sunnuntai 26. tammikuuta 2020

KUN HILJAISUUS EI AUTA



Mitkään ympäristötekijät eivät auta ihmistä keskittymään ja saamaan mielenrauhaa, jos ihmiselle tehdään väkivaltaa, ja aivot juoksevat omaan tahtiin. Tällöin psyyken puolustus nostaa aivotoiminnan ylipaineiseksi, jota ihminen ei enää hallitse, eikä saa ajatuksiaan kokoon, loogisesti ajatellen, ei tunteilla, eikä mielellä. Väkivallan jälkeinen hoito on äärimmäisen vaativaa. Monet psykiatrit sanovat, että raiskaus on niin vaurioittavaa, ettei siitä välttämättä selviä. Otetaanko riittävästi huomioon se, että ihmisen psyyke ei ole aina itsesyntyistä, osa aggressiosta voi syntyä omien tavoitteiden saavuttamiseksi, mutta ei ole viisasta unohtaa täysin, mitä ympäristö tekee. Itselleni pääosan elämästäni on ahdistukseen asti aggressioiden saattelemana tuonut ympäristön väkivalta. Mutta olenkin maailmasta, jossa tavoitteita ei ollut alun alkaen mahdollista saada, ja intohimoni oli opiskelu, ja köyhyyden vuoksi lapsuudessa mahdotonta, en ollut oppinut tavoitteiden asetteluun ja ehkä sitten sen puutteen vuoksi myöhemmin siitä tulikin erittäin vahva.

Parempi olisi keskittyä opettamaan kunnioitusta ja väkivallattomuutta, kuin ympäristön hiljaisuutta ja/tai taiteen voimia, mikä ei suinkaan ole tarpeetonta ja voi helpottaa. Jokseenkin ongelmana on uskomus ihmisen pahuuteen loputtomana suona, josta ei päästä eroon. Carl Jung on sanonut, että katse on johtavimpia vaikuttajia ihmisen luottamuksen, turvallisuuden ja hyväksynnän löytämiseksi. Voin allekirjoittaa tuon sillä äitini osasi tämän taidon kunnioituksen kautta, mutta kaikkien kohdalla ei ole niin.

Ei aina ja kaikille löydy kunnioituksen ja hyväksynnän katsetta, on vihan ja tuomitsemisen katseita, viekkauden ja viettelyksen, vaativan ja alistavan, häpäisevän ja syyllistävän, joissa muistoissa kontekstit ja merkitykset vaeltavat. Joskus tuntuu siltä, että katse voi olla liian avoin ja vilpitön ja niin kunnioittava, että häpeä vyöryy ihmisen kohtaamisessa toisen vyöhykkeelle, ja viaton häpäistään, aitoutta ei uskalleta kohdata. Kuin olisi filosofisesti niin, että ihmisessä on oltava ”pahuutta” eli minun käsityksessäni sitä, että minuus voisi olla olemassa, ihmisen on vaikea katsoa liian syvälle, se on kuin upottava suo mihin hukkuu. Kauniin ja vilpittömän katseen kohtasin noin 13 vuoden iässä parhaimmillaan vieraassa henkilössä, kotitalouden opettajassa, ehkä häneen liittyi äitiyden olemus arvostuksena, sillä hän oli raskaana viimeisillään.

Tutkielmassani oli asetelma, jossa tutkittiin potilaiden lauseita, esiintyikö niissä tunteita, olivatko ne toteavia, vai olivatko ne muuta kuin esitetty kuva oli tosiasiassa, kun kuvat olivat heidän menneisyydestä. Sain kritiikkiä siitä, että tulokseksi tuli muistin osalta sama kuin nk. normaalien ihmisten kohdalla, mutta minulla ei ollut vertailevaa otantaa. Mielestäni se oli liian suuri vaatimus opiskelijalta, sillä en ollut tutkija ja niinpä en saanut kovin imartelevaa arvosanaa. Otaksuin, että ristiriidan valvojalle synnytti enemmän se, että muisti toimi hyvin dementoituneilla ja se oli outoa. 

Toisaalta tuo tutkielma kertoo minun kehityksestäni, kun olin nuoruudessa menettänyt muistin, se vei minut etsimään vastausta juuri muistin ongelmaan dementoituneilla ja taas se johti mielen ominaisuuksien pohtimiseen intohimoisesti, mihin tutkielmassani etsin vastauksia kirjallisuudesta.
Etsiminen voi kertoa ihmisen tahdosta, kiinnostuksen viriämisestä, ja etsimisenä sitä mihin oma kehitys johdattaa, tiedostomattakin, oma olotila kaipaa vastausta omaan oloon. Se kertoo myös kehityksen tasosta, onko muistin olemus toteavaa vai tunteiden esiintymää, vai tuoko mielikuvitus siihen harhaista kuvista poikkeavaa havaitsemista ja ehkä tuo harha johdattaa mielikuvituksen kautta olennaisissa muistoissa, josta voimavarat nousevat kantamaan historiasta, ja tunteet tulevat näkyväksi. Kun ihminen tarkastelee asioita, hän voi ainoastaan todeta, havaita kuulo ja/tai näkömuistin varassa, ilman omaa tahtoa ja tunteita, ilman persoonallisuutta. Minulle muistaminen ei ole vielä tahdon tila, se voi olla opittua toistoa, jossa vain katsomme muistia.

Vasta myöhäisessä keski-iässä opin nauttimaan hiljaisuudesta niin, että se tuotti iloa, ja psyyke ei enää terrorisoinut.

Raija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti