Olen tutkinut
omaa oppimistani varmasti lähes koko elämäni, miksi se ei jossain kohtaa
onnistu lainkaan. Erityisen tarkkailun osakseen on saanut Englannin kielen
opiskelu. Me opiskeltiin sitä neljä vuotta opistossa, ja voin sanoa, että
lopputulos oli suurin piirtein -1. Olin jo opiskellut sitä kansanopistossa
kaksi vuotta aiemmin. Minut valittiin opiskelijaksi sosiaalialan oppilaitokseen ammattivalintapsykologien ohjauksessa. En halunnut sille alalle, haaveeni oli
psykiatrin tai psykologin ammatti. Toisaalta muiden aineiden oppiminen oli
erinomaista, kun se oli Suomen kielellä.
En ole
löytänyt opinnoissani tällaista teoriaa, jossa oppiminen nähtäisiin yksilön omaehtoisen
motivaation kautta, vaan enemmän ohjatusti asenteina ja tottelemisena. Tällöin
ei kysymys ole todellisesta oppimisesta, jossa ihmisyyttä olisi kunnioitettu,
vaan toistamalla pakotettua. Väitän, että kuulo heikkenee, jos yksilö ei saa
valita, ja se on oppimisen karsimista.
Sitten rakastuin
Englannin kieltä puhuvaan mieheen ja oppiminen alkoi luistaa. Aloin kuulemaan
äänteitä, kun tunteita oli kokemuksessa, oma motivaatio toimi. (Motivaatiopsykologiassa
ei tunnusteta, että ihminen olisi motivoitunut, ellei itse aktivoidu oma-aloitteisesti.
Tämä ei tarkoita sitä, että ympäristö ei anna ärsykkeitä). Ennen rakastumista en
kuullut äänteitä juuri ollenkaan oikein, nytkin niissä on pieniä ongelmia. Lapset
ihastuvat vanhempiinsa ja opettajiin, ja sieltä syntyy tunneyhteys.
Kun ajattelen
nyt Suomessa pakko-opettamista ja suuntaamista ulkopuolelta tulleena aktiivimallin
kautta, pidän sitä uhkana yksilöllisyydelle ja oppimiselle. Kun pakotetaan ihminen
oppimaan muiden ehdoilla, oppiminen heikentyy huomattavasti. Tiedän, että minun
oppimiskäsitys on konstruktiivinen, yleisesti ottaen se on Suomessa behavioristinen.
Behaviorismi on melkein yhtäläinen Pavlovin koiraoppien kanssa, kuolaten ja
ehdollistuen ilman yksilön omaa valintaa.
Muistan myös
ajan, jolloin oppimiseni oli pelon kautta oppimista. Opin normeja, joita
ympäristö syötti ja se vei hiljaisuuteen sekä pakenemiseen, kauhuun ja mielen
hajoamiseen. Tällöin vaisto-oppiminen oli vahvaa, kuulin ääniä liikaakin ja
pelästyin yhä kauheammin. Muistan ne yöt, jolloin tuulen puuskat saivat sydämeni
jyskymään. Keskiajalla opetettiin näillä menetelmillä, ihmisen virtsarakko
täytettiin niin tuskallisesti, että vaistot alkoivat kehojännitteisesti kuulla
ja nähdä tilanteissa. Näitäkö kidutusmenetelmiä halutaan takaisin?
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti