Ahdistukseni
opetti minulle syviä kokemuksia jotka liittyivät lapsen kehoon, ja myöhemmin
avautumisen mahdollisuuteen. Kun ajattelemme lasta vapaasti kelluen kohdussa,
kaikki on kehollisesti helppoa, äidin antama veri kuljettaa ravinnon, ja liikkuminen
on lempeää lapsiveden tukiessa kehoa. Kunnes tämä auvoinen olotila saa
järkytyksen ja puristuu synnytyskanavaan. Ahdistuksen, kauhun ja avoimuuden
alkutilat saavat alkunsa. Lapsen sisäisessä mielen kokemuksessa on epätietoisena
liikkuminen ja sen tuoma hyvä olo, riemu ja vapaus, josta voi nauttia. Siihen
lapsi pyrkii takaisin.
Avautuminen
alkaa, ja sitä tietä pitkin kuljemme avoimuuteen. Me opimme sen pikku hiljaa,
ulospäin suuntautumisen kehoa ojennellen. Liikkuminen lisääntyy, koska keho
palkitsee siitä, ahdistuksen tuoma tunto vapautuu, olo helpottuu.
Avoimuus
jatkuu ihailuna. Lapsi ihastuu näkemäänsä, kuulemaansa ja tuntemaansa, kun kehoon
syntyy mieltymyksiä. Ne ovat aistimuksia, jotka tuovat hyvää mieltä. Taakse
jäänyt ahdistuskokemus haihtuu muistojen hämärään ja herää vasta sitten kun se
herätetään. Aikuiset asettavat rajat havaitsemiselle ja ihastumiselle kasvatuksella,
kaikkea mielihyvää ei saa ottaa. Negatiiviseksi se muuttuu silloin kun lapsen
oma kokemus jätetään syrjään. Kieltomeri voi alkaa ohjata kokemuksia ja
määrittää ihastumisia, mikä on sallittua ja mikä ei, arvot alkavat muokata
mieltä. Liiallinen kieltäminen voi kehittää jakautuneen mielen, jossa ikään
kuin ihastumiset on pakattu eri kanavalle mielessä, ja toimivat irrallisena
lohkoen mieltä. Ne voivat esiintyä salaisina ja verhottuina, elää irrallisena
ja torjua epämiellyttävää, koska mielekkyys on elinehto kehon hyvinvoinnille.
Aikana jolloin kova kuri oli kasvatusmenetelmänä, esiintyi runsaasti valekieltä,
kokemukset varioitiin erilaisiksi ja miellyttävimmiksi kokea, nähdä ja kuulla,
koska avoin kokeminen ei ollut sallittua.
Milloin
sitten mieli alkaa muuttua negatiiviseksi? Mitään ihanteellista jatkumoa ei ole
olemassa. Yhtälailla kuin positiivinen kokemus palaa takaisin, negatiivinen
ahdistuspuristus voi alkaa ohjaamaan kokemuksia. Aikuisten hellä hoiva, myötäeläminen
ja hyväksyntä ovat avainasemassa lapsen hyvän olon palautumisessa ja takaamisessa
ja vaikuttavat vahvasti kehitykseen. Kasvatus, hoiva ja opetus eivät ole itsestään
selviä asioita, aikuisilla on suuri vaikutus siihen, kokevatko lapsemme elämän
mielekkäänä vai epämielekkäänä. Se ei tarkoita rajattomuutta, mutta ei myöskään
jatkuvaa alistavaa kieltämistä, jossa lapsen minuus ei saa laisinkaan olla
läsnä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti