keskiviikko 13. toukokuuta 2020

MITEN OPETUSMENETELMISTÄ LÖYTÄISI SOPIVAN?



Maailma tarjoaa monenlaisia menetelmiä löytää sisäistä rauhaa, tunnistaa tunteitaan, kehittää sanakieltä, harjoitella mielen hallintaa, löytää sisäinen vapaus pakottamasta johonkin muuhun kuin ihminen tarvitsee. Ongelmana ei ole menetelmien vähäisyys, ongelmana on ymmärtää ihmisen sisintä ja sen toimintaehtoja. On helppo sanoa, rauhoitu, mutta se ei ole mahdollista kaikille.

Esimerkiksi hiljaisuus voi olla toiselle tuskaa, toiselle rauhaa. Jos ihminen on yhteisön taholta pakotettu olemaan hiljaa, pitämään suunsa kiinni ja häpäisty sekä syyllistetty päälle, hänen voi olla vaikea saavuttaa sisäistä rauhaa, vaikka olisi syytön, silti häpeä hallitsee. Jos ja kun yhteisö ei hyväksy yksilöä, vaan rankaisee häntä, häpeä kasaantuu hänen mieleensä. Toisille häpeä on voimakkaampi yhteisön leimakirveenä ja/tai toisille omantunnon tuottamana, riippuen mihin kohdistuen lyödään. Ihmisellä on perustarve toiseen ihmiseen, tarve vuorovaikutukseen, se on ihmisen perimmäinen tarve, ja jo vauva nostaa päänsä kohti äitiä heti syntymän jälkeen, jopa äidinmaidon hajun on todettu kääntävän vauvan pään oman äidin rintaa kohden.

Minua on ”kasvatettu” hiljaisuuteen ohjaamalla, etten puhuisi, etten kertoisi, etten näkisi ja kuulisi, minua on rangaistu havaitsemisesta, enimmäkseen työpaikolla. Minulle hiljaisuus on häpeän peittämää, se tulee esiin yhteisöissä, vaikka sisäinen rauha mielessä on saavutettu ja osaan nauttia yksinäisyydestä, häpeä on ehdollistunut rankaisuihin ja pelko toiseen ihmiseen on tullut hallitsevaksi, kun lyöntejä tulee lisää ja ennakkoluuloja pidetään yllä mielikuvajohtajien toimesta. Tätä on yritetty muuttaa vaatimalla muutosta käyttäytymiseeni, koska maailma on psykologisoitunut, eikä vallanpitäjiltä vaadita moraalia, oikean ja väärän tiedostamista. Hierarkkinen valtajärjestelmä tuottaa uhreja. Olen joutunut olemaan hiljaa 50 vuotta. Siksi hiljaisuuden vaatimus tuntuu minusta pahalta, eikä sillä ole mitään tekemistä sisäisen rauhani kanssa, minkä voi saavuttaa yksin ollessa, kun todellisia uhkia ei ole lähipiirissä. Uskon Freudin näkemykseen, että itsetunto voi olla vahva, oma sisäinen tietoisuus, vaikka käytös on häiriintynyt. Käytös tulee enemmän kohtelusta ja sen vaikutus levottomana toimintana on merkittävä, mutta sosiaalisia konteksteja ei huomioida, vaan etsitään vikaa persoonallisuudesta. Ilkeys voi olla opittua tapaa, tai myös esim. kateutta.

Hiljaisuus ja sen vaikutukset ovat erilaisia nk. normaalin ihmisen mielessä, jossa hiljaisuus rauhoittaa, kun taas ahdistukseen ajautuneella se voi tuoda lisää ahdistusta. Metsä ja luonto voi olla toiselle kauhistus, toiselle ilo. Pahimmillaan ahdistuksessa ajatukset eivät ole ihmisen hallinnassa, vaan esim. väkivallan seurauksena aivot ikään kuin toimivat omaehtoisesti ja ovat ottaneet toiminnallisesti ikiliikkujan valtaa itselleen, minkä kauhu ja väkivalta on tuottanut. Ja kun ympäristö ja/tai itse toimillaan tuovat kauhua ja pelkoa ihmiselle, trauma aktivoituu ja aivot alkavat käydä ylikierroksilla. Pelko on vahva järkytyksen synnyttäjä, omat aivoni sykkivät kuin sydän väkivallan jälkeen ja se tuntui tärinänä ja kipuna, eikä tahdolla ja halulla voinut vaikuttaa mieleen. Tällöin normaalit vuorovaikutuksen menetelmät eivät auta, muisti ei toimi, eikä syyseuraus suhteita löydä. Kuudentoista ikäisenä se tarkoitti minulle, että en ymmärtänyt kauhussa, mitä minulle oli tehty, ja vasta myöhemmin kokemukseni palautui mieleen, kun olin nähnyt sen muiden kokemuksina, samanlaisena.

Vapauden saavuttamisen ehtoina on oma sisäinen vapaus saada kokea tunteita, tuoda ne esiin, jos haluaa, ja vuorovaikutuksen antava voima. Kun esim. lapset ryhmitellään leikkimään joskus toistensa kanssa ja tuomaan toiselta oppimista, se ei ole yksinkertaista. Aina esim. yksilö ei uskalla lähestyä toista, liian itsevarma lapsi ei välttämättä esimerkkinä aina anna voimaa toiselle lapselle, se voi viedä voiman heikommalta. Parhaimpina olen nähnyt vuorovaikutusta osaavat; kuuntelijoina toimivat, ja puheita tuottavat. Jos joillakin on puutteita, ei sen perusteella voi kiristää jo osaavia, esimerkiksi puheongelmat, liikaa pulputtava voi viedä kaiken tilan. Liiallinen kontrolli ja pidättäytyminen fyysisin harjoituksiin saattaa olla vapautuessaan vaikea hallita, ja tilanne ryöstäytyy käsistä yliaktivaationa ja hurmoksina. Näin voi käydä myös ajattelun harjoittelussa, kun ei ole oppinut tuottamaan ajatuksia vaan toistamaan kuulo ja näkö oppimisen kautta, eikä leikin kautta harjoittelua ole ollut riittävästi. Psyyken avautuminen on hidasta, eikä lukittuneita mielen kerroksia voi avata nopeasti, ensin liikunta karkeamotorisena hienomotoriikkaan aktivoi aivot, äänien kuuntelu, katselu ja niistä mielikuvien synnyttäminen, maalaten, kirjoittaen, laulaen jne.  

Pahan traumani ja psykoosin puhjettua 20 vuoden jälkeen tapahtuneesta, kun muisti alkoi palautua,
mielenterveyden kuntoutuksessa harjoiteltiin askartelua, musiikin kuuntelua ja maalaamista ryhmässä ja tällä toivottiin tulevan vuorovaikutusta toisiinsa nähden ja auttavan vertaistukena. Ehkä se aktivoi mieltä, mutta tärkeimpänä olisin pitänyt traumani syntymän käsittelyä ja sen kuulemista ja kuinka se olisi voinut tulla yhteisöissä, joita pelkäsin. Kun lukitut tunteet alkoivat purkautua, se oli suden huutoa, äkkinäisiä toimintoja kiihkeästi, ja joskus lamantumista täysin.

Kokemus mielessä on ikään kuin jakaantunut nk. mielihyvään ja mielipahaan, positiiviseen ja negatiiviseen. Kun nämä avataan ja harjoitellaan, ja jos se ei ole jo sairaudeksi muuttunut ja toimii vain erillisenä, niin mieli purkaa ensin ahdistuksen ja silloin usein sanotaan, että ahdistus tuottaa luovuuden, tuskasta syntyy luovuutta. Mutta kun tuo ahdistuksen tulo loppuu, alkaa syvätunteiden vaikutuksesta itsestään pulputa vapaudentilassa mielikuvia luovasti. Luovuuden menetelmäharjoituksissa on ensin myyttinen vaihe, sitten rakentelu ja lopuksi tulos.

Sisäisen rauhan saavuttaminen menetelmänä ei ole itsestään selvää, sillä sen on synnyttävä ihmisestä itsestään. Joskus ohjasin runoryhmiä, joissa opeteltiin hallitsemaan omia mielikuvia, eri menetelmin, kuvin, sanoin, esinein, tarinoin, jokaisen omaehtoisena aktivaationa tuoden kuvallisia peilejä näkyviin. Monelle luovuuden saavuttaminen ja ajatusten tuottaminen oli hämmentävää. Heidät oli opetettu enemmän uskomaan sanan kautta, kuunnellen, nähden, kosketellen, mutta se ei vielä auta ajatuksen muodostumisessa, jossa on otettava kiinni muistista kuvia, ja mielestä tulevia mielikuvia. Mielikuvan syntymisessä otetaan vanhojen kuvien muistiin palautumisesta rakennuspalikat ja tuodaan hieman uutta lisää. Syvällä sielussa leijailee joku ohjaava tekijä, mikä asettelee sanoja uusiin konteksteihin, kuvaamaan omia tunnetiloja, tai mitä tahansa tapahtumaa, olisiko se automaatio, vai itse.

Raija





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti