Rautanaamio on loistava elokuva ihmisestä ja vallasta. Sen voi nähdä sekä konkreettisesti, että vertauskuvaannollisena symbolisesti. Toinen näkee Ranskan kuninkaita esittävässä elokuvassa veljekset kahtena erillisenä ihmisenä, ja kuten arjessakin, jakaa ihmiset hyviksi ja pahoiksi. Toinen taas näkee roolihahmot ihmisen eri luonteenpiirteen kuvauksena. Kevyesti voisi jopa tulkita, että kaunis ja upea kuningas on pahuuden ilmentymää, ruma sekä vangittu hyvyyden. Eli tämä on näkemys, jossa asiaa kuvataan toisilleen käänteisinä, pimeä tuo valon, kuolema tuo toivon jne. Minusta se on mielen ominaisuus, kehosta syntynyt, tiedostamattomasta syntyneissä tunteissa ei ole tätä ominaisuutta, ilo syntyy onnistumisesta, suru menetyksistä, luovuus unien alkulähteiltä. Mielessä on halua ja tahto, ja se on vallan alaista. Näin ei enää toivoisi kenenkään tulkitsevan yksipuolisesti ihmisen luonteen kautta. Ihminen on todella huomattavasti monimutkaisempi olento. Itseään lammen pinnasta ihaileva Narkissos ei välttämättä ole pahis. Ihminen voi jo tänä päivänä sisäistää arvot monipuolisesti.
Kaksien
kasvojen kantaminen vie pois ihmistä rehellisyydestä. Vaikka osittain tiedämme,
että ihmiselle roolit ovat hyväksi ja suojaavat kaikkitietäväisyydeltä tai nk.
omnipotenssin voimalta, jossa vastuun kantaminen muodostaa mielelle
tuhoutumisen uhkan. Nykyaikana ymmärretään, että mielen murtumisen taustalla
voi olla serotoniinin puute, ajatukset muistiketjuina eivät kulje synapseissa,
ja solut jäävät anatomian ja kemian armoille, liike ei enää vaikuta niiden
toimintaan. Emme voi enää tarkastella ihmistä vain luonteen piirteiden kautta.
Eräässä
päiväkodissa kiinnitin huomioni siihen, että vanhemmista puhuttiin rumasti
kahvitauoilla. Otin asian puheeksi ja sanoin, ettei voi kohdata toista
avoimesti, arvostaen ja kunnioittaen, jos alitajunnassa elää näkemys, mikä
aliarvioi vanhempia. Kaksien kasvojen omaksuminen ei kannata, mutta se ei ole
aina luonnekysymys, vaan asennekysymys, ennakkoluulojen viljelemisen ongelma.
(Minulle alitajunta tarkoittaa opetettua näkemystä, ja tiedostamattomassa tunteiden
syntymässä vuorovaikutteena voi olla aito vilpitön ihminen, joka tekee
havainnot ilman alitajunnan pakottavaa otetta ja siten voi vapautua asenteista.
Alitajunta on Freudilainen käsite)
Eräässä kunnassa
vanhainkoteihin otettiin luennoitsija, joka oli perehtynyt ihmisen
persoonallisuuteen ja hänellä oli hyvin negatiivinen, tuomitseva sekä moralistinen
ote ihmiseen. ”Sinä vapaudut, kun myönnät syyllisyyden”, hän ilmaisi asiaa. Ihmisen
syntisyys ja pahuus olivat johtavana näkemyksissä. Pitäisikö ihmisen myöntää
syyllisyyttä teoista, joita ei ole tehnyt, johan siinä lähdetään valheen tielle,
mikä tuo häpeää. Kuinka usein ajattelinkaan niiden iskujen osuvan
itsetuhoiseen, joiden tuloksena saattoi olla itsemurha?
Tutkisin
mielelläni terveysalan asiantuntijoiden ja kyseisen luennoitsijan yhteyttä
ihmiskäsityksien muotoutumisessa, ovatko ne olleet estämässä hyvän
vuorovaikutuksen syntymää potilaan kohtaamisessa. Tutkisin itsemurhien
korrelaatiota terveydenhuoltoyksiköiden, jossa moralistinen tiedon oppiminen on
tapahtunut, ja ehkä vaikuttanut alitajuisesti hoitohenkilökunnan
käyttäytymiseen kohtaamisissa. Syntikeskeinen, syyllistävä ja tuomitseva
syyttömän syyllistävä hoito voi aiheuttaa pahoja ongelmia ihmisyyteen ja
vuorovaikutukseen auttamisessa. Tutkimukset osoittavat, ettei psykoterapia aina
auta, ja se on kaltoin kohdeltujen potilaiden kertomuksissa luettavissa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti