Noin 20
vuotta sitten lasten erityisasiantuntija YK:sta sanoi haastattelussa, että
leikki ja lapsuus on menetetty. Valitettavasti päädyin samaan näkemykseen
töissäni päiväkodeissa, vapaa leikki oli harvinaista. Psykoanalyysin
uranuurtaja Sigmund Freud sanoi, että elämän peruspilarit ovat työ, leikki ja
rakkaus.
Synnyin
Kainuun rajamailla, Valtimon Sivakassa - 50 luvun alussa. Olimme hyvin köyhiä,
leluja ei juuri ollut, ja kasvatus oli vielä aika vapaata, leikki syntyi omista
kokemuksista ja tunteista sekä siitä todellisuudesta mitä ympäristössä oli.
Merkittävää leikin jatkumisessa oli kansakoulun opettaja, joka laulatti ja
leikitti erityisen vahvasta lapsia.
Sisäisessä
prosessissa lapsen leikki on symbolinen, ikään kuin unimaailmasta tulevaa,
kuvat voivat tarkoittaa toista asiaa kuin sanakielessä kerrottaisiin. Se kertoo
siitä, että meillä on symbolisesti syntyvää kuvaa jo kohtuajalta, vapaata tästä
maailmasta, mutta toisaalta sitten juuri siinä henki ja keho ovat toisiinsa
kietoutuneita. Sanakieli on useimmiten sopimusten mukaista, ulkoisesti
havaittua, myös symbolista.
Symbolinen
todellisuus, (myyttinen) kokemus on kuin vapauden tila ja se on perusta ihmisen
itseyteen ja luovuuteen, jossa kehon voimat eivät pääse vaikuttamaan. Tunteet
ovat seuraus kokemuksesta. Usein olen kuullut, että luovuuden uskotaan tulevan
tuskasta, psyykkisestä paineesta. Itselläni tuska tuotti toistoa näkyvästä
todellisuudesta, samankaltaisuutta, ja vasta kehon vapaudessa koin
syvämerkityksellistä luovuutta, symboliikkaa. Seksuaalisuus ei ollut minun
elämänvoiman lähde, vaan sisäsyntyinen osa minuudesta, symbolinen puoli,
tahdostani vapaa puoli, unien ja satujen valtakunta, jotka sitten yksilöllisesti
synnyttivät näkemykset minuuteen, ratkaisuissa ja oppimisessa, kun symbolinen
kieli kääntyi ymmärrykseksi, yhteiseksi kieleksi.
Yksilöllisen,
persoonallisuuden löytyminen ja voiman saaminen siitä, ei estä todellisuuden
havaitsemista ja totuuden näkemistä mahdollisimman lähelle totuutta ja
realiteettien testausta vallan kontekstissa, vaikka se voi olla vaikeaa arvojen
ristiriitojen vuoksi. Nämä voivat toteutua tasapainoisessa rinnakkaiselossa.
Tämän onnistuminen on pääsääntöisesti kiinni kasvatuksesta ja opetuksesta,
metodeista ja tiedon laadusta, saako olla ainutlaatuinen ja aito yksilö.
Riittävän
kauan leikkiä takaa lapselle eriytymiskykyä ja erottelutaitoa omissa tunteissa,
kykyä nähdä salaisuuksien maailma, jossa merkitykset vaikuttavat mieleen,
liiallinen eriytyminen estää kokonaisuutta toteutumasta. Unet ovat merkittäviä
alkukuvien maailmaa. Kun elin ilman kokonaista itseä vain ruumiin tilassa, myös
unet olivat enimmäkseen ihmisten hahmoja ilman juonta, vain liiketekoja, vain
ruumiin toimintoja. Väkivallan jälkeen oli painajaisunien aika, mahdollisuuksien
jälkeen tuli toiveiden ja ilon aika. Luin joku vuosi sitten lukion psykologian
kirjoja, jossa kerrottiin kehotunteista. Jokseenkin ajattelen, että on kysymys
samastumisesta, kokemus nousee pintaan voimakkaana kehokokemuksena, ikään kuin tunteet
menevät ihon alle. Näitä ilmenee ihmisillä runsaasti, kuin koko
keho olisi liekeissä, rakastuminenkin on mahdollinen. Valitettavasti se vie
pois ilon itsestä ja myös myötäelämistä erilaisuuteen, koska se vaatii
samanlaisuutta, ja tuo tilalle tyytymättömyyden.
