50 ja 60
luvulla elettiin autoritääristen menetelmien ja tapojen aikakautta ainakin
Itä-Suomessa, missä asuin lapsuuteni. Eikä se muualtakaan puuttunut, kun
katselen työvuosia elämässäni ja ihmisten käyttäytymistä, jälkiä näkyi
runsaasti. Äitini oli kuitenkin kasvatusmenetelmiltään jo 2000 luvun aikalainen,
ja siitäkös joskus syntyi kiivaita väittelyitä opettajien kanssa, kun koulussa lapset
kasvatettiin olemaan hiljaa ja kuuntelemaan auktoriteettia, lukuun ottamatta
aivan varhaislapsuuttani, jossa opettajana oli erinomainen persoonallisuus, ja
hänen menetelmiensä tavoite oli emansipoituva lapsi, kuten äitini, joka antoi luvan
itseilmaisuun.
Pääosin
perheissä korkein auktoriteetti oli isä käytännön ratkaisuissa meidän
kotikonnuilla, mikä ei aina tarkoita sitä, että hänestä olisi tullut
arvostettu, saattoi käydä päinvastoin. Isä saattoi saada ristiriitaisen suhteen
lapseensa kuten äitikin, sekä vihan, että ihailun. Pahimpia ahdistuksen tekijöitä
yksilölle ovat ristiriitaiset tunteet ja ne synnyttävät usein sokeutta, jossa kuljetaan
ihanteissa uskoen ne totuudeksi, ja ryvetään vihan ahdistamana heijastaen
tunteet toisiin. Yksilöt eivät tiedosta kaksijakoisuuttaan, ja eri todellisuuksia,
jossa elävät. Kaikissa ihmissuhteissa ja yhteisöissä voi tulla esiin tämä
ongelma. Tällöin suhteet toisiin ihmisiin muodostuvat ihailuksi ja vihaksi,
toista vihataan, toista ihaillaan.
Oletko
huomannut, että joskus et kuule ollenkaan toisen puhetta, jos ja kun kuulo on lukittