Ihmisen
pahuudella ei näytä olevan rajaa. Me haluamme hallita maailmaa ja ihmisiä,
määritellä oikean ja väärän. Aamulla joku kysyi, että mikä on röyhkeytesi
tulevaisuuden suhteen, mitä haluat. En saisi ajatella, en saisi tuntea, en saisi
puhua, en haluta, enkä tahtoa, en saisi tehdä mitään, kun toinen ihminen alkaa
määrittää sen mitä ihmisyyteni saa olla. Alkuun ihmisen pahuutta nähtiin paljon
ruumiin kautta, ihmisen ruumis oli paha, mutta toisaalta, jos Aatami on ruumis,
niin tulkinnassa, jossa Aatami on mies, tällöin mies olisi paha.
Usko ja
uskonnot voivat tehdä sekä hyvää että pahaa. Jeesuksen opetuksissa valtaa ei
pidä antaa ihmiselle.
Jos
ajattelemme, että uskon pitäisi olla sitä mikä näkyy ja on todistettavissa
ihmisen silmin, se on mahdotonta. Se on järjen tulos, ja usein juuri sanakielen
kautta kehittynyttä. Sitä tarvitaan, se on ihmisen ymmärryksen osa, mutta
ihmisessä on myös järjetön puoli, näkymätön puoli, sisäisessä minuudessamme,
josta vain yksilö itse voi ottaa selvää, sitä ei voi tehdä toinen. Tämä järjetön
puoli on mielen olemus, jossa on kuin myyttinen alku. Myyttinen alku on epämääräinen,
tietämättömyyttä, kuin mutaa, jota on muokattava, että se selkiytyisi ajatukseksi
tai tunteeksi. Se on ajattelun alkutila. Uskossa Jumala puhuttelee sanan kautta
tätä ihmisen tietämättömyyttä, kysyy mikä on sinun kuvasi, Jumala tuo turvan
ihmisen pelkoon, ja ihminen uskaltaa ottaa askeleen kohdata omat tunteensa ja
ajatuksensa. Tämä on myös mielen harjoituksissa tieteen puolella menetelmä,
jota käytetään apuna ihmisen ajatusten selkeyttämiseen, ainakin työnohjauksessa.
Turvattomuus
ja luottamuksen puute vie epäilyjen, luulojen ja pelkojen maailmaan. Luottamuksen
ja turvan synnyttäminen on ihmisen mielen paineessa oikeutta, missä ihminen saa
luvan tuntea ja ajatella. Kun emme halua antaa ihmiselle tätä oikeutta, me
haluamme vain hallita toista.
Jos usko ja
uskonnot on vain toistamista, uskomista siihen, että joku ulkopuolinen pelastaa
ja järjestää kaikki asiat elämässä, sorrumme henkiseen laiskuuteen, jossa emme
tutki tiedon tarkoituksia, merkityksiä, emmekä pyri ymmärryksessä rakkauteen.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti