Kun
ajattelen, että olisi olemassa heikkoja ja vahvoja, minusta tuntuu, että se on
vasta asenne, ei totta, meissä on molempaa. Jossain twiittikeskustelussa
otettiin kantaa siihen, onko ihminen synnynnäisesti paha. Joskus johtava
asiantuntijamme, psykiatrimme Lauerma sanoi, että on. Tiedämme Leinon runon
”Paha ei ole kenkään ihminen”. Kun nuoruudessa jouduin kovan väkivallan alle,
opin omasta kehostani muutoksen ruumiiksi, eli ettei persoonallisuus saanut
toimia, oli vain ruumis, mikä toteutti sen, mitä oli oppinut, kävelyä,
siivousta, ruuanlaittoa, vain perusasioita. Tällöin koin sellaisen ilmiön
ruumissa, että se kehitti ikään kuin kannibaalia syöden päällensä muiden
ihmisten kuvia, lisäten muiden kuvia kuin takkia päälle, kuten äiti, eli taannuin
kolmen vuoden tasolla ja matkin, mutta siinä ei ollut tavoitetta, muistista
tippui koko ajan asioita.
Tuosta edm.
olen päätellyt, että jos olisin joutunut jatkamaan tuota liikaa ja kauan, se
olisi tullut siihen pisteeseen, että olisin syönyt ja tappanut toisia. Siksi
olenkin tuosta synnynnäisestä pahuudesta sitä mieltä, että se on opittua ja
kohtelusta sekä mahdollisuudesta riippuvaista ja psyykkisestä tai fyysisestä
puolustuksesta kehittynyttä. Kaikilla on omanlaiset yksilölliset lähtökohtansa kehossa,
joko nopeammin, irtaantuen, oppien tai hitaasti. Väkivallan alla mieli alkaa
lohkomaan ja ehkä tämä jatkuva lohkominen aiheuttaa sen, että alkaa lohkoa/halkoa
lopulta ympäristöään, jakautuu äärimmilleen viedyn aistikäyttäytymisen mukaan.
Siten jakaminenkin on eri lähteissään erilaista, tunteiden jakaminen, kokemus,
jossa voi syntyä ymmärrystä jne. Oppimisintoisuuteni oli suoja minulle, kun
ihanteet eivät toteutuneet, aggressioita syntyi ja siitä taas taistelutahtoa.
Itselleni
vuorovaikutus ja puhumisen kautta ymmärryksen synnyttäminen on ollut ihanne.
Mutta se on mahdottomuus, jos toinen ihminen ei suostu puhumaan ja vastaamaan
ajatuksiin eikä tunteisiin, kun ei arvosta toista vaan on valmis tuomitsemaan,
asenteella, tuo on sellainen. Mielen murtumisen seurauksena huomasin, että
asenne sen kohdanneita kohtaan johti siihen, että murtunutta ei kuunneltu,
ajateltiin valmiiksi hänen tunteet ja ajatukset ja ilmoitettiin että hän havaitsee
väärin. Usein myös ongelmia tuotti se, että mielenterveyden murtuminen
sekoitettiin älykkyyteen. Minua on suojellut ainoastaan unet, joissa olen
voinut käsitellä asioita, mutta ne eivät ole todellisuutta, ne voivat tuoda
helpotusta kokemukseen ja myös keholliseen hyvinvointiin, kun ahdistus ei estä
verenkiertoa optimaalisesti ja aineenvaihduntaa. Voin siis iloita siitä, että
mieli antaa minulle armoa.
Tässä voi kysyä, kuka käyttää vahvuutta heikompaa
kohtaan sulkemalla mahdollisuudet vaikuttaa.
Autoritäärisen
yhteisön diktatuurinen johtaminen johtaa siihen, että esim. kokouksessa
johdettu tietynlainen näkemys lukitsee ja vaatii keskittymään ja kun päästään sieltä
ulos, pulpahtaa vapaalla puheripuli valloilleen. Keskittyminen on siis tietyllä
tavalla ongelmallinen lukitsemalla ja estämällä ajattelua, jopa oppimista
vuorovaikutuksessa ja tuottaa vapauteen tullessa villiä mielikuvitusta. Tutkisin
mielelläni tästä pelon ilmapiiristä syntyvää mielen jakautumista kohtelusta
johtuvana. Näin opiskeluharjoituksissa dementoituneilla monta kertaa sen,
kuinka teot oli hätätilanteissa edestakaista sahausta tehdyssä asiassa, kenkä
pois, kenkä jalkaan jne. Oliko mieli oppinut sen pelon kautta keskittyen, sen ollessa vain kuulo- ja näköaistiin fokusoituma kehollisesti, mikä esim. itselläni tuotti verenkierron estymisen? Mutta lääketiede
tutkii näitä enemmän niin, että minuus on olemassa ja ajatukset kulkevat synapsien
kautta aivoissa, tahdon ja halun valitsemana, ei ääreisrasituksena pelon
kautta, jossa aistien ja sitä kautta mielen ominaisuus tulee esiin pelon ja
luottamuksen välisenä siirtyminä.
Itsevarmuus
näyttäisi osittain vaikuttavan siten, että uskotaan ihmisen olevan vahva.
Itsestäni on voitu saada sellainen kuva, koska olen ollut tietoon luottava ja
toisaalta vakava naama, kun ei pelkojen ja julmien rangaistusten vuoksi voinut
luottaa, mitä rangaistuksia seuraisi, jos ilmaisi itseään ja niitä todella
seurasi. Tuomiovalta oli julmaa vallan kautta. Osittain takana on varmasti myös
kateus. Pelon ilmapiiri taas johtaa siihen, että luottamusta on etsittävä
itsestä ja se tuo itsevarmuutta.
Kreikkalaisten
hybris käsityksessä on ongelmia, ettei toista osapuolta kuulla. Kun itseäni
syytettiin saatanaksi ja suutuin, se oli ainoastaan minun ylimielisyyttä, minkä
vuoksi suljettiin ulos yhteisöstä. Vuorovaikutuksessa juuri ylivallan antaminen
toiselle toiseen nähden tuottaa ongelman, jossa eriarvoisuus vie toisen
tarkkailuun ja yläpuolelle asettumiseen ja ihmiset joutuvat rooliin, eikä aitoa
kohtaamista synny. Tämä oli päiväkodissa perusrakenteena, hierarkkinen ratkaisu
johtamisessa.
Hybris, Wikipedian
määritelmää.
Hybris (m.kreik. ὕβρις,
”loukkaus”) tarkoittaa nykyaikana liioiteltua itsevarmuutta ja -luottamusta,
joka lopulta usein johtaa ansaittuun rangaistukseen. Antiikin
Kreikassa hybris tarkoitti toimia, jotka niiden tekijä suoritti
häpäistäkseen uhriaan tarkoituksenaan siten ylentää itseään.
Hybris oli antiikin Ateenassa rikos.
Rikkomuksina tätä lakia vastaan pidettiin kaikkea aina pahoinpitelystä
seksuaaliseen väkivaltaan ja siitä julkisen tai pyhitetyn omaisuuden varkauteen
saakka.
Antiikin kreikkalaisessa kirjallisuudessa esimerkki
hybriksestä ovat Homeroksen Odysseiassa Penelopen kosijat.
He joutuvat lopulta maksamaan julkeasta käyttäytymisestään Odysseuksen perhekuntaa
kohtaan.
Hybriksen vastakohdiksi on mainittu itsekritiikki ja itseironia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti