Maailmassa
toisten kontrollointi ja hierarkkiset alistamisen menetelmät, häpäiseminen ja
syyllistäminen ovat arkipäivää, ikään kuin oma filosofiansa, jossa pahuudelle
ja tietämättömyydelle annetaan etusija ja se saa johtaa tekoja. Selkeästi
todistettua ja tietoista ihmisyyden hyvään kehitykseen tähtäävää ei yhteisöissä
ilmene yleisessä mielikuvatodellisuudessa, on populismin kierteitä, joilla
hallitaan ihmisiä, valtapolitiikkaa. Koulutuksissa näkyy ideologiset perusteet
ilman kokonaisuutta ihmisyyden kehityksestä, politiikka sotineen ja kirkko jalkapuineen
ovat häpäisyn ylläpitäjiä juuriltaan, vallan pelejä, kaupallisuudenkin kautta,
omistaminen on oikeuksien perustaa, niin materiaalisesti kuin henkisesti
kuviteltujen ihmiskuvien kautta. Nämä voisi nimetä ihmisen hyväksikäytöksi.
Häpeän ja häpäisyn
juuret ovat ihmisyydessä syvällä, luoduissa opeissa sekä kulttuureissa tavoiksi
ja asenteiksi kehittyen. Alkuun lapsi häpeää, jos hän näkee omista kokemuksista
erilaista, hän alkaa vierastaa erilaista noin seitsemän kuukauden iässä ja on
mieltynyt hoivaajiensa tapoihin. On hyvä erotella terve ja sairas tuhoava
häpeä, Tommy Hellsten on sanonut, ihminen, joka ei tunne häpeää on hirviö. Ihmisen
ongelmana on heijastaa omat kokemukset toiseen ja silloin ei tunneta vastuuta itsestä
vaan sosiaalisen vallan kautta kehittyneet tavat hallitsevat ajatusmalleja. Terve
syyllisyys on tärkeää, emme voi muuten kantaa vastuuta, jos ja kun teemme
rikoksia. Tietomme ja taitomme rakentavina sekä suojelevina perustellun tiedon
pohjalta ja tuloksia siinä saaden, ovat kuin hyvän auttamisen ja perustehtävän
runkoa, jossa pysymme pystyssä, työ tukee meitä.
Alkukantaisimmatkin
kulttuurit kantavat sisällään syrjintää ja alistamista, häpäisyä, mitkä perustuvat
vahvempien rooliin, harvemmin heikomman, mutta tunne-elämässä sitäkin voi tulla
esiin, alistumisella vallankäyttöä, mikä on pelosta kehittynyttä, keinoksi, kun
muuten ei saa elää. Joukkovallalla on omat ongelmansa tietotodellisuudessa. Tunnealistumiset
ovat harvinaisempia ja enemmän vallan väärinkäyttäjäihmisten luomia tekoja ja teorioita
ja vastuun pakenemista omista teoistaan. Tutkimusten mukaan syrjäytyminen on
vakio, n. 10 – 20 % yhteisön jäsenistä. Katson tämän syntyvän siitä, ettei tervettä
syyllisyyttä ja häpeää koeta, vaan yhteisöjä hallitsee hierarkkiset valtarakenteet,
syyllistetyt ja häväistyt kantavat toisten tekojen seurauksia vainoavina
tekoina. Sillä on pitkät perinteet, keskiajalla kuninkaan tekemän rikoksen maksoi
hengellään alamainen sovitusti.
Kun ihminen
on kateellinen, heikosti hoidetuissa sosiaalisissa suhteissa, hän haluaa
toiselta pois toisen ominaisuudet, heijastaa toiseen omat kokemukset ja tekee
päätelmät omiin mielikuviin pohjautuen, kun itsetuntemus ei ole kehittynyt. Siksi
tasavertaisuudella yleisessä eetoksessa on merkittävä rooli kateuden
estämisessä, pelisääntöjen reiluudella yhteisyyden hoidossa. Hierarkkiset järjestelmät
luovat vallan avulla kateudelle voimaa, parempi kilpailussa olisi pyrkiä tiedon
kautta osaamiseen. Joskus pohdin sitäkin, kun ei tiedetty, kuinka nainen tulee
raskaaksi, mies kadehti naisen luomaa elämää, se siitä peniskateudesta.
Eläinmaailmassa voi nähdä, kuinka urokset tuhoavat jälkeläisiään, saadakseen
paritella ja omistaa naaraan. Pidän parempana pitää yllä sellaista tietoa,
kutsuttakoon sitä, vaikka sivistykseksi ja ihmisyyden kehitykseksi, jossa arvot
päämäärinä ohjaa hyveiden kautta, eikä eläimelliset vaistomme, liskoaivot nouse
hallitsemaan ja määrittelemään asenteena ihmisyyttä tyyliin, mutta koska kun
näin voi tapahtua. On uskallettava kysyä, missä olosuhteissa. Moni sanoo, että
seksuaalisuus on ohjaavin tekijä, Freud nimitti sitä elämänvoimaksi. On
luonnollista, että aistimukset tuottavat energiaa ja ovat perusta, niitäkin
liikuttaa taustalla tahto ja halu ja kun niitä ei saa kokea, aistimukset heikkenevät,
jos ei ole vuorovaikutusta, lyhytaikainen muisti alkaa heiketä tuottaen
dementiaa.
Häpäisemisen
kulttuurit tulevat paljolti uskomuksista, mielestä syntyneenä ja pelon
seurauksista mielikuvien ylipursuamisena, ei niinkään uskosta ja luottamuksesta
hyvänä oppimisena, ei turvallisuuden tunteesta. Negatiivinen häpeän ylivoima näyttäytyy
liiallisesti sulkeutumisina, asentoina, tekoina, vihana, yliaktiivisuutena, suojautumisessa
lamaantumisena, jossa ei enää mieltä ole, tekemättömyytenä, ne ohjaavat enemmän
kuin hyvä tietoinen toiminta terveenä. Hyvä havaitsemisen kulttuuri on oppimista
aistimusten kautta niin, ettei kohtelun kautta tuleva ylimieli ole pääosassa,
vaan hyvin rakentunut tieto ja tietoisuus, oikeudet tunteisiin tiedostamatonta
kunnioittaen tunteiden suojana ja yksilön oikeutena. Kristinopissa nämä ovat
ydinkysymyksiä ihmisen henkisessä kasvussa, löytää tiensä sisäiseen minuuteen,
kokea tunteita vuorovaikutuksen kautta, ei ainoastaan kehotunteina, jotka näen
aistimuksina. Uskontojen kautta on ajauduttu suurimmaksi osaksi sanakielen
kautta ymmärrykseen, mikä sekin tärkeää, mutta toistoina se voi viedä pois
sisäisen minuuden tunnekokemuksen yhteydestä ja juuri usein sen vuoksi ihmiset
ajautuvat mielen vankilaan ja siitä ohjautuviksi, niiden kautta moralismiin
häpeän ja syyllisyyden vaikutuksesta, kun niissä kontrolloidaan toista, eikä
yksilön omatunto ole ohjaava tekijä, mikä kasvatuksessa on tavoite. Se on sosiaalistamista
yhteisövaltaan, missä ylivallalla luodaan tietoisuutta, eikä ihminen kasva ja
itsenäisty vastuulliseksi itsestään, toinen on kontrolloija ja tietoisuuden
määrittäjä. Hyvässä kehityksessä ihminen osaa erottaa aistimusmuistit mielen
kautta syntyneistä, mutta tiedämme, että vanhoillakin nämä voivat kadota, ja
hän palaa lapseksi, mikä voi sekä olla tuhoava, että rakentava, riippuen
oppimiskyvystä ja yhteydestä sisimpään, tunneyhteyteen, ihmisyyden välittämisen
ylläpidossa. Useimmiten taustalla mielen väkivaltaisuudessa on huono kohtelu
tai yksipuolinen ihmisyyden kehittäminen.
Omaa häpeää
tutkiessa on hyvä miettiä, tekeekö tekoja, onko häpäisty ympäristön taholta,
vai tunteeko häpeää pelkästä olemassaolosta.
”Olenko minä veljeni vartija”, sanotaan
Raamatussa. Nykyinen taisto idän ja lännen filosofioiden erossa on juuri tämä
yksilöllisyyden tunnustaminen. Itä halua yhteisökontrollit, joiden mukaan
yksilöllisyys ulkoa havaiten määritellään, minkä myös osittain lääketiede on
omaksunut käytänteiksi.
Häpäisemiselle
muotoutuu rakenteita. Kun ihmisestä aletaan puhua pahaa, siihen etsitään
tarinassa syntipukki ja yritetään todistaa pahaksi. Ihminen, joka todistaa, jää
tarinan vangiksi ja kun vielä omat havainnot eivät tue tarinaa, syyllisyys ja
tuska tuhoaa todistajaa, ristiriita. Vastakkaisilmiö syntyy monelle siitä, että
joku on syyllisen roolissa, ja syyttäjä joutuu ykskaks syyllisen rooliin itse,
hän huutaa kuin leijona tuskissaan, vaikka on vain kerran sanoin tapahtunut, ja
toinen on kantanut syyllisyyden taakkaa vuosikausia valtaroolien avulla. Häpeä
kulkee pääosin tiedostamattomien tunnekokemusten kautta, vaikenemiset, eleet,
ilmeet, äänenpainot, sulkemiset, estämiset itseilmaisuun, alistamiset ulkopuolelta,
käskyjen kautta annetut pakotteet uhaten jne. Tällöin usein lähdetään etsimään syytä ongelmiin
persoonallisuuksista, oireileva ja kovaa huutava saa apua, mielenterveytensä
menettänyt ei useinkaan.
Ihmistä
tulisi nähdä kokonaisena ja eriytymiskykyisenä oppimaansa nähden, irtaantumatta
johonkin osaamiseen näkemättä muuta kuin osan. Eräs henkilö kertoi tässä
taannoin, että oli ollut Madagaskarilla reilun kuukauden. Siellä eletään tässä
ja nyt elämää, ei huolleta, ei ennakoida, ei mietitä. Luonto on pilaantunut,
uskomuksena, että kaikki hoituu, ei ole järjestelmiä, mitkä suojaisivat, ei vastuullisuutta,
ei menneisyyttä eikä tulevaa. Uskomukset voi nähdä myös hyvänä, kun ne
suojelevat, ja tieto tukee aina perusteltuna. Hyvin helposti uskomuksista
syntyy yhteisyyden ongelmia, jossa tottelevaisuus ja hierarkiat ohjaavat
tekoja, tunteita ja tuntemuksia ilman viisaita valintoja, ihmiset ovat orjia
tavoille.
Eikö sitten
voi valita vapaasti? Usein valinnan vapauksista tulee ihmisyyden rajat ja
kasvun estyminen, oppimisen typistyminen, kun valitaan vain jokin puoli
ihmisyydestä. Voi sanoa, että 1800–1900 luku on häpeän ja syyllisyyden
historiaa ihmisyyden suhteen, mikä on vienyt kehitystä taaksepäin. Vallaton
vapaus ei ole hyväksi. Madagaskarin elintavat veivät oppimisen ainoastaan aistimielihyvään
tässä ja nyt kokemuksena, tavallaan mielen ominaisuuden ehtoon ilman sisäisen
minuuden kehittämistä vastuullisiin valintoihin, kehoaistimusten ohjaukseen.
Sisäisen minuuden tavallaan hyve, jos pahekin ylivallan seurauksena on tunteet,
jotka syntyvät vuorovaikutteisesti toisiin nähden yhteisyyden uskomuksina ilman
yksilöllisyyttä vain kollektiivisiin uskoen, on vain näkemys, johon uskotaan. Meidän
todellisuutemme on jatkuvasti menneisyyden kautta mielikuviksi syntyvää, emme
voi kieltää tositapahtumia toisiksi, kuten väkivaltaa, joka aiheuttaa psyykkisen
puolustuksen ja vaikuttaa havainnointiin. Voimme helpottaa asioiden käsittelyä tarinoiden avulla, etäännyttämällä oma kokemus.
Odottaminen
on yksi merkittävimmistä asioita, mikä vaikuttaa ihmissuhteissa. Mitä meillä on
oikeus odottaa ja tuoko se mukanaan ongelmia, jotka eivät ole hyväksi.
Tiedämme, että lapsi alkaa ihailla vanhempiaan ja matkii heitä.
Vuorovaikutuksen kautta ja vanhempien palautteista lapsi oppii myös ihailemaan
ja arvostamaan itseään, syntyy itsetunto, -arvostus ja -kunnioitus, tämä on
yksi syvimpiä asioita ihmisen jaksamiselle ja pärjäämiselle, syvintä, jossa
palautetta on kehonliikkeet, eleet, ilmeet, asennot, katseet, sanallinen
viesti, tunteet, arvot ja arvostukset. Jeesuksen kasvutarinassa on suuret
odotukset Jumalalta, täyttyykö ne, vai jääkö hän yksin ja tulee hylätyksi, vai
itsenäistyykö hän ja vapautuu odotuksesta, että Jumala hoitaa kaiken, ihmisellä
on myös vastuu. Jalustalle nosto ja siitä odotuksien syntyminen tuottaa
ongelmaa vastuunkantoon ja itsenäistymiseen, odotuksesta voidaan rangaista
vallan väärinkäytössä, et täyttänyt minun ehtojani. Puhtaus, täydellisyys ja
vilpittömyys virheettöminä on odotuksessa tavallaan ansa, on uskallettava
irtaantua ja otettava vastuu, itsenäistyttävä ja uskallettava nähdä pahuutensa
ja tiedostettava, että hyveet ovat päämääriä. Itse sain kokea varhaislapsuudessa
syvän kunnioituksen itseeni nähden leikin ja itseilmaisun kautta ja vielä
kansakoulun alaluokilla. Sitten tuli yhteiskunta, joka osoitti halveksunnan
eikä kuunnellut. Odotin kunnioitusta, sitä ei ollut. Kun taustalla oli paha
trauma ja sen salaaminen sekä huomioonottamattomuus, huono kohtelu vahvisti
traumaa.
Sivistyneessä
yhteiskunnassa on lupa odottaa hyvää kohtelua, opiskeluoikeutta, hyvinvoinnin
tekijöitä monella kehitysalueella, kieli, mieli, tunteet ja sosiaaliset suhteet,
joissa ihminen saa tukea ympäristöstä omalle kasvulleen, välittämistä.
Yhteisöllisyydet ovat paljolti kehittynet uskomuksiin ja mielikuviin, joissa on
enemmän luuloja, kuin totuutta. Se on yksi yksilön tuhoa tuottavista asioista.
On eri asioita persoonallinen kehitys ja kohtelusta tuleva persoonallisuuden
rikkoutuminen ja vauriot. Ilman sopimuksia ja lupausten pitämistä emme pääse
hyvinvointiin ihmisten suhteen. Tunne-elämän hoitaminen ja oikeus olla osana
ihmisyyden kehitystä on osaamista ja vaativaakin. Kaikkein vahvimmat
tunnesiteet ovat lähimmäisiin, joten hoidettakoon niitä lempeydellä ja
kunnioituksen otteella, opetellen koko ajan uutta. Mielen hoito vaatii
inhimillisyyttä, sille ei voi antaa päätösvaltaa ihmissuhteisiin, sitä on
hoivattava kuin pientä lasta, ettei se ala öykkäröimään. Kuten joku viisas on
sanonut, ”jos kiellät tunteet, ne alkavat siirrellä vuoria”, eli niiden voima
on järisyttävä niin hyvässä kuin pahassa.
Raija