Taitaa tuo Iranin konfliktitilanne vaikuttaa siihen,
että pohdin kuolemaa. Filosofian lisensiaatti, psykoanalyytikko Pirkko Siltala
sanoo kolumnissaan Yle sivuilla 5.72017; ”Harva asia on elämässä yhtä varmaa
kuin se, että me kaikki kuolemme. Kuoleman vääjäämättömyys kulkee mukana myös
elämässä. Kuolemanpelon lisäksi meissä asuu myös elämänpelko. Kun emme hyvää
kiellä tai väheksy kuoleman läsnäoloa, osaamme elää ajatellen minkälaista
elämää minä haluan ja mikä siinä on tärkeää”.
Olen
vuosikymmeniä pohtinut kohdallani näitä asioita, konkreettisesti ja myös
filosofisesti, elämän tarkoitusta. Minä olen varmaan hyvin arkinen ihminen,
sillä haluan, että voi kokea jotain merkitystä ja tarkoitusta täällä elämässä
ja jokaisen elämä on arvokas suojeltavaksi. Siina mielessä olen näkemykseni tai
ajatuskysymykseni mukaan luterilainen, että siellä sanotaan, ettei ole
merkitystä mitä tehdään, vaan armo tulee vain Jumalan taholta ja siksi
toisaalta elämä on siten turhuutta ja vie pohjaa moraalilta sekä tekee ihmisen
arvottomaksi. Minä en odota taivas tai helvettipaikkaa. Joskus luen paavin twiittejä.
Eilen luin, kun hän sanoi, että palvonta on hyvä asia, kun saadaan säilytettyä
arvoja, mitkä ovat tärkeitä. Näistä filosofisista väitteistä ei ole paljonkaan
apua elämässä, jos mitään ei saa tehdä, vaan kaikki on tuomittavaa ja valta ja
asema määrittää kaikki oikeudet, ei tutkittu ja tarkoin harkittu tieto.
Ei opit ole
itseisarvo, ne kuuluvat elämään eikä niitä voi palvoa itsetarkoituksellisesti,
ilman selitystä ja ymmärrystä.
Onko kuolema
tai elämä viettejä, mikä laittaa liikkeelle, kuten Freud väitti? Vietti ja
vaisto on hyvä oppia erottamaan eri lähteistä vaikuttavina, vaisto synnyttää
vietin, siitä kokemuksesta voi syntyä tunteita, mitkä tulee tiedostamattomasta,
ihmisen henkisyydestä. Sen tiedämme,
että tämä on ikuinen kiista siitä, syntyykö elämänvoima henkisestä puolestamme
vai onko se seksuaalilähtöistä. Minusta nämä voi erottaa siten, että
seksuaalilähtöinen on elinvoimaa ja henkinen puoli elämänvoimaa, joissa
molemmissa on elämä ja mitkä molemmat vaikuttavat toisiinsa. Jatkuva psyykkinen
puolustus väkivallan alla väärin kohtelussa on tuhovoimaa ja vaikka siinä voi
esiintyä pinnallisesti seksuaalisuutta, psyykkinen puolustus nousee kehoon
jännitteenä, mitä usein juuri lapsuudessa esiintyy eriytymättömän minän
kehityksessä, kaikkivoipaisuudessa.
Henkisen
puolen kehitykseen vaikuttaa oleellisesti minän ja itsen kehitys ja niissä on
omanlaiset ehtonsa niiden toiminnallisessa valmiudessa alkaen vapaudesta
päätyen rajoihin. Ilmeisesti on niin, ettei tuo kuolemanvietti ole kehittynyt
minussa, ei ole ollut mitä kuolla, kun ei ole saanut olla tai sitten kun oli
täysin kuollut henkisesti, halusi vain kuolla ruumiillisesti. Siten esim.
väite, että kuolemanvietti antaisi elämänviettiä, kun kuolema on ollut vahvasti
läsnä kehossa, on outo. Henkiset valmiudet eivät synny kehosta, mutta ne
tarvitsevat kehon niiden tulemisessa. Minuus on siis ehdottoman tärkeä
kasvamisessa ihmiseksi.
Sammuttaminen
on kasvatuksessa merkittävä menetelmä, mikä tuli juuri esiin elämässäni, koska
ihmiset kasvattivat aina, ehkä se johtui siitä, että he olivat
ammattikasvattajia, ammattitauti. Kun minussa on yritetty sammuttaa
aggressiivisuutta, mikä on syntynyt väkivallasta, se on ensin noussut ylös ja
sitten sammunut/kuollut, kun silläkään ei ole merkitystä.
Minulla
elämänpelko on suurempi kuin kuolemanpelko. Elämänpelko ihmisiä kohtaan, joiden
valta on kuin taivaassa kaikkivaltiaalla. Olenko siis kiittämätön, kun en vain
ota vastaan vaan mitä ylhäältä annetaan? Ensinnäkään en usko, että elämäni on
ylhäältä annettu ja määrätty tällaiseksi, vaan se on täällä maan päällä luotu
ihmisten vallan avulla. Saan tuta joka päivä ihmisten vallan, jossa he
katsovat, että teen kaikki väärin ja sulkevat pois vuorovaikutuksesta, ellen
toimi heidän määrittelemillään ehdoilla. Vuorovaikutus on juuri se asia, mikä
on minulle arvokkainta, siihen perustuu kaikki elämän tarkoituksessa ja sehän
on riistettävä, että kuolisin lopullisesti. Ajattelen muiden mielestä vääriä
asioita, vakavia, elämän tarkoitusta ja merkitystä, oikeuksia ja
velvollisuuksia. Pitäisi kulkea pelkästään tulevaisuudessa ja luoda
tavoitekuvia ja minun arvoni on ihmisyydessä, ihmisen oikeudessa kasvaa
ihmisenä, elää kaikkine puolineen niin, että se on kunnioitusta elämälle, mikä
meissä mahdollistuu. Mutta näyttää siltä, ettei muut halua sitä, he haluavat
pitää hauskaa, kun minä vaadin myös sisäistä iloa, sielun kuplimista.
Kun on oppinut
luottamaan Jumalaan elämän tarkoituksessa, ainoastaan sieltä syntyy toivoa. En
ole mikään ilon pilaaja, suon ihmiselle hauskanpitoa, elämästä nauttimista ja
hyväksyn ihmisen kehon, seksuaalisuuden ja nautinnon. Mutta joskus toivon, että
miettisimme joskus vakavasti elämää, syitä ja seurauksia. Kirkosta sitä en ole
saanut, tiede ei huoli minua, koska en osaa englantia.
Elämän
etsiminen vuorovaikutuksen kautta oikeutena on yksi ulottuvuus, jossa jokaisen
yksilön oikeutta on etsittävä jokaisen ihmisen totuutena tulla huomioiduksi
kysyvänä ja etsivänä yksilönä, kuulla häntä hänen totuutensa kautta. Joskus
luin jostakin, ettei edes mielisairaat puhu järjettömiä, vaikka se siltä voi
vaikuttaa. Kun menemme mukaan vuorovaikutukseen, rakennamme yhdessä sitä
maailmankuvaa, jossa ihminen kasvaa ja oppii omaa ihmisyyttä. Kun puhuin avun
pyytämisestä viimeisessä blokissani, juuri noihin sanoihin olisi pitänyt
tarttua ja viedä keskustelua eteenpäin, mistä pelot syntyivät, mitä oli niiden
takana. Jokaisen ihmisen sanominen on otettava tosissaan, eikä se estä elämän
iloja. Kukin tulee omalla todellisuudella vastaan, kenellä on oikeus määritellä
se vääräksi, niin ettei kyseinen henkilö saa ilmaista itseään, vaan hänet
suljetaan ulos yhteisöstä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti