lauantai 17. helmikuuta 2018

SIELU OPPIMISESSA




En ole oppimisen asiantuntija muuta kuin itseni kohdalla. En tiedä onko tutkimusta kyseisen oman kokemukseni suhteen, mutta uskon vakaasti, että tämä olisi ihmisen minuuden kannalta oleellista tietoa.

Olen pitkään ihmetellyt, miksi en muista enkä osaa käyttää olla ja omistaa verbiä oikein Englannin kielessä. Suomen kielessä ne ovat, mutta Englannin kielen oppiminen on uuden oppimista. Olen hukassa tässä ja nyt, sekä menneisyyden ja tulevaisuuden suhteen. Mutta eihän niitä ole minuudessani, muuta kuin totuutena sielussa, mutta ei tunnustettuna yhteisön silmissä. Kun minua ei ole olemassa, enkä omista mitään, ei se nouse kieleen myöskään oikein, ne häipyvät muistista. Ikään kuin minuudesta puuttuu se ulottuvuus.

Uskoisin että kielen oppimisessa myös lapsella voitaisiin tarkastella tuota minuuden pysyvyyttä kielen oppimisessa.

Sielutiede on täynnä kummallisuuksia. Nykyään tämä sama asia on tunteiden tiedettä. Sielutieteessä on löydetty tutkimuksissa enemmän negatiivisia tunteita, mutta myös psykologiassa on todettu sama ongelma, kuten aikoinaan aggressiotutkija Kirsti Lagersbetz on todennut. Kun olen todennut, että tunteiden olemassaolo on edellytys oppimiseen, se asettaa kysymyksen, kuinka minuuden olemassaolo on huomioitava myös tunteiden tulemisessa ja oppimisessa. Minuuden olemassaolon ehtona on halu ja tahto, ja niille tulee luoda edellytykset. Jos siihen ei anneta edellytyksiä, ei myöskään tunteille anneta edellytyksiä.

Kun ihmiseltä otetaan pois ihmisoikeudet tulla nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään, se tuo näkyviin rakenteelliset ongelmat yhteiskunnassa ja ihmisarvon, jossa edellytyksiä luodaan, oikeudet elämään ja olemassaoloon. Ne ovat vasta miesten maailmassa ja myös tiede on miesten maailman luomus.

Raija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti