Opiskeluni
aikoina ei vielä kovin hyvin eroteltu erilaisia tunteita eri lähtökohdistaan
tulevina. Varmaan ideologisin taisto käydään siitä, pitääkö kasvatuksella ja
opetuksella rajata tunteiden esiintyvyyttä ja lykätä niitä tulemaan tiettyinä
aikoina. Tällöin kyllä ruhtinaallisesti sekoitetaan syvätunteet, kehotunteet,
mieli ja tunteet.
Katselin
eilen jotakin dogumentti ohjelmaa, jossa masentuneilla syvästimuloitiin aivoja,
että masennus tai ahdistus lakkaisi, ja ihminen voisi elää hyvää elämää.
Tunnettujahan ovat sähköshokkihoidot, joita pidetään kidutusmuotona. Aivojen
synapseissa sähköisyys, jota tarvitaan aktivaatioon, ikään kuin ajautuu sekasortoisesti
väärin, niin, että ”umpioituessaan” se tuo liikaa jotakin mielen kokemusta
esiin, joko maanisena, masennuksena ja/tai ahdistuksena. Synapsien portit ovat
alkaneet sulkea pääsyä vapaaseen sähköiseen virtaukseen aivojen kaikissa osissa.
Taistelin
vuosikymmeniä vapaan leikin puolesta päiväkodeissa. Se oli kasvatussuunnitelman
ohjeenakin, mutta valta oli fyysisen maailmankuvan omaavilla hoitajilla. Ja
käytännössä fyysisyyttä korostettiin lapsen arjessa. Lastentarhanopettajana
ymmärsin, että vapaa leikki on tärkeintä tälle erikieliselle ryhmälle, mutta
hoitajat pitivät ohjattua tärkeimpänä, liikuntaa ja laulua. Tällöin juuri syvätunteet
kuolevat ja lapsi alkaa toimia järjellä sanakielen kautta. Sinne lokeroituvat
syntyvät tunteet, ja synapsit loksauttavat lukkoon vapaasti syntyviä tunteita. Pohja
masennukselle on luotu. Tavallaan yhteiskunta tuottaa aivoille ongelmia ja lääketiede
sitten yrittää korjata niitä.
Vapaa leikki
lapsuudessa on avainasemassa hyvin kehittyville aivoille. Syvätunteet eivät ole
vaarallisia lapsuudessa, sillä niitä tulee ani harvoin. Sen sijaan mielen aistimukset
ottavat voiton, kun harjoitamme liian tietoista ja järjellistä toimintaa
lapsuudessa. Varhaislapsuus tulee olla mielikuvituksen kehittymisen aikaa.
Siihen tarvitaan mielikuvitusta tunteiden jälkeen syntymänä. Usein verrataan mielikuvitusta
siihen, että jos lukee paljon kirjallisuutta, se tuo sen. Mutta kysymys ei ole
siitä, järki alkaa johtaa kokemuksia. Kirjallisuutta tarvitaan ja lukeminen on
hyväksi, mutta sitä ei tule sekoittaa tunteiden syntymään. Tunteet aktivoivat
ihmisen, ja ne ovat alku oppimiselle.
Raija
Raija, olen täysin samaamieltä kanssasi vapaanleikin puolesta.
VastaaPoistaLapsen oma mielikuvitus kyllä kehittää mielekästä leikkiä ja itsenäisyys leikissä kehittää lapsen omaa mielikuvitusta ja itsenäisyyttä.
Liiallinen ohjattu leikki sitävastoin sekoittaa lapsen omaa mielikuvitusta.
Toki jossainmäärin aikuinen saa ja pitääkin ohjata ja olla leikissä mukana. mutta jatkuva ohjattu toiminta vie lapselta oman mielikuvituksen.
Raija, olen täysin samaamieltä kanssasi vapaanleikin puolesta.
PoistaLapsen oma mielikuvitus kyllä kehittää mielekästä leikkiä ja itsenäisyys leikissä kehittää lapsen omaa mielikuvitusta ja itsenäisyyttä.
Liiallinen ohjattu leikki sitävastoin sekoittaa lapsen omaa mielikuvitusta.
Toki jossainmäärin aikuinen saa ja pitääkin ohjata ja olla leikissä mukana. mutta jatkuva ohjattu toiminta vie lapselta oman mielikuvituksen.