Väkivalta ja
jatkuva psyykkinen puolustus vie yliaktiivisuuteen, yliseksuaalisuuteen ja
voimakkaisiin tunteisiin. Toisenlainen, psyykkinen puolustus näiden vaikutuksesta
voi olla lamaantuminen, jonka itse koin pahan väkivallan jälkeen, seksuaalisuus
oli kuollut, eikä tunteita syntynyt, aggressiot silloin tällöin kertoivat
mielentilastani, hädästä ja tuskasta, mikä tulkittiin itsekkyydeksi. Ilmeisesti
suojelin sillä sisäistä itseäni, joka oli kehittynyt leikin myötä vahvaksi,
oikeutta itseeni.
Leikki on
tie, mikä avaa kanavan vapauteen. Tällöin syvätunteet ja kehotunteet ovat
eriteltävissä ja havaittavissa itseydessä. Näyttää siltä, että kokemuksesta voi
tulla joko väkivaltainen tai miellyttävään oloon kiinnittyvä. Väkivallassa havaitsemisesta
puuttuu herkkyys, mikä rekisteröi itsestä ja toisesta tulevia mielen
vaikutuksia tekoihin, valintaan ja tavoitteisiin. Se on kuin ylitahto, mihin ei
ihmisyyden kokonaisuus vaikuta. Hyvän, vapaan ja innostuvan, motivoituneen lapsen
leikissä on vapaasta tilasta katsottava näkymä, kehon tilat ja sisäisessä
minuudessa oleva tunnekokemus, syvätunteet. Syvissä tunteissa voi erottaa
negatiiviset, jotka ovat usein kilpailuista, vertailuista, palvovasta ihailusta
ja alistamisesta syntyneitä, positiivisena tunteissa on suru ja ilo, suhde
elämän mahdollisuuksiin, antamiseen ja saamiseen. Leikkimisen kautta yksilö
oppii hahmottamaan ja havaitsemiseen selkeästi, ja tunnistamaan omaa
kokemustaan. Unessa on mielikuvan syntymistä, mikä tulee kuvana hahmottamiseen
ja havaitsemiseen ja tällöin on mahdollisuus kehittää loogisesti yhteyksiä ja
ymmärrystä kokemuksesta omassa historiassa ja kulkea koti tulevaisuutta, tässä
ja nyt kokien. Jos unet mielikuviksi muuttuneena jää ikään kuin kuvaksi
ihanteeseen nähden, saattaa se kiinnittyä kehoon, koska mielihyvään pyrkimys on
ratkaisevaa elämänvoiman kokemuksessa, ja siitä voi syntyä tavoitetta. Myös
negatiiviset kokemukset voivat alkaa ohjata tavoitteissa, ja heijastaa
kokemusta väkivaltaan päin. Siksi hellä hoiva ja väkivallattomuus on erityisen
tärkeää aina.
Seksuaalilähtöisessä
ihmiskuvassa ihmiseltä viedään vapaus valintaan. Unien kautta edeten itseyden
syntymään ja vapauden valintaan on merkittävin oikeus, mitä ihmisyydelle
voidaan antaa. Se on yhtä lailla kehosta syntynyttä kuin seksuaalisuus, mutta
se ei ole tahdonalaista, mutta se voi tuoda seksuaalisuutta tunnekokemusten
seurauksena. Mielikuvien syntymässä leikki on oleellinen vaikutuksessa tulla
tiedostamattomien tunteiden jälkeen tietoisuuteen. Kun ihminen luokitellaan
joko sanakielen ja/tai seksuaalisuuden kautta ohjautuvaksi, siitä syntyy
enemmän uskoa ja tottelevaisuutta, mikä on yhteisöjen kehityksen kannalta
todella merkittävästi yksilöllisyyttä tuhoava ja valtaan sidottua.
Leikin juuri
on symbolisessa kuvassa, kuva esittää jotain muuta kuin sen merkitys on
todellisessa sovitussa merkityksessä ja kuvassa, ja yksilö etsii ratkaisussa
yhteyden todellisuuteen ja valitsee arvon kohtaamissaan asioissa.
Jos ihminen
ei saa itse oppia ratkaisua symbolisen avaamisessa sovittuun sanakieleen tai
vapautua avautumisessa tunneilmaisun suhteen, tämä tunteen vaikutus voi muuttua
riippuvuudeksi ja tunne alkaa johtaa liiallisena jännitteenä itsen sijasta,
eikä valintaa ole, kuten samoin voi käydä, jos seksuaalisuus johtaa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti