Pari päivää
sitten kuuntelin tutkimuksesta, jossa haettiin internetille ihmisen kasvoja.
Näkemyksen mukaan emme kommunikoidessamme esim. twitterissa kokisi toisen
ilmeitä ja eleitä, siis saisi vuorovaikutusta toisistamme. Sehän on tuiki
tärkeää, että välittäisimme toisistamme, siis että syntyneet tunteet aiheuttaisivat
meissä reaktion ja tapahtuma synnyttäisi sitoutumista toiseen, ehkä empatiaakin.
Tällöin olisimme kuin osa suurta kertomusta, kuulisimme toista ja näkisimme miten
hän reagoi meihin.
Kun elämme
keinotodellisuudessa kasvottomina, ainakin osa meidän tunnereaktioista jää syntymättä.
Ainakin itse koen kyllä jo sanojen kautta tunteita. Tutkija sanoikin, että
eihän se ole sen kummempaa kuin kirjan lukeminen, siellä myös seikkailee
fiktiiviset henkilöt, joiden tarina kiehtoo.
Ovatko
jotensakin aidompia kasvojen ilmeet ja eleet kuin sanojen kautta syntynyt kokemus?
Itselläni oli pitkään hyvin herkässä pelon ilmeet, jotka aiheuttivat usein
epäilyä, luuloja ja päälle käymistä. Vasta vapauduttuani peloista, koin että
ihmiset eivät käyneet kimppuuni. Sitten eräs vanhus jo lausuikin, että olet
niin herkkä ja avoin, että sieluun koskee. Toisaalta meillä on myös nk. microilmeet,
joita emme huomaa tavallisessa kanssakäymisessä. Ilmeissämme on kuin onkin
sosiaalisessa vuorovaikutuksessa syntyneet reaktiot, normi-ilmeet, ja taustalla omia
ajatuksia sekä tunteita ilmentävät microilmeet.
On myös
elämän tilanteita ettei ihminen kestä tunteiden jatkuvaa virtaa, pelot ovat
liian vahvoja. Silloin on jäätävä tilaa levolle. Itselläni pelot olivat todella
niin vahvoja, että tunsin aivojen tärisevän kipuillen ja lopulta ne jäykistyivät
kiveksi, johon ei saanut yhteyttä. Ehkä juuri silloin olin vahvasti kasvojen
ilmeisiin reagoiva, luin herkästi toisen aikeita, vaikka niitä ei aina
ollutkaan.
Syntyykö
face to face tilanteissa sitten paremmin luottamusta, ja miten valheet onnistuvat.
Tutkimusten mukaan niin pahimmat sosiopaattiluonteet kuin psykopaattiluonteetkin
ovat vakaimpia ja luotettavimpia, jolloin niin lääkärit kuin tuomarit menevät helposti
heidän ansaansa, kun tarinat vielä usein kertovat odotettua totuutta.
Kukapa ei muistaisi tilanteita, jolloin keskittyminen herpaantuu, kun tekee toista ja ajattelee toista.
Kukapa ei muistaisi tilanteita, jolloin keskittyminen herpaantuu, kun tekee toista ja ajattelee toista.
Ongelmaksi
tulee myös tulkinta, toisen kertomus muuttuu kuulijan tarinaksi. Niin kävi itselläni, kun kerroin rikoksesta.
Pelkoni ja vapinani saivat aikaan epäluottamuksen ja ammatti-ihmiset alkoivat
tulkita, ja sehän meni päin prinkkalaa. Oireita ei osattu lukea.
Maailma on
aina osittain keinotodellisuutta, ja ehkä on hyvä välillä suojautua siltä.
Aitous ei kuitenkaan ole simppeli juttu. Liian herkkä voi saada paatuneen
tunkeutumaan ihon alle hallitsemaan, hän ei siedä viattomuutta. Rooli on
tavallaan suoja ihmiselle, vaarallinenkin. Ihmisen persoona onkin alun pitäen
ollut terminä naamio. Tarvitsemme suojaa ettemme haavoittuisi liikaa.
En luottaisi
ihmisen ilmeisiin kovinkaan vahvasti, eivätkä ne suinkaan tuo aina hyvää. Ihmisen
luulot, epäilyt ja pelot ovat usein hyvin vahvoja vaikuttajia ja synnyttävät
tulkintaa, jossa vallan väärinkäyttö mahdollistuu. Nykyisinä epävarmuuden aikoina
ne ovat vahvasti läsnä. Parhainkin luotettava ihminen voi paljastua omien
arvojen viholliseksi. Kerran olen rakastunut ihmiseen, joka epäili aitouttani,
ja lopulta paljastui, että hän oli itse epäaito minua kohtaan, ja valehteli
itselleen, tai ei ehkä ensin valehdellut, mutta muuttui suhteen aikana ja löysi
itsestään toiset arvot mitä oli ensin ajatellut. Elämä on matka.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti