Yleisesti
puhutaan, että naisten kouluttaminen on avainasemassa yhteiskunnan
kehittymiseen. Silloin lapset ehkä saisivat parempaa kasvatusta. Pidän monin
tavoin naisia ja miehiä periaatteessa samanlaisina, mutta mutu tuntumalla
ajattelen urosten olevan aggressiivisempia kuin naaraiden. Kun ajattelee maailman
rauhaa, opetusta ja kasvatusta, silloin pitäisi pureutua tuhoaviin tekijöihin.
Pahan väkivallan
kokeneena sain myös nähdä itsessäni kehitystapahtumia, joissa oli tuhon elementtejä.
Ja ne olivat roolin ja aseman vaikutus mieleen. Pakotettuna ja alistettuna
alkoi tuhon voima jyllätä. Roolissa nk. ruumisolento alkoi syödä ihmisiä,
harrastaa kannibalismia. Aukaisisin aggression vyyhteä aseman ja tuhoavuuden
kautta. Miksi ihminen valitsee jumaliset hahmot roolikseen ja miksi hän alistuu
roolissa tottelevaiseksi. Ilmeisenä vaikuttajana on yhteiskunnan tai uskontojen
antama rooli ja siinä mahdollisuudet. Kohti ylevyyttä minäkin kuljin alistettuna
psyyken puolustuksessa, mieleni alkoi vaeltaa kartanon neitojen puvuissa.
Todellisuudessa
pukeuduin verenruskeaan, sillä se kuvasti ahdistustani. Nykytietämyksellä ei tarvitse
valita pakkorooleja, jos opetus ja kasvatus tapahtuvat korkeamman tiedon
valossa. Huolestuttavaa on, että juuri uskonnot luovat sukupuolittuneita
rooleja.
No,
näkemykseni eivät kelvanneet valtaapitäville.
Kirjassani roolin vaikutusta kuvataan ylentymisen ja alentumisen kautta.
Se on mielen puolustuksen aikaan saama vaikute, koska kirjoitin sen psyyken
palautumisen jälkeen ahdistuneena. Olen kovin surullinen siitä, että tuhon
vaikutteita ei tutkita muutoin kuin itsekkyyden näkökulmasta ja etsitään syitä
persoonallisuudesta. Minulle tuhon avaimet avautuvat väkivallan kautta.
Eläimetkin käyttäytyvät tuhoavasti uhkan edessä, olipa kyse ravinnon puutteesta
tai kumppanin valinnasta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti