Luen
parhaillaan kirjaa, ”Valta ja vuorovaikutus” Statusilmaisun perusteet, Simo
Routarinne, Tammi. Se on sosiaalipsykologista lähestymistä ja vallan käyttöä
kuvaava selitys käyttäytymisessämme. Olen vasta alussa, jossa kuvataan
kehonkielen merkkejä alistumisesta ja dominoinnista, korkean ja matalan
statuksen asennot. Tämä on totta, että meissä ilmenee tällaista, ja kirjan
alussa tehdäänkin selväksi se, että tästä on hyvä olla tietoinen, ja pyrkiä eri
tasoisiin vuorovaikutuksiin. ”Tässä kirjassa pyritään osoittamaan, minkälaista
etua ja hyötyä tasa-arvoisesta ilmaisusta on kaikille osapuolille. Kysymys on
siis lopulta siitä, kykenemmekö karsimaan eläimellisen perintömme harteiltamme
tai valjastamaan sen yhteiseksi hyväksi”. edm. kirja s.22.
Joidenkin
mielestä olen ärsyttävä kielenkäyttäjä, osaan kritisoida toisten kielenkäyttöä
niin kuin omaanikin, mielestäni itse asiaa tutkien ja erityisen tarkkana pidän
sitä, että tietoa tuottavat, kuten yliopistoinstituutiot ja media, jotka ovat
erittäin merkittävässä asemassa ihmisten kehitykseen yksilöllisesti ja koko
kansakuntana, vastaavat tähän vaatimukseen vastuullisesti. Käytännössä en
kritisoi ihmisiä kielenkäytöstä, enemmänkin kysyn sanojen merkityksen perään,
mitä niillä tarkoitamme, arvostan korkealle yksilön itseilmaisua ja olen nähnyt,
että sekä kirjoittamisessa että suullisessa ilmaisussa ihminen voi mennä helposti
lukkoon tuomioiden alla, eikä kykene enää tuottamaan sanakieltä. Tästäkin tuli
opetus työpaikalla, kun sanojani määrättiin, missä muodossa saan niitä käyttää,
mitä, milloin, miten, oma lisäykseni oli, mihin nähden, ketä varten. Tämä
opetus sulki suuni enemmän kuin olisi ihmisyyteeni nähden ollut tarpeen, ja
lisäsi ahdistustani sekä kauhua, traumani vahvistui.
Kuten olen aikaisemmin
kertonut, olen hyvin surullinen siitä, että Suomessa psykoanalyysin kuuluvat ja
määritellyt syvätunteet on poistettu yliopisto koulutuksesta, ja ihmiset
kulkevat tiedostamatta omia yllykkeitään, vuorovaikutukseen vaikuttavia
tekijöitä, ja elävät surutta pintapuolista vastuutonta elämää, luokittelevat,
hylkivät, arvostelevat jmv. Isä Augustinoksen sanoin, me löydämme ilon vasta
sitten kun olemme nähneet pimeyden. Tuo on osittain totta, mutta ajattelen sen
olevan tulosta kaltoin kohtelusta, mieli on mustunut ja kadottanut lapsuuden
ilon, ihmettelyn, ihailun ja oppimisen tavan, iloita näkemästään ympärillään.
Tulen surulliseksi,
kun eläin meissä ottaa vallan, alistuu ja/tai dominoi, se johtaa valtataisteluun,
kun sitä ruokitaan yleisesti. Ihanteeni on sanakielen kautta ymmärryksen
synnyttäminen, varovaisuus, järjetön rajoittaminen ja liiallinen sementointi
näissä tuottaa valtataistelua. Siksi yleissivistys olisi hyvä tulla
ratkaisukeskeisen oppimisen kautta, nk. konstruktiivinen oppimiskäsitys,
tällöin ihmisyyden tekijät, ja kaikki siinä olevat ihmisyyden osat ovat läsnä.
Jos pidämme
yllä terminologiaa, joka johtaa asenteisiin ja yksipuolisiin käsityksiin
ihmisyydestä, pidän sitä harhaanjohtamisena. Alistaminen on yksi esimerkki
siitä. Monipuoliset oppimismenetelmät auttavat irti eläimellisyydestä ja
johtavat parempaan vuorovaikutukseen. Havaitsemisen, havainnoinnin, ja näiden
tuottamisen itsestä, ulkopuolisen näkemisen ja näitten käsitteellistämisen
mahdollisimman paljon yleisesti ymmärrettävään muotoon, on perusasioita. Kun
alistaminen ja dominointi ovat vahvasti kielen käytössä läsnä, ei tietoisuuteen
herkästi tule kuuleminen ja näkeminen kunnioittavasti toisiamme kohtaan
syväoppien.
Ymmärryksen
synty ei ole aina helppoa. Jos mielikuvat ovat kovin paljon ristiriitaisia ja
toinen tai itse ei ymmärrä, mitä funktioita siinä on mukana, vastahyökkäyksiä
on odotettavissa, joskus näkee, että korostaakseen itseään dominoiva vetäisee
matematiikan kaavoja esiin osoittaakseen toiselle, ettei hän ymmärrä asioita.
Me ihmiset osaamme tosi viekkaasti näyttää paikkaa toiselle.
Tietoisuuden
syntyyn vaikuttavat vahvasti sanat, joita käytämme. Onko tietoisuus vain
syntynyt kehon kielestä ja sen vaikutuksesta, psyykkisestä puolustuksesta vai
voiko näkemystä aukaista monen polun kautta, mitä sanoo ja kertoo sisäinen tai
ulkoinen käsityksemme itsestä/minuudesta? Psyykkisestä kehityksestä on paljon
tietoa ja mielen toimintaa voi tarkastella käyttäytymisessä ja minuudessa, sen
ehtoja toteutumiseen. Se on palautettavissa syntymekanismeihin, alkujaan uniin,
joissa mielikuvat alun perin syntyvät. Kielen käyttö ja tuottaminen on vahvan
vastuun aluetta, miten kuvaamme ihmisyyttä, mihin ihmisten näkemykset
kiinnittyvät. Vain ulkoista puolta tarkastellessa helposti näemme koko
ihmisyyden näistä ja jäämme asenteellisella tasolla.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti