Kun
ahdistukseni oli pahimmillaan, psykologian opettajani neuvoi, että en saisi
näyttää pelkoani ja ahdistustani, ettei toiset hyökkäisi kimppuuni. Se ei
kuitenkaan onnistunut, kun nuoruuden paha väkivalta oli takana ja uusi yhteisö lisäsi
sitä henkisellä väkivallalla. Ahdistus oli kiinnittynyt kehooni kiinni niin
vahvasti, ettei sen poistaminen onnistunut tahdon voimalla. Syylliseksi itsensä
leimaaminen syyttömänä johtaa mielisairauteen, sanoi joku joskus, no, minä
romahdin psyykkisesti, vaihtoehtoja ei ollut joukkovallan alla rikollisten tekojen
vuoksi.
Ihmiset
jakelevat hyvän käytöksen malleja ja ohjeita, mutta sekään ei auta, jos kohtelu
on väkivaltaista. Näyttää yleiseltä tuo ylimielisyyden oikeus valtaa väärin käyttävien
kumartamisena ja moralistinen suhtautuminen ihmisen käytökseen uhrin suhteen,
mutta ei kiusaajan. Kiusaaja tarvitsee yhtä lailla hoitoa kuin uhrikin,
hämmästelen yhä kouluissa ilmenevää asennetta, ettei kiusaajan tekoihin voida
puuttua. Tässä lienee taustalla se, että uskotaan sosiaalisen kontrollin
tuomaan vaikutukseen, inhimillisesti ottaen se voi tuoda hyvää käytöstä, mutta
sillä on myös negatiivinen vaikutus, toinen tuhotaan ja sitä näkyy enemmän. Kun
ihminen ei siedä itsessään sitä mikä toisessa näkyy, sen yksi oire on inho.
Kun psyykeni
oli vaurioitunut ja sen oireena näkyi hajoaminen, se näkyi myös teoissani, minä
kuljin ikään kuin poispäin itsestäni konkreettisesti, lähdin kävelemään
muualle.
Ahdistuksen
voi nähdä myös hyveenä ja yhteisön suojana. Kaltoin kohtelussa ahdistus antaa
viestin, että jotain tapahtuu väärin, ja olen nähnyt ihmisiä, jotka ovat
perääntyneet, kun ahdistukseni on tullut pintaan. Ahdistusta ei voi aidossa
ihmisyydessä tuottaa itse. Näyttelemään voi oppia, mutta se on useimmiten pintapuolista
kehonkieltä. Kun paha ahdistus on päällä, ei näytteleminen onnistu,
kesäteatterissa näyttelijänä sain ahdistuksen pois huutamalla. Kun ihminen
kokee sisäisen ristiriidan oman ihanteen ja/tai tavoitteen kanssa, hän voi
ahdistua ja se vie parhaimmillaan oppimiseen, toiset eivät halua kohdata tätä
sisäistä itseä. Joskus kuulee sanottavan, että uhri kiusaa ja on aiheuttanut
väkivallan, nainen keikuttanut takapuoltaan raiskaajalle. Toki joskus sitäkin
voi olla, ärsyttämistä, mutta enemmän teot tulevat asenteista, oikeuksista ja ylivallasta,
kun ja jos esim. nainen on aliarvoisessa
asemassa. Teon tekijällä on aina vastuu teoistaan, jos on saanut valita. Ei
kadulla käveleminen oikeuta raiskaamaan.
Uhriksi joutuminen
ja uhriutuminen on hyvä erottaa toisistaan. Joku päivä sitten joku sanoi
uhriutumiseksi omasta kokemuksesta puhumista. Tällöin ihmiseltä riistettäisiin
oikeus itseilmaisuun, mikä on perustuslaillinen oikeus Suomessa. Kun esim. uskonnon
tai kulttuurin varjolla naiselta viedään oikeus itseilmaisuun ja valintoihin,
on kysymyksessä järjestelmän tuoma uhraaminen, uhriksi joutuminen ylivallan
alla. Kun väkivalta tapahtui kohdallani, puolustautuminen sammui, koska siitä rangaistiin.
Kohtelu tunkeutui kehooni näkymään, ja ahdistus tunkeutui ihoon ja kehoon
näkyväksi kärsimykseksi. Ajauduin kohti
sikiöasentoa ja muistan aina, kun naapurini sanoi, että on ilo nähdä, kun sinä
nostat pääsi ylös. Yhteisö ei kestänyt omantunnon jälkiään, kun heidän teot olivat
tuomitsevia ja rankaisevia, ja jäljet näkyivät kehossani. Kun en uhriutunut
toisten vallan alle, jouduin luopumaan monesta ystävästä, en alistunut heidän
määräämiin olemisiin ja tekemisiin, en uhriutunut.
Mutta
rikolliset eivät aina tunnusta, eivätkä tunnista itsessään syytä. 35 vuoden
työurani aikana vain yksi työntekijä tunnusti tekonsa ja perui valheensa, ja
työntekijöitä kertyi matkani varrelle monia kymmeniä, jopa satoja ja vaikka
heillä olisi ollut mahdollisuus toimia oikein, koska valheet syötettiin
hallinnosta. Häpeä teosta häpeäkulttuurissa oli vahvempi valinnan taustalla
kuin oikein tekeminen. Näyttää siltä, että suomalaisten kasvatus näkyy ihmisissä
hyvin kaksijakoisena, toisia kuritetaan ja vaaditaan niin voimakkaasti
omantunnon kautta, että heistä tulee alistajia, toisille annetaan vapautta
enemmän valita, mutta yhteisövallan alla alistajat tekevät siitä helvettiä, kun
eivät voi sietää ihmisoikeuksia. (Ammattini oli kasvatuksen parissa). Pääsääntöisesti
työyhteisössä ongelmia tuotti virallisten tai epävirallisten johtajien
kuljettamat asenteet, jossa voi sanoa, että yksilön käyttäytyminen ei niinkään
vaikuttanut, vaikka yksilö oli ystävällinen, hänet tuomittiin. Puhe ei siis
välttämättä ole aina hyväksi, jos se on silkkoa paskaa sisältä.
Kysymykset
ja lauseet voivat olla sekä suljettuja että avoimia, jossa vastaaja ei voi
valita suljetussa. ”Sinähän syyllistät” on tuomarin käyttämä lause, jossa
ihminen saatetaan häpeään ja syyllisyyteen ja kun rankaisu on poissulkeminen keskustelusta
mitätöiden hänen kokemuksiaan tunteitaan ja ajatuksiaan, yksilö voi ahdistua
tai paeta, puolustautumisesta voi saada lisää rankaisua. Kun me kaikki
syyllistämme, häpeämme ja koemme tunteita, kukaan ei ole syytön.
Pääsääntöisesti ihmiset käyttäytyvät kohtuullisen hyvin, eikä eroja yksilöiden
välillä ole, mutta eivät tunnista omaa käytöstään, kun johdetaan harhaan
puheilla.
Valistus on
tarpeellista ja usein tapaa ihmisiä, jotka opettavat hyvää käytöstä, kuin
olisivat hyviä haltijoita ja hyveiden kuskeja. Näitäkin tarvitaan, mutta
pääosin käyttäytyminen tulee henkisestä hyvinvoinnista, kohtelusta,
kunnioituksesta ja inhimillisistä oikeuksista olla olemassa omana itsenään sekä
oikeudesta ilmaista itseään. Ylimieliseksi antautuessaan moraalin ja hyveiden
kuskit ovat herkkiä loukkaantumaan. He voivat olla itse huumorinheittäjiä,
puheenpulputtajia, kaikkitietäviä tai tmv. mutta eivät kestä sitä toisessa
ihmisessä, hänen sanomanaan. Hiljaiset eivät välttämättä aloita keskustelua, he
odottavat, että sinä teet aloitteen, kysyt ja kumarrat, he asettavat sinut avunpyytäjän
rooliin, ja itsensä ylätasolle tarkkailijaksi, puheella valtaan pyrkivät eivät
anna puheoikeutta, toiminnalla valtaan pyrkivät jne. Filosofisesti sitä voisi
ajatella Homeroksen oppina, Jumalallisia käskyjä noudattavana, valmiina
annettuina, ei niinkään opittuina ja persoonallisuuden kehittymistä sitä kautta.
Mallioppimisen
vaarat ylimieliselle luonteelle on vaara, mikä on hyvä huomioida, sitä ruokkii
yläpuolelle asettaminen, joko alhaalta tulleena ja/tai ylhäältä annettuna. Opetusmetodit
ovat tässä ratkaisevassa roolissa kuten kasvatuksenkin menetelmät.
Kuinka
vaikeaa ihmiselle on noudattaa hyviä käytöstapoja? Jokseenkin olen erottanut
käytöksestä ne kunnioituksen kautta tulleet kohtelut, joilla pidän yllä omaa
itsearvostustani ja itsekunnioitustani, hyvän itsetunnon sain
varhaislapsuudesta.
Kaltoinkohtelu
tuo huonoa käytöstä, ihminen voi käyttäytyä aggressiivisesti, hän voi
sulkeutua, tulla itsetuhoiseksi, jopa tehdä itsemurhan.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti