Docventures
onnistui avaamaan YLE 2 ohjelmassa Jacksonin laajan kaikkialla ihmisyyttä
vaivaavan ongelman, jossa sekä ideologiset, että ihmisyyteen liittyvät
probleemit linkittyivät vallan ongelmaan. Se toi esiin sekä syytetyn, että
syyllistäjien skitsofrenian, ja laajassa mittakaavassa koko yhteisöllisyyden ongelman,
mikä ei näytä avautuvan yksinkertaisesti. Näyttää siltä, että tuo ihmisten
kollektiivinen skitsofrenia ei taitu, jos emme mene persoonallisuuden
tuijottamisesta vallan mekanismien tarkasteluun, vallan kautta nousun
ihanteisiin sekä inhoon ja eriarvoisuuden ylläpitämiseen.
Jacksonia
voi syyttää hyväksikäytöstä, mutta on silti arvostettava hänen musiikkiaan ja
vapautumisiin pyrkivistä luovista teoista, jotka voivat olla sekä hyve että
pahe, ihmiset ovat tavallaan kahlittuna vankeuteen ja vapauteen, koska
tietoisuudet eivät ole kehittyneet käyttämään vapautta vastuullisesti
persoonallisuuden estäessä sitä. Sellaisen persoonallisuuden, mikä on autoritäärisissä
kulttuureissa peloilla, kasvatuksella ja opetuksella luotu palvonta, ja mikä
tukeutuu hierarkkiseen järjestelmään, vallan mahdollisuuteen taloudellisin
keinoin, väkivallan seurauksena samaistumisena toisiin ja sitä kautta
vilpittömän ihailun muuttuessa valheelliseksi ja sokeaksi tottelevaisuudeksi.
Jackson oli
jäänyt lapseksi persoonallisuuden jäädessä tylpäksi henkisellä tasolla. Hänelle
oli jäänyt sisäisen lapsen kyky luoda vapautta, mutta kansa ei ollut siihen
valmis, ei ideologioidensa vuoksi, mutta ei kehitystasoltaankaan. Valtaeliitti
ja ideologioiden ylläpitäjät taistelevat kulttuuristen tapojen oikeutuksista,
osin oikeutetusti, osin väärin perustein. Muistamme Elvis Presleyn, jonka taide
loi valtavan valtataistelun, mikä on hyväksi kansalle.
Sain nähdä
työelämässä pienoiskoossa edustettuna tavallaan kansan käyttäytymistä. Mitä
tapahtuu ihailijoissa, mitä uhraamisessa, syyttämisessä, ja kun
persoonallisuudet saavat vallan, jossa kahtiajakautunut mieli kumartaa toista
ja pyllistää toiselle. Yhteisöissä asenteet kukkivat, jossa karismaattisen
aseman saavuttanut pitää yllä sokeaa ihailua ja rakentaa riippuvuuksia itsensä
palvontaan, jonka tukijalka palvojalla on peloissa.
Näitä
persoonallisuuden häiriöitä voi estää esimerkiksi Kristinuskon Jumala
käsitteellä, jossa ihminen oppii Jumala kuvan kautta hallitsemaan valtoimenaan
jylläävää kaksijakoista mieltään. Tämä oppi on psykoanalyyttisen
ihmiskäsityksen perusta, jossa mielikuvien syntymä, halu, tahto ja tunteet
saadaan hallintaan. Se on ihmisen oikeutta itseensä, itsekunnioituksen,
itsearvostuksen ja itseluottamuksen synnyssä. Se on tie, jossa ihminen saa olla
oma itsensä muuttumatta toiseksi kuin on. Kun ihmiseltä viedään oikeus
syvätunteisiin, ja koko tiede tämän suhteen on kiellettyä, yksilöt joutuvat
sosiaalisen vallan kahleisiin, riippuvaiseksi juuri ihmisistä, joilla on
ylivaltaa.
Siten kulttuurinen
taide voi ihmisten palvonnan kautta edesauttaa yksilöitä kehittymässä yliaistimuksiin
joutuen, sen sijaan, että kuvaton Jumala auttaisi ihmistä selkeyttämään tunteita
ja ajatuksia jakautumatta kahtia, eikä inhot ja ihailut ohjaisi tekoja
mielivallan kautta, sekä ajattelua. Parhaimmillaan taide kasvattaa ja opettaa
eettisyyttä. Se vahvistaa myös ihmisen kykyä hyvään havainnointiin, eikä totuudeksi
muodostuisi mielen tuotokset. Vapaus mielen kahleista voi vapauttaa selkeään
havainnointiin, mahdollistaa todellisen aidon vapauden, jossa ihminen voi
ilmaista itseään omana itsenään, eikä pakotettuna pelkojen kautta palvottujen
ihmisten vankilaan.
Antamalla
yhteisöille ja yksilöille tuomiovaltaa mielikuvat hallitsevat mielen kautta.
Tämä on vallan ongelma. Valtaa täytyy olla ihmiselle inhimillisesti itsensä
löytääkseen, mutta sen voi kehittää vapaaksi niin, että aidot tunteet pääsevät
esiin, ja ihmisistä tulee välittäviä. Hierarkkisessa valtakulttuurissa ihmisen
itsekunnioitus ei pääse kehittymään, eikä hän opi kunnioittamaan toista, vaan
tunteet toimivat valta-aseman kautta. Ammattiosaaminen olisi nostettava
kunniaan, ja ihmisten välisiä suhteita kehitettävä kohti yhdenvertaisuutta,
oikeutta olla oma itsensä ilman hyväksikäyttöä.
Ylentämällä ja/tai
ylennettynä ihminen menettää oikeuden nähdä itseänsä toisessa. Hän menettää
kyvyn terveeseen häpeään, joka suojelee ihmisyyttä sosiaalisissa tilanteissa.
Vaikka ihminen voi olla näkymätön ja pahaa tekemätön niin silti tuo arvostelu
toisesta jo sinällään ylentää ihmistä niin, että hän jää asenteidensa vangiksi
ilman todellista tapahtumaa ja valta tuo pahuuden. Ensimmäinen käsky ei ole
huono ohje, myös neuvo, minulla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä
ohjeistaa vallan vaarasta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti