Eittämättä
me vaadimme anteeksiantoa itseltä ja muilta, pidämme sitä hyvänä tapana. Kun anteeksi
pyytäminen on tarpeen, olemme tehneet jotakin väärää loukatun mielestä tietäen
tai tiedostamatta. Anteeksi antaminen ei ole aina helppoa. Muistan erään
tilanteen nuoruudessa, jossa valitin ystävälle, kuinka minulla ei ollut
mahdollista käydä perusopintoja lapsuudessa, siis oppikoulua, vain ainoastaan
kansakoulu. Kotimme oli köyhä ja kylällä ei ollut oppikoulua. Kustantaminen
toiselle paikkakunnalle oli liian kallista. Onneksi asia korjaantui myöhemmin,
kun muutin kaupunkiin, kiitos Paavo Lipponen. Minulla on erittäin voimakas oppimisinto,
hämmästelen sitä usein.
No ystävättäreni
sanoi, ettei kaikille tule antaa mahdollisuutta. Loukkaannuin verisesti. Vaikka
kykenin antamaan anteeksi ja unohtamaan, tilalle tuli vaativampi arvo,
kunnioitus. Jokseenkin voin sanoa, että kunnioitus on kuin anteeksiannon
jalusta, jos sitä ei ole on anteeksipyytäminen turhaa. Jos loukkaamme toista
henkisesti, ja taas uudessa tilanteessa teemme sen uudelleen, arvostusta ja
kunnioitusta ei ole syntynyt. Anteeksi pyytämisestä on tullut sanan helinää.
Kunnioitus
on syvällä ihmisarvossa. Sen juuret on useimmiten välittävissä ihmissuhteissa ja
Jungin mukaan sen ydin on alkujaan katseessa. Osaammeko kohdata toisen
kunnioittavasti? Joskus yritin määritellä kunnioitusta, ja se oli äärimmäisen
vaikeaa. Löysinkin netistä hirveän pinon määritelmiä, mutta nyt olen lyhentänyt
itselleni asian niin, että se on kohtaamisen hetkessä syntyvää, kuulemista ja
toisen näkemistä ihmisarvoisena. Eräs twitter- ystäväni Tuula on erittäin
lahjakas kunnioittamisen kyvyssä. En kykenisi itse koskaan niin hyvään. Olen
pohtinut hänen kykynsä olemusta. Hän ei koskaan arvioi minun tekstejäni, hän
tuo keskusteluun oman näkökulman. Hän siis auttaa minua ymmärryksessäni ja
siinä juuri oppimisen ilo on läsnä vahvimmillaan erityisesti minussa, joka
himoitsen sitä.
Moni sanoo,
että nöyryys on tärkeä asia elämässä, oppia se ja niin olen itsekin sanonut.
Ihmisen nöyryyttämisellä ei ole rajoja. Ja jokseenkin se on myös niin, että
nöyrtymistä tarvitaan, jos on ylimielinen. Ihminen vaatii aina toiselta enemmän,
ja määrittää, mihin hänen täytyy olla tyytyväinen. Entä ihminen, joka on luopunut
kaikesta, syrjäytynyt, vaaditaanko sittenkin nöyrtymistä. Riittääkö armo enää,
ja miltä se tuntuu ihmisestä, kun hän joutuu armon alle, jossa ei ole mitään
arvoa, millä elämää voisi kunnioittaa, tekoja joita harrastaisi, on vain Jumalan
armoton valta. Veikkaan, että tässä menee loppukin elämänhalu. Suosittelen kunnioitusta,
jossa on ihmisoikeuksia.
Kunnioitus
on hyvä arvopohjana.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti