torstai 25. kesäkuuta 2015
NAISEN ARVO
Jälleen tuli todistettua, kuinka Suomessa arvostetaan naista. Tapanilan joukkoraiskauksen tuomioissa puolustetaan syytettyjä sillä, etteivät he tehneet raiskausta nöyryyttävästi. Perustuslain mukaan meillä on koskemattomuussuoja, ja sitä pitäisi kunnioittaa, mutta se ei tunnu tuomareille tulleen selväksi.
Ihmisarvo on Jumalan kuva, joku on sanonut. Ja minkälainen kuva se on? VT testamentissa kovin julma, UT hieman inhimillisempi.
Nykyään voidaan jo tieteen valossa ainakin sivistyneissä valtioissa tarkastella asioita konkreettisemmin, joskin moraalinen konteksti ihmisyyteen on aina jäljellä, pahuuden ja hyvyyden analysointi. Sitäkin voisi jo uusintaa kielessa, esim. tuhoava ja suojeleva. Mutta kummassakin näissä on probleemansa, mihin nähden ja mitä varten.
Tiede on tuonut omat näkemyksensä ihmisen oikeudesta ihmisyyteen, mutta se on ollut kovin lääketieteellinen, olemme kuin Pavlovin koirat, ärsykkeestä reagoivia. Itse olen sitä mieltä, että tuo eläimellisyys tulee ihmisyyteen vasta fyysisten rasitusten seurauksena, muutoin aistimukset on vastaanottavia. Kuolaaminen kuuluu eläimellisyyteen, mikä on treenausten jälki. Freud siirsi syntisyyden ja pahuuden naisista lapsiin, eikä sekään ole hyvä tie. Miestä ei juuri pidetä syntisenä. Seksuaalivoittoinen näkemys ihmisyydestä on Pavlovilaista, ja tarkastelee ihmistä päämääriinsä pyrkivänä ja elimistönsä tuottajana eritteineen, liikuta ja laukea. Vuorovaikutus sanakielellisesti kehitettynä on ilon ja ymmärryksen synnyttämistä, jossa voi empatiakin kehittyä.
Raiskausten luvallisuus julkisemmin alkoi Marlon Brandon elokuvasta "Viimeinen tango Pariisissa". Anaaliyhdynnällä suotiin raiskauslupa. Kaikki paikat fyysisessä olemuksessa olivat tunkeutumiseen oikeutettuja. Seksuaalisuudesta tuli tunkeutumisen ja väkivallan oikeutta, jossa miehet menettivät kykynsä aistia ilman väkivaltaa, iloiten toisesta, mikä on vuorovaikutteisuuden ydinta. Seksuaalisuudesta tuli itsetyydytystä.
Raiskaus on yhteiskunnallinen ilmiö, jossa ihmisen arvo on ollut kautta aikojen pahan ikeessä. Siihen on saanut tunkeuitua ja tuomita. Uskonnoista tieteeseen se on uusintanut ihmisarvon ja pitänyt sitä loukattuna.
Raija
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti