Monta kertaa
olen kysynyt, kuinka meidän suomalaisten sosiaalisuus on kehittynyt ja kysynyt
sitä niin yhteisövallan kuin yksilökehityksenkin näkökulmasta. Moni perään
kuuluttaa talvisodan henkeä, yhtenäisyyttä, jossa puhallettiin yhteen hiileen.
Silloin täytyy muistaa kysyä, mikä oli se asia, minkä vuoksi taisteltiin, ja se
oli meille maan itsenäisyys kansana. Sosiaalista valtaa on kuitenkin
monenlaista ja se voi tuottaa sekä ongelmia että hyvää.
Yhteisöllisyyden
vs. sosiaalisuuden=vuorovaikutuksen, ei tässä kirjoituksessa ole viite sosialismiin.
Kehittymisen kaksi merkittävää tekijää on johtaminen ja yhteiset sopimukset,
päätökset, päämäärät, tavoitteet, tieto, ja ihmisyyden kehitykset. Valitettavasti
olen hyvin pettynyt niihin tieteellisiin tutkimuksiin, jotka kuvaavat ja
selittävät tätä ilmiötä. Minulle se on näyttäytynyt aivan toisenlaisena kuin
opetuksissa tulleet teoriat antaisivat ymmärtää, ne kuvastavat mahdollisuuksien
ja oikeuksien elämää. Perhekeskeisissä malleissa sosiaalisuus kehittyy
tunnedynaamisena prosessina usein hierarkkisen vallankäytön suuntaan ja
tunnejohteisuuteen, kun taas päiväkotikasvatuksessa se johtaa useimmiten
yhteisövallan suuntaan sosiaalistamisena, samalla tavalla ajatteluun. On
erilaisia aatesuuntauksia molemmissa malleissa, mutta väitän, että usein molemmat
unohtavat yksilöllisen kehityksen ja ajavat roolien maailmaan. Rooli voi olla
suoja, jos se rakentuu hyvään tietoon, tuho, kun se rakentuu persoonan valtaan.
Näiden
ideologioiden seurauksena kehittyy enemmän eripuraa ihmisten välille kuin
oppimista toisiltamme. En voi sanoa, että merkityksellistä edistymistä ja
kehitystä olisi tapahtunut viimeisinä vuosikymmeninä, samat tavat johtaa, samat
koulutuksen väylät ja ideologiat, yhäkin ohjataan sosiaalistamisen suuntaan
yksilöllisyyttä tuhoten, ja yhteisövallan kautta sekä tuhoavana että tunteita ohjaavana
näkemään toinen toisenlaisena kuin on, peilisoluongelma. Olen nähnyt pitkän päiväkotiurani
aikana, että erilaisuus on se tekijä, josta lapset iloitsevat ja innostuvat, se
on oppimisen tie. Yksilöitymiseen tarvittaisiin vähintään kolmen vuoden
lähihoiva yksilöllisesti, mieluummin seitsemän vuotta, että minuuden kyvyt
kehittyisivät siihen tasoon, jossa lapsi opettelee alkeisvaiheena erottelemaan
mielen ja tunteet, sekä oppii vapaaseen itsensä ilmaisuun/toteuttamiseen.
Nykyisin kehitetään kollektiivista mieltä, mikä on ehdollistunut aatteiden
mukaiseksi.
Tutkimustuloksissa
on selvinnyt, että oppimista tapahtuu enemmän kaveriporukoissa, ja sekin on
tunnesidonnaista kytkeytyen osittain takautuvasti vanhempiin, yksilöityminen
jää valtajärjestelmien alle, kun vedetään joka suuntaan. Se on kuitenkin kiinni
siitä, mitkä metodit kasvatuksessa ja opetuksessa vallitsee.
Tämä
sosiaalistamisen ideologia, yhtenäistäminen, on vahvana vaikuttamassa ihmisten
kehitykseen varhaiskasvatuksesta koulutuksiin. Laula, liiku, toista, usko ja
tottele samaan tahtiin, on yhä johtava aate yhteisöllisyyden ymmärryksessä,
uskoen, että tämä vie yhtenäisyyteen. Ja en tarkoita tällä sitä, että yksilön
diktatuurin tulisi päästä valtaan, mikä näkyy yhäkin valtioiden johdon ohjelmissa.
Näillä menetelmillä käykin päinvastoin, yhteiseen muottiin pakottamalla ihmiset
joutuvat negatiivisten kierteiden kehään ja tunteiden alistuksiin, vallan
kautta roolien ylivaltaan ja eripura tuhoaa ihmissuhteita.
Yhteisödynaamisissa
taisteluissa yksilöt ajautuvat rooleihin, syyllinen, syytön, rakentaja,
innostaja, toimija, sivistäjä jne. Näissä valtataistelun ongelmat synnyttävät
syrjintää, joita on joskus jopa mahdotonta korjata. Eriarvoistavat ja
vastakkainasettelulla toimivat vuorovaikutuksen ongelmat ovat periaatteessa myös
käyttäytymiseen tullutta itsesuojelua kaltoin kohtelusta, mutta myös tahallista
vallan väärinkäyttöä, toisten alistamista, toisten ylistämistä, mitkä tuottavat
enimmäkseen syyllistämistä. Kun konfliktit rynnivät yksilöiden välille, etsitään
syyllisiä ja oma osuus asiantilaan ajautuu psyykkiseen sidokseen, omaan naiviin
itsekäsitykseen, kuvitteelliseen osaamiskyvyn arviointiin tai luonteenpiirteenä
tunne-elämän sairauksiin, kuten narsismi. (on hyvä muistaa, että tieteellisesti
narsismia ei ole pystytty todistamaan) Kun joku tuo ongelman esiin vallan
väärinkäytössä tai kohtelussa, asian esille ottaja syyllistetään, suljetaan
ryhmästä, ja tuhotaan hänen elämänsä totaalisesti, joukkovallan tuoma ongelma.
Itsensä viattomiksi kuvittelevat, että heillä on valta määritellä mikä on
sallittua puhua ja syntipukiksi otetaan joku ryhmästä, erilaista laulua
laulava. Tuo viattomuus on haastava termi, se on ikään kuin aitoutta lapsena,
mutta ideologiset opit ovat luoneet siihen myös pahuuden. Typerä viattomuususko
on vaurioittavaa, kuten pahan olemuksen istuttaminenkin. Kun kohtelu yhteisössä
saa aikaan yksilön tunne-elämän häiriön narsismina, on väärin syyttää yksilöä.
Muistetaan sekin, että myytti tarkoitti alkujaan Narkissos henkilöä, joka katsoi
itseään peilistä, ja muuttui kukaksi, mistä narsissi on nimensä saanut.
Mielen
ongelma on siinä, että se tuottaa ihmiskuvasta johtuen pahan ja hyvän näkemisen
ihmisyydessä niin, että se roolitetaan eri henkilöihin halujen ja tahdon
kautta, välillä toisten estäessä, välillä tukien. Vilpittömyydessä uskotaan,
että vain toinen tahraa, ja itse on vilpitön tai rehellinen, luotetaan vain
omaa kykyyn, tai uskotaan toisten tarinoihin toiset hyläten. Olen liian usein
kuullut sanottavan, en tee koskaan mitään virheitä, se on minulle kauhistus.
Kuitenkin peilisolut tekevät sen, että oma paha nähdään toisessa, ja vain
erittäin harvat havaitsevat todellisesti. Kokemukseni on, että vilpittömyyteen
liittyy vahvasti jotakin sellaista kauneutta, jota ihmiset eivät kestä, totuutta
ja rehellisyyttä, mikä halutaan tuhota. Tällainen tuhovietti on omituista,
sillä kukaan ei koskaan ole täydellisen kaunis ja vilpitön, vaan kateus
aiheuttaa ajatusvääristymän.
Useimmissa
konflikteissa olen huomannut, että asian käsittely on viimeisessä tiedossa ja
muistissa mitä asiasta on, syy/seuraus katoaa. Kun eräs yhteisö kohteli minua
törkeästi ja suutuin, asetin rajat, seurauksena oli se, että minua alettiin
syyttää suuttumisesta, eikä huomioitu mitä minulle oli tehty sitä ennen. Useiden
häpäisyjen johdosta en enää voinut mennä yhteisöön yhteisiin tilaisuuksiin,
koska häpeä ahdisti niin paljon, etten kestänyt sitä. Ehkä minua voi syyttää
liiallisesta kiltteydestä, kun olin alistunut kiusattavaksi, mutta toisaalta
sain erittäin julmat rankaisut, jos puhuin tai puolustauduin. Tieteen, uskontojen
ja hallitsijoiden maailma ei näe todellisuutta. Tämä kertoo juuri
arvostamisesta, kun ei kunnioiteta kaikkia ja kumarretaan toisia, aloitetaan
keskustelu, mikä on pintaliitoa, eikä yksilöt saa kunnioitusta, vaan
yhteisövalta sanelee, jonkun johtajan menetelmät. Tässä pelien maailmassa
salataan asioita ja sitten ne vesitetään, kun tulee erilaisia tulkintoja. Ei
ymmärretä, että on tärkeää kuunnella kaikkia osapuolia.
Aikoinaan
-80 luvulla aina 2000 luvun alkuun kaupunkimme työterveys toimi niin, että
yhteisöissä mielenterveydestä murtuneita havainnoivat yhteisön jäsenet,
”hoitivat” asiaa lääkärijohtoisesti työpaikalla. Psyykkisesti sairastunut
eristetiin normaalista vuorovaikutuksesta, eikä häntä kuunneltu. Seurauksena
vuorovaikutuksesta sulkemisessa oli välinpitämättömyyden syntyä, ja mielen
hajoamista, kun millään mitä itse teki, loi tai ajatteli, ei ollut merkitystä,
koska ympäristö teki valinnat, ja rajasi mahdollisuudet ja lopputulokseksi
saatiin häiriintynyt henkilö. Omasta työnohjaaja opiskelustani tehtiin
virallinen valitus.
Tarinoiden
kuljettaminen valheellisen tiedon lähteenä on yksi todellisuuden vääristymää,
mielikuvajohtaminen, jota jotkin pitävät suorastaan pyhänä. Tarinat voivat olla
valheellisia ja tosia, sadut on luotu opetukseen. Valta on kaiken takana,
vallan väärinkäyttö.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti