Alakoulun ajoilta
saakka olen ollut yhteydessä tyttökaveriini, yli 60 vuotta. Välillä on ollut
pitkiäkin aikoja, ettei ole ollut mitään yhteyttä. Nyt vanhempana enemmän.
Kiirastorstaina
hän soitti, ilmeisesti vähän ottaneena, mitä ottamista hän näyttää harrastavan useammin.
Tässä mielentilassa hän käy läpi nuoruuttamme, kuinka pyysin häntä mukaani
muuttaessa itsenäiseen elämään. Hän muistaa muistuttaa, kuinka houkuttelin häntä,
ja että se on tuhonnut hänen elämänsä. Kärsimystä on ollut hänen elämässään,
kuten meidän kaikkien. Tuossa tilassa soittaessaan hän kertoo minulle mikä oli
mielentilani sen nuoruusajan ja minulle tapahtuneen rikoksen aikana, ja väittää,
että olin hyvin onnellinen. Tämä on niitä perusasioita, joita ihmettelen juuri
monessa tieteellisessä julkaisussakin esiin tuotua näkemystä, että ihminen
nauttii kidutuksesta, kun se minusta osittain tarkoittaa, että yksilö pyrkii
kohti vapautumista etsien hyvänolon kokemusta hakien positiivisia,
aisteista tai henkisestä puolestaan, ja puhe on sitä kautta rakentunut. Itse en
ole koskaan sietänyt fyysistä kipua, enkä myöskään henkistä. Säännöllisesti
kerron hänelle, että olin hyvin surullinen ja elämäni oli tuskaa, ja mieleni
oli murtunut. Mutta hän haluaa vaan kiistää minun kertomukseni, ja suorastaan
vänkää, että sinä olit onnellinen. Puhuessaan asiasta, hän muistaa aina sanoa,
että minä en puhunut silloin mitään. Hän teki siis tulkintaa elämästäni, omien
kokemusten siivittämänä.
Hän haluaa
muistaa nuoruusajan kauniina ja onnentäyteisenä ja nähdä minut onnellisena. Se
voi liittyä yleisesti parisuhteisiin, joihin kytketään onnellisuus, mutta se
voi liittyä myös siihen, että olin raskaana, ja äitiys sekä lapsen saanti oli
minulle onnen täyttymystä, olin nähnyt niin paljon sitä onnea lapsuuskodissani.
Olin siis onnellinen äitiydestä. Näillä näkemyksillä on useammin väitetty,
ettei mitään rikosta ole tapahtunut, koska heidän mielestään olin onnellinen ja
nautin elämästä.
Minusta on
vaarallista tulkita toista ihmistä hänen mielentilastaan, se vie pääsääntöisesti
valheeseen ja tehdä niistä tosiasioita, jopa lähteä valtataisteluun oikeasta ja
väärästä. Kohdallani esiintyi paljon yhteisövallassa ja mielikuvien
kuljetuksissa sitä, ettei minua kuunneltu laisinkaan, ei kysytty, ei vastattu,
jos kysyin, suljettiin ulkopuolelle. Yhteisö oli väkivaltainen.
Kuinka usein
kuuleekaan ohjeita, ole ystävällinen, hymyile, iloitse, ja ole kiitollinen, ja
mitä näitä nyt on. Mitäpä jos kohtaisimme ihmisen ihmisenä, sellaisena kuin hän
elämän kokee ja uskaltaisimme kohdata myös surua ja tuskaa. Minulle on sanottu,
ettei kukaan tuollaista kestä kuulla, minun se on pitänyt elää. Kohdallani
hymyyn liittyy myös se, että yhteisö rankaisi puhumisesta, jos puhuin
rikoksesta, se haluttiin salata. Oli esitettävä ystävällistä ja hymyiltävä,
ettei tulisi rangaistusta, ettei suruni näkyisi, ettei heidän tarvitsisi kärsiä
tekemisistään, sillä surukasvot olisi aiheuttanut heille ahdistusta hylkäämisestä
ja syrjinnästä, se oli minulle pakkovalinta. Ilmeilläkin voi kertoa, mikä
sallitaan ja mikä ei, valtaa on monenlaista. Vaikka pahan rikoksen teki muu
henkilö, kuin yhteisön jäsenet, rikos oli tabu, josta ei saanut puhua ja
ennakkoluulot olivat kohtalokkaat kaikille jäsenille. Yhteisö lähti suojelemaan
rikoksentekijää, yhteisön jäsenet hyväksyivät tavallaan rikoksen, tai eivät kyenneet
sitä näkemään.
Niin monissa
filosofisissa näkemyksissä kerrotaan siitä, kuinka kaunis kuoremme kehossa on vain
naamio ja ihminen on sisältä jotain muuta. Nuo naamiot on pääosin syntyneet
yhteisön vallan vaikutuksesta.
Ystäväni
kohdalla mietin sitä, onko taustalla hänen luonteenpiirteensä, jolla hän haluaa
alistaa minua uskomaan hänen näkemyksensä oikeaksi. Toinen näkemykseni selittää
taas, että hän haluaa takertua onnellisuuskuvaan, koska elämä on kärsimystä, ja
hän haluaa elämäänsä toivoa, myös säilyttääkseen omaa totuuttaan, koska hän
loppujen lopuksi näki minua harvoin, kokonaiskuvaa ei syntynyt, eikä puhuttu kielletystä
häpeällisestä asiasta. Ja tässä tulkinnan ongelma piilee, jos asiasta ei puhuta.
Koko vyyhden ongelman ydin on siinä, että tulkitaan toista, ei uskota mitä
ihminen itse puhuu, eikä puhumattomuutta ymmärretä mielenterveyden
luhistumisena, jolle on syynsä, jos puhumisesta rangaistaan. Suomi on täynnä
tabuja, asioita, joista vaietaan ja ne kiertyvät ihmisen taakaksi.
Moni
tunnettu ja arvostettu ihminen neuvoo tänä päivänä, hylkää tuollainen ihminen,
mutta en voi, ehkä minä olen hänen elämässään jostain tärkeästä syystä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti