Vasta
aikuisena, kun sain opiskella ihmisyyden teorioita, ymmärsin kuinka minuuteni
oli särkynyt ja kulkenut eri minuuden puolia olosuhteiden vaikutuksesta, kun aidolle
ja todelliselle minuudelle ei ollut mahdollisuutta. Mutta minuuden viitekehitykset
on kirjoitettu oman halun ja tahdon ilmentymiksi, eikä tiedostamattomassa
olemisen ongelmiksi. Olen ollut aina ihminen, joka pyytää apua toiselta ihmiseltä,
kysyy neuvoa ja yrittää ottaa asioista selvää. Niinpä olen kirjoittanut myös Suomen kansan mielenterveyden vastaavalle asiantuntijalle Hannu Lauermalle muutama vuosi
sitten. Kuten jo aikaisemmin kerroin, kirjoitin kolme viikkoa ennen
tiedostamattomaan joutumista aggressio tutkijalle, psykologian professori Kirsti
Lagerspetzille peloistani 1979, kun itsen määräämisoikeus oli riistossa,
vaillinaisesti ja hätäisesti muutamin sanoin. Lagerspetz vastasi 20 vuoden
kuluttua, kun kyselin asiasta, miten se vaikutti, Lauerma ei koskaan.
Kun
nuoruudessa itsen määrääminen riistettiin, sitä ei ymmärtänyt silloin, koska
tietoista tahtoa ei vielä ollut kertynyt kokemukseen juuri lainkaan, sitä
joutui toisten ohjaamaksi, kuin jatkona lapsuuden vanhempien kasvatukselle, ja
totteli vain käskyjä. Toimin pedofiilin käskystä, silloisen vuokranantajan, ja
altistuin raiskaukselle. Kun katson historiaani, se on erittäin loogisten
tapahtumaketjujen seurausta. Kun tiedostamattomaan joutuu, lääkäri testaa
potilaan ymmärryksen tilan. Minuun ei saatu yhteyttä enkä ymmärtänyt mitä
puhuttiin, vaan puhuin omiani, täysin perunoita.
Kun 1978 tai
79 työnantaja uhkasi elämän menetyksellä ellen suostu heidän koulutukseensa, menetin
itsen määräämisen. En ymmärtänyt pelätä silloin tarpeeksi, ja olin jälleen
kauhun maastossa. Ja niin minä jouduin tiedostamattoman minuuden puolen
vietäväksi kolmessa viikossa koulutuksen alkamisesta. Kun ihminen joutuu
tiedostamattoman alle, hän ei tiedä mitä hän tekee. Sen voisitte muistaa aina,
kun mielenterveysongelmainen kulkee kadulla ja puhuu itsekseen.
Niinpä
minäkin olin lähtenyt tiedostamattoman voimasta tekemään tekoja joita olin
oppinut elämässäni, kulkemaan keskellä yötä ja mennyt soittelemaan naapurien
ovikelloja. Palatessani suljetulta mielisairaalasta löysin lapun parisänkyni
päädystä, jonka olin piirtänyt vaipuessani tiedostamattomaan. Olin piirtänyt
kolmion, jonka sisään olin kirjoittanut, ”satuhäät”. Silloinen poikaystäväni, ja
myöhemmin mieheni ei huomioinut asiaa. En ollut opiskellut geometriaa eikä "Satuhäät" ohjelmaa vielä ollut olemassa.
Kun
ajattelen, että nämä tapahtumat elämässäni ovat vain aiheuttaneet syrjintää ja
hulluksi leimaamista, se on ollut raskas taakka minulle. Voin vain kysyä, missä
on vastuu. Jokaisen ihmisen itsemääräämisoikeutta on kunnioitettava. On jokaisen
ihmisen oma asia, uskooko hän Jumalan ohjaukseen vai luonnon lakeihin, ja/vai
psyyken toimintahäiriöihin. Sen ainakin tiedän nyt, että Suomen valtio ja kulttuuri
eivät välitä siitä, miten ihmisen käy. Hänestä etsitään vaan vikoja millä todistetaan
häntä kelvottomaksi yhteisöön, hänet voidaan sulkea pois ihmissuhteista, koska
hän on luokiteltu syyntakeettomaksi. Kysynpä vaan, mitkä ovat Suomen
ihmisoikeudet minun kohdallani?
Minulle nämä
asiat eivät ole ylpeyden asia, en kerro näistä mielelläni, mutta pidän niin tärkeänä
itsen määräytymistä, että taistelen sen oikeuden puolesta, se on ihmisoikeutta,
se on yksilön oikeutta. En halua ottaa kantaa siihen, onko Jumala olemassa ja onko
tämä Jumalan todistamista, se ei mielestäni ole kenenkään tehtävä, eikä sitä
ole oikein tulkita, se on tapahtunut mikä on tapahtunut.
Kun olin
vain pilkan ja ivan kohteena, minun oli itse etsittävä ratkaisuja ongelmaan.
Kun elämääni tuli riittävä turvallisuus mieheni tukemana, aloitin mieleni
tutkimisen, koska apua en saanut virallisesta terveydenhuollosta. Kirjasta tuli
uskonnollinen, koska ne välineet olin saanut kotoa, turvautumisen Jeesukseen. Se
on psyykkisen puolustuksen kuvaus, niin kuin mieli tekee asiat, luo ne kauniimmaksi,
mutta todellisuus on toinen. Valitettavasti WSOY:lla silloin työskennellyt
Virkkunen hylkäsi käsikirjoituksen, ja ilmaisi, että siinä on liikaa maneereja.
Siellä on niitä teoissa, koska ihmisen mieli alkaa toimia juuri niin, kun menettää
itsen määräytymisen, toistaa tapahtumia.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti