Seksuaalinen
nautinto on julistettu ihmisoikeudeksi, uutisoi YLE asiasta sivuillaan. Kun
tarkastelee asiaa vastakkaisena ilmiönä, olla nauttimaton, asia saa huomattavan
monimutkaisemman ulottuvuuden, joita asiassa voi tuoda esiin, moraaliset,
yksilölliset oikeudet, elämän mielekkyys, elämänvoima (sanoisin mieluummin
elinvoima, jos puhutaan pelkästään seksuaalisuudesta, jos siihen lisätään
nautinto, silloin mieli on liitettävä mukaan) vastuu jälkeläisistä, saa elää,
saa tuntea, lista voisi olla pitkä.
On tärkeää
oppia erottamaan mielen lähtökohdista tuleva alkutila. Lyhyesti, mieli on kehoaistimus,
kun katsomme, jotakin, siitä syntyy aistimus. Kun hormonit vaikuttaa kehossa,
siitä syntyy seksuaalista mielihyvää, miellyttävää ja nautinnollista kokemusta
kehoaistimukseen, mutta se vaatii yksilöllistä oikeutta katsoa ja tarkastella
sitä kokemusta, ja itse antaa luvan kokemukselle. Kun mielen lähtökohtana on
vuorovaikutus itsestä ja/tai ulkopäin tulleena, mieltymys on yksilöstä syntynyttä
itseilmaisua eri keinoin, eli yksilö voi haluta ja tahtoa omien mieltymysten
mukaan. Kun tämä yksilöllinen oikeus estetään, ihminen ei nauti kokemuksestaan kehokokemuksessa
tai sisäisesti tunnetasolla, mutta hän on voinut joutua ottamaan naamarin avuksi
näytellessä nauttivaa, sillä ellei hän näytä nauttivan siitä, häntä usein voidaan
rangaista vallan käyttäjien taholta. Ja juuri tässä kohtaa uhkailu, pelottelu
ja rankaisu tuovat kehoon naamariolemuksen.” Alkujaan persoona tarkoitti
naamiota”. (Antti Eskola, kirjassa Arvot, normit ja asenteet).
Keho tai
ruumis, siitä voi kehittyä aina narsismiin asti vaikeita häiriöitä persoonaan.
Jos ja kun ihminen on jatkuvasti psyykkisessä puolustuksessa, itse ei valitse
eikä voi suhtautua kokemukseensa, kun kohtelu on julmaa. Jos haluamme
inhimillisiä ihmisiä, on paneuduttava minuuteen, jossa tunteet on sallittuja,
itsemääräämisoikeus turvattu ja oikeus henkiseen kasvuun oppimisen myötä.
Oikeus nauttia itsestä tulee olla perusoikeus. Vain kehon kulttuuria harrastaen
päädymme vain väkivaltaan itseä ja toista kohtaan, tunne on viesti, jota kautta
havaitsemme kokemuksen laadun. On opittava erottamaan vuorovaikutusmieli
kehomielestä, jossa se kehittyy vaikuttamisessa ja on erotettavissa lookisesti
syy seuraus suhteisiin, kohteluun.
Kun minulta
riistettiin itsemääräämisoikeus nuoruudessa, menetin nauttimisen kyvyn. Ruokaa
vain lappoi suuhunsa, mutta se ei maistunut miltään, makua ei erottanut, kehoaistimus
pelkkänä liikkeenä ei synnyttänyt nautintoa. Olin jäänyt nk. luonteen ja
temperamentin vankilaan, sitä ohjasi ruumis (käytän tätä termiä ruumis, kun
keho ei aisti) liikkeet menneisyydestä siirtelivät muistikuvia sattuman
varaisesti, pelon voimasta, kuin olisi ollut luovuutta, mitä se ei ollut,
vanhat kuvat liikehtivät, taannuin 16 vuotiaana kolmen vuoden ikätasolle.
Persoonallisuuteni ja sitä kautta yksilöllisyyteni sulkeutui, kun sitä ei
saanut olla. Tällöin vuorovaikutusmieli ja tunteet lakkasivat toimimasta, koska
oma halu ja tahto oli poissa. Sanakieli ei antanut aistimukseen nautintoa,
luovuutta ei ollut, vain tottelevaisuuden pakkopaita. Joskus muiden mielestä
itseys tuli esiin, kun suutuin, ja tapahtui erittäin harvoin ja siitä tehtiin
minusta luonnearvio, kun kokonaisuutta ei osattu nähdä, eri asioiden vaikutuksia.
Kehonkielessä näkyi viha minuuden sulkemisen vuoksi. Tämä tapahtui vuosina 1969
– 1991. Sana on liha, sanotaan Raamatussa, ja sitä se varsinaisesti on. Tunteet
ja persoonallisuus syntyvät vuorovaikutuksesta, itseen ja toisiin nähden, ja kun
yksilö saa tahtoa ja haluta, mieli syntyy ja sen myötä nautinnon kyky,
aistimuksen kokonainen kyky. Mieli ei ole ratkaisija, se on kokemuksen
vastaanottaja ja kokemuksen tulkitsija, ellei itsekkyys ja vallanhimo sitä
toteuta ihmisen kautta.
Tiedettä voi
syyttää siitä, että se on vastuuttomasti nimennyt aistimuksen seksuaalisuudeksi
lapsuudessa. Kun lapsi ei osaa puhua, hänen tutkimuksensa maailmasta alkaa
maistamalla, ja tuntoaisti kertoo hänelle, mitä on maailmassa. Päiväkodeissa totesin
joskus, että lasta rangaistiin tästä, nykyään se on jo sallittua, kokea
kehitystason mukaan. Tässä voi kysyä, voiko keho tulla liian avoimeksi, ja
tulla liikaa ulospäin suuntautuvaksi jakaen aistimuksen ulospäin
sattumanvaraisesti ja toistuen tavaksi. Lapsi saa myös ulkoa tulevaa
vuorovaikutusta, jossa tunteet alkavat reagoida, syntyy sisäinen yhteys
kokemukseen itsen tarkkailtavaksi ja sen laatu tulee kohtelun laadusta. Lapsella
on sisäsyntyisesti kehon pidättyvyys syntymästä syntyneenä syntymäpuristuksesta,
ja niinpä hän myös pidättäytyy ja pitää itsessään sisällä kokemuksensa, koska
se tuo turvan tunnetta, myös luottamusta itseen ja hallitsemisen tuntoa.
Uskontoja voi syyttää siitä, että ne lukitsevat ihmisen ajattelun sanojen
ehdottomuuteen, jossa toiminnallisuus ei selity lookisesti. Itseasiassa monet
ongelmat selittyvät kasvatuksen ja yksilöön tunkeutumisen seurauksena,
itseohjautuvana lapsella on valmius autonomiseen kehitykseen hyvällä
ohjauksella.
Uskonnot ja
kulttuurit ylipäätänsä ovat tuoneet paljon häpeää ja pelkoa ulkopuolelta
tuotettuna ihmisyyteen, erityisesti se näkyy naisiin suhtautumisessa ja juuri
sanakielen ehdottomuus on johtanut siihen, että järjettömät uskomukset pitävät
tapoja yllä. Naisten kuukautiset ovat olleet kautta aikojen häpeän alaisia.
Elämää kunnioittavassa kulttuurissa tämä olisi voinut mennä täysin
vastakkaisesti, kuinka hienoa on, että elämän syntymä mahdollistuu.
Pelon
pohjalta rakentuneet minuudet rakentavat usein myös riippuvuuden syntymisen
toiseen, kun valta on ollut toisella ja hän on käyttänyt sitä hyväkseen
antamatta elämiselle mahdollisuutta. Valitettavasti juuri silloin käy niin,
että kehoehdollistuneet minuudet luonteen piirteinä yliaktivoivat kehon niin,
että ulkopuolisesta se näyttää ahneudelta, seksuaalipyrkimykseltä yliaistimuksen
vuoksi, keho näyttäytyy himoitsevalta, vaikka se on rakentunut psyyken
puolustuksesta, ja persoonallisuutta ei ole näkyvissä, yksilöstä syntynyttä
halua ja tahtoa, vain pelon kuva kehossa. Lapsella, jolla ei ole vielä minuutta
alle kolme vuotiaana ja pelkoja ympäristöön nähden, kehon jännitteisyys näyttää
seksuaalisuudelta, omnipotenssilta ja joidenkin mielestä narsistiselta.
Yliaistillisuudesta
voi päästä irti normaaleihin aistimuksiin. Tällöin on kuljettava kultaista
keskitietä, ei mitään liikaa. Rakastuminen, jos se alkaa tunteista, on yksi
tyypillisistä yliaistimusten tapahtumista, tällöin tunteet vyöryvät ja
sekoittavat päätä niin, että ihastuksen kuvat juuttuvat paikoilleen joksikin
aikaa, eikä niitä saa sammutettua. Seurauksena on seksuaalisuutta. Jatkuvaa
rakastumista ei kestäisi kukaan.
Kasvaminen
vapauteen on jatkuva prosessi. Leikki, liikunta ja taide on väylä, jota kulkien
pääsemme siihen. Niin sisäisessä minuudessamme tunteiden kautta kuin keholliset
voimat voivat viedä ylisuuriin pyrkimyksiin ja vallanhimoon, jossa toisten
alistaminen tapahtuu. Tunteista tulee negatiivisten voittokulku ja este hyvälle
vuorovaikutukselle. Leikin, liikunnan ja taiteen kautta opimme kohtaamaan
tunteet tässä ja nyt, ja kasvatuksella vertailua vähentämällä laimentamaan
niitä niin, etteivät ne vahingoita ihmistä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti