sunnuntai 30. huhtikuuta 2017

MINNE ILO KATOSI?



Vietetään parhaillaan Vappua! Tuhannet ja tuhannet rientävät yhteisiin rientoihin, nauttimaan kuohuviineistä piknikille ja yhteislauluihin. Tavat ja perinteet kulkevat suvussa, yhteisöissä ja yhteiskunnassa kuin runkona elämän pysyvyydelle.

Syvintä ilo lienee lapsen maailmassa. Silloin minuus on vielä ehjänä kokemaan sen, mikä on ihmiselle tarpeen. Yksi pieni tyttö opetteli kengän nauhojen sitomista. ”Ensin tämä kani menee yhteen koloon, sitten toiseen ja nousee ylös pinnalle kasvamaan” Oppiminen on tärkeimpiä ilon lähteitä. Oppimisessa syntyy ensin tunne, joka aktivoi mielen, jossa syntyy mielikuva. Mielikuvan syntyminen on lapsen ihme. Peloissa ja kauhussa mielikuva luo varjon, mikä on kuin irtaantunut itsestä, kuin seinälle tuijottamaan, se ei tuo iloa, vaan ahdistusta.

Yksilöllisen ilon suojaaminen on tärkeä opetuksellinen ja kasvatuksellinen tehtävä, josta aikuiset on vastuussa. Liikaa ohjatut lapset eivät saavuta ilon syvimpiä merkityksiä, mielihyvää, jonka kokemus synnyttää, uuden syntymää. Nykyään ohjataan lapsia liikaa liikkumaan, laulamaan ja leikkimään siten, ettei lapsen omakohtainen kokemus ehdi mukaan, mielihyvää ei synny. Ei ole mitenkään erikoista, että nykyiset kokemukselliset hetket ovat enemmänkin naurun maata, kuin yksilön ilon kokemuksia. Iloa ja hauskuutta ei pidä sekoittaa keskenään. Hauskuudessa on usein kysymys opitusta huumorista, leikkimielisestä tanssista kehon kielessä ja pelaamisesta sääntöjen mukaan. Ilo on syvää yksilöllisyyttä oppimisesta, ihmeen kokemista mielikuvan syntymässä.


Raija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti