Monissa
seksiä koskevissa jutuissa naiset valittaa, että kun homma on ohi, miehet kääntävät vain selkänsä. Ei ole esileikkiä, eikä jälkihoitoa. Tätä voi
esiintyä sekä miehillä että naisilla. Seksuaalisuus näyttäytyy vain osassa
ihmisyyttä, mikä joskus on inhimillistä. Erityisesti vaarassa ovat miehet, joiden
miehinen ihmisyys on ainoastaan ja paljon perustunut fyysiseen suoritukseen ja
ylivoimaan ja lihasten pullisteluun. On kysymys siitä, että kokonainen ihminen
puuttuu teoissa, koska kulttuuri vaatii ja edellyttää sitä.
On kysymys
uskontojen ongelmasta ihmiskuvassa, on kysymys tieteen tuomasta näkemyksestä,
mikä ruokkii vain tiettyjä puolia ihmisyydessä. Tiede on mennyt uskontojen perässä
etsiessään ihmisyyden olemusta vain ja erityisesti persoonallisuuden tai
sukupuolen mukaan. On etsitty hyvää ja pahaa ihmisessä synnynnäisenä, kuten
Raamattu on kertonut. Ei ole huomioitu miten ihminen saa ja joutuu kohtaamaan
itsensä ja ympäristönsä. Esimerkkinä käyköön tässä Freudin seksuaalilähtöinen
teoria elämänvoiman synnystä, siitä syntyvänä ja aktivoivana. Vaikka vanhimmat osat
sikiön kehityksessä ovat aivot, ja siellä tunnekeskuksen synty, on tutkittu kehoa
toiminnallisesti ikään kuin tekoa, jota sikiö ulospäin näkyen tuottaa. Jo maan
vetovoimien mukaan liike on olemassa, sikiö keinuun kasvun paineessa
köyristellen päätään kohti jalkovälejä, ja lopulta osuu sukuelimeensä koskettaen
sitä nuolemalla. Tämä on seksuaalisuuden toiminnallinen näkemys, joka siten
kuvastaisi lapsen seksuaalisuutta, ja sitten on hormonaaliset, jotka
vaikuttavat elinten kasvuun ja aktivaatioon. Ihmisen elämän voiman uupuminen ja
katoaminen näkyy vahvimmin tunteiden puuttuessa, psyykkiset romahdukset, tätä
ei usein huomioida seksin ylivallassa.
Tuo
ulkopuolelta tarkastelu on jättänyt sivuun ihmisen sisäisen kasvun, itseksi
tulemisen, oppimisen ja ihmistä tarvitsevan puolen, toisen ihmisen tarpeen
kohtaamiseen, rakkauden ja välittämisen. Kun seksuaalinen akti syntyy, ja kun
se ei lähde yksilön itsen kohtaamisesta, vaan kehoaistimusten
virittyneisyydestä, jossa syntyy endorfiineja nautinnon merkiksi, kehon
aistimusten seurauksena, syntyy vain kehotasollinen tyydytys, nautinto
fyysisyydestä. Se ei kuitenkaan tuo tyydytystä tunnetasolla ja ihminen uupuu,
ja hän kokee itsensä vajaaksi, ja enemmänkin pettyy, ja kääntää selkänsä. Kun
itset kohtaavat rakkaudessa vuorovaikutuksellisesti syntyy ihailun ja hyväksymisen tarve, jossa toisen palaute on keskiössä, jota ihminen
tarvitsee kokeakseen iloa yhteisyydestä. Juuri vuorovaikutuksellisessa
kohtaamisessa syntyy esileikit ja jälkihoidot, koska ne ovat vuorovaikutuksen
elementtejä kohtaamisen viestinnässä, lähestymiset, kosketukset, hyväilyt, ja
ilmentävät rakkauden elementtiä, ihailua.
Joskus käy
niin, että olet kumppanillesi vain tutkimuskohde, mitä hän kestää, miten hän
reagoi. Et saavuta hänen kokemuksessaan subjektin oikeutta.
Jos on
vuosikausia ollut vuorovaikutuksessa toisen henkilön kanssa, ja huomaa monien
sivulauseiden seasta, ettei hän ole oikeasti kuunnellut, on vain nyökytellyt.
Ja että hän hakee vain omaa nautintoaan, ajaa läpi omia kokemuksiaan sekä
ihmiskuvaansa, ja ei sittenkään ole nähnyt, että toinen on erilainen, ei ole kuullut
ja huomioinut häntä, onko kysymys ollenkaan rakkaudesta. Hän ei tue toisen
itsen esiin tulemista, ei vahvista sitä, ei myötäelä eikä huomioi.
Aivan
toisentasoinen ongelma on taas välinpitämättömyydestä syntynyt, ja
vuorovaikutuksen estämisestä seurannut tunteettomuus, jolloin tunteita ei
synny, ne ovat kuolleet, koska vuorovaikutusta ei saa olla, ei itseilmaisua,
vaan joku toinen alistaa tekoihin.
Kun itseä ja
kohtaamisen tarvetta ei huomioida, ihmistä tulee kehoroolin vankeja, jotka
saavat nauttia vain kehoaistimustasolla. Kun kehorooliin on pakotettu,
nautintoa ei synny. Tämä on johtanut äärimmäisiin seksuaalisiin tekoihin, kuten
pornoon ja väkivaltaan, koska tyydytystä ei saada, ihminen ei koe
täydellistymistä, ei yhteisyyttä eikä jakamista, vaan seksi on enemmän itsetyydytystä,
pelkkä pano, ei rakastelu. Se on omista aistimuksista nauttimista, ei sen
välittymistä, mitä toinen kokee, se on aistinautintojen kautta saatu
endorfiinien metsästystä, liman erittämistä liikkeestä, ei koko ihmisestä syntyneenä, mitä
voisi kutsua orgasmiksi.
Itse asiassa
olen tullut siihen tulokseen, että psykologia, kuten uskonnotkin ovat tutkineet
ja tuoneet ihmisyyden esiin sellaisena, että se on edesauttanut enemmän
itsekkyyttä kuin toisen huomioimista, kohtelua ja rajoittunutta ihmiskuvaa ei
ole otettu huomioon, eikä vallan väärinkäyttöä riittävästi, ja pureuduttu vain
persoonallisuuteen.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti