Välinpitämättömyyteen
on monia syitä, tavat, uskomukset, asenteet, käytänteet ja opitkin lopulta, kuten
rotuoppi, mutta liian vähäiselle huomiolla on jäänyt tunteiden hoitamattomuus.
Maailma on kehittynyt sanakielen varaan, ja sen uskotaan olevan totuuden
ytimessä. Usein unohdetaan, että sanakieli on myös sisällöltään asenteiden ja
pahojen tekojen tyyssija, sisältää valheita ja rakentaa syrjiviä menetelmiä.
Läheisten ihmisten
kesken tunteiden vaikutus on erittäin voimakkaasti vaikuttava ja synnyttää välinpitämättömyyttä,
niissä ajaudumme helposti heijastevaikutuksiin, eli heijastamme tunteet toiseen.
Tunteet syntyvät aina itsestä, niitä ei synnytä toinen. Näyttää siltä, että
tunteiden heijastuvuus on kulttuurinen ilmiö, filosofiat opettavat
tarkkailemaan toisia, ja oma itse jää sivuun, se on tieteen paradigma. Tunteiden
kohdalla juuri itseen paneutuminen on avainasemassa. Estääkseen heijastevaikutusta
omien tunteiden tunnistaminen ja analysoiminen on tuiki tärkeää.
Toisen
ihmisen kohtaaminen subjektina ja kunnioitettavana henkilönä on avainasia.
Monesti sanotaan, kohtele toista kuten toivoisit itseäsi kohdeltavan. Se
näyttää olevan vaikeimpia asioita heijasteisiin tottuneelta henkilöltä.
Osammeko silloin tuntea myötätuntoa toista kohtaan? Kun toinen on loukkaantunut,
sanommeko hänelle, älä välitä, kun voisimme sanoa, sinulle on tehty väärin. Kun
ilmaisemme asianosaiselle teon vääräksi, osoitamme teon vääräksi, emmekä mene kenenkään
puolelle syyllistäen toista.
Tunteiden
hoitamattomuus johtaa heijastumiseen. Kun kiellämme omat tunteet, mieli ottaa
voimakkaan heijastumisen, kuuleminen epäonnistuu, tunne estää kuulemista, koska
pelkäämme omia tunnereaktioita. Omien tunteiden kieltäminen ryhtyy torjuntaan
mielessä, ja kuuleminen epäonnistuu ja usein havaitseminenkin. Tunteiden vastaanottamiseen
täytyy oppia pienestä pitäen itsen kautta, etteivät ne aiheuta liian suurta
jännitettä, jota ei sitten kestä ja mikä johtaa heijastamiseen.
Joku aika
sitten luin tutkimuksen, että Suomen koulujen Pisa tutkimuksissa on selvä
yhteys oppimisen suhteen lapsuuden leikkioikeuksiin. Leikki on arvostettua Suomessa. Se on
erittäin hyvä polku oppia tunnistamaan omia tunteita ja käsittelemään niitä.
Tutkimustuloksissa leikin oikeuksissa eläneet oppivat paremmin kuin
sanakielipainotteisessa varhaislapsuudessa eläneet. Euroopassa suositaan jo
neljän vuoden iässä kouluun menoa. Se näyttäisi kuitenkin heikentävän
oppimista. Vaikka me suomalaiset emme vielä ole oppineet tunteiden käsittelyä,
olemme hyvällä tiellä leikin kautta. Meillä ei vielä kuitenkaan ole riittävästi
koulutusta varhaiskasvattajilla tunteiden kohtaamisen oppimisessa lapsuudesta
alkaen. Näyttä siltä, että ruumiskeskeinen kulttuuri ottaa vallan Suomessakin
koulutuksessa varhaiskasvattajien suhteen.
Olen vakuuttunut
siitä, että tunteiden hoitamattomuus johtaa vaikeisiin heijastusongelmiin tunteiden
suhteen. Toisaalta se on kulttuurin tuoma opetus, Jeesus kantaa syntimme, niin
se oppi tuo myös tavan, jossa toinen on syyllinen meidän tunteisiin. Välinpitämättömyys
kasvaa, kun istutamme toisen syyllisen rooliin. Välinpitämättömyys kasvaa kun
emme havaitse toisessa enää tunnereaktioita, vaan uskomme sanan kautta
asenteisiin, jossa toinen on arvoton. Tunneraeaktiot eivät enää vaikuta meissä,
kun oppi opettaa jo valmiiksi sen, mitä toinen on.
Tunteiden
hoitamattomuus ja syyllisyyden siirtäminen omista kokemuksista johtaa runsaisiin
syntipukkien syntymisiin, vaikeisiin mielenterveys ongelmiin, jotka tulevat yhteiskunnalle
erittäin kalliiksi erilaisina hoitomuotoina.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti