Kasvatuksen
tärkeimpiä tehtäviä on saada aikaan emansipaatio, eli itsenäistyminen. Kun
kasvatus on autoritaarista ja hierarkkista, se synnyttää syntipukkeja yhteisöön,
yksilöt eivät koe vastuuta teoistaan, ihaileminen on pelkopohjaista palvomista,
jossa otetaan johtajia, mikä on laumasieluisuutta ja perustuu kehollisiin reaktioihin
ja aito itse kadoksissa, persoonaa ei ole olemassa persoonallisena ja yksilöllisenä.
Jos ja kun
ihminen ei ole saanut itsenäistyä, itse ei ole saanut syntyä, alkaa tunteissa heijastava
suhtautuminen toiseen ihmiseen. Salaisuuksia varjellaan, ja paljastajat
tuomitaan, ja totuus hävitetään näkyvistä, ihannetarinat hallitsevat
tietoisuutta, kuten natsi-Saksassa. Tämän pohjalla on se salaisuuden osa syvällä
ihmisyydessä, josta tunteet syntyvät, itse alkaa kehittyä ja salaisuuden verho
peittää sen olotilaa. Se ei ole saanut tulla näkyviin. Niinpä henkilöt
yhteisöissä, jotka puhuvat totuudesta, lynkataan, syrjäytetään ja vaietaan
kuoliaaksi. Salaisuus, jota ei uskalla katsoa itsessä, ei myöskään saa tulla
näkyväksi julkisesti muissa ja yhteisöissä. Elämä on näytelmää, jossa valitaan
puolet ja ihmiset joihin liitytään, ja missä uskotaan luotuun totuuteen.
Syntipukit eivät saa tykkäyksiä.
Kun itse ja
tunteet jäävät taustalle, alkaa auktoriteettien palvonta ja ihailu.
Auktoriteetti saa tehdä kuinka paljon rikoksia ja moraalittomuutta hyvänsä,
häntä totellaan ja uskotaan. Ihailusta on tullut pelon kautta sokeaa. Oma sisäinen
itse on piiloutunut, ja ihminen alkaa pelätä itseään. Suuret johtajat, jotka
saavat tämän sokean ihailun pelolla liikkeelle, johdattavat uskollisiaan
johtajan omiin päämääriin, ja silloin ei ole hyvä, että yksilö osaa ajatella
itsenäisesti, sillä se on uhka johtajalle.
Usein olen
miettinyt sitä, että onko päiväkodin ja kotikasvatuksen mahdollista antaa
itsenäistymiskehityksen tapahtua, se on varmaan monesta tekijästä kiinni.
Molemmissa voidaan tuhota tai turvata itseyden kehitys.
Jälleen
kerran totean, että ensimmäinen käsky suojelee itseyden kehitystä, eikä
auktoriteettipelko pääse ohjaamaan yhteisöllisiä ja yksilöllisiä ratkaisuja.
Kun kuuntelee sisällään Jumalaa ja on uskollinen hänelle, ja samalla omalle
itsenäiselle ajattelulle, se estää sokeaa palvontaa, ja asioiden salailua, sekä
valhetarinoiden muuttumista totuudeksi. Jumalalle uskollisena totuus saa tulla
näkyväksi kun yksilön oma todellisuus tulee ensin näkyväksi. Kun yksilöllä on
oikeus omiin tunteisiinsa, ja hän oppii käsittelemään omia tunteitaan, hänen ei
tarvitse mennä negatiiviseen sokeaan palvotaan, jossa tuetaan valtaa, ja
liitytään joko joukkoihin, tai yksilöihin, jotka ottaa vallan käsiinsä mielipidevaikuttamisella.
Tällöin ei haeta perusteluita ja kokemusperää uskolle, koska tietämättömyys johtaa
ajattelua, tunteita ei synny, ne ovat pelon alla, eikä yksilö uskalla ottaa
niitä vastaan sisältään, kun ne tuovat liikaa jännitettä, kun käsittelyä ei ole
ollut. Vuosikymmenten kauhut tulevat niin voimallisesti, ettei niitä kykene
hallitsemaan, siksi valta ja vastuu siirretään auktoriteeteille. Auktoriteetteina
voi olla mielipiteet, ihmiset, tunteet, järjestelmä, jne.
Autoritaarisen
kasvatuksen jälkiä on se, että ihminen puolustaa rikoksen tekijää, eikä uhria.
Luottamusta synnyttävät tarinat, vakaa, melkein sanomaton viesti, korkea asema,
sukupuoli jne.
Raija
Wikipedian
määritelmää kasvatustieteen teorioista.
1. Emansipatorinen
intressi: Tämä aivan perustava intressi liittyy ihmisten vapauttamiseen
perinteen ohjaamasta ajattelusta ja olemisesta, yhteiskunnallisesta
pakotuksesta ja yleensäkin jonkin määräämästä olemisesta. Tämä intressi
toteuttaa sekä itsereflektiota että pyrkimystä kypsään ihmisyyteen.
Emansipatorisen intressin päämääränä on viimekädessä emansipoitunut
yhteiskunta, joka toteuttaa jäsentensä kasvamista kypsyyteen ja mahdollistaa
pakosta ja vallankäytöstä vapaan kommunikaation ihmisten kesken. Ajatus
emansipaatiosta ihmisen sivistyshistoriaa määrittävänä perustekijänä muodostaa
näin kriittiselle teorialle normatiivisen perustan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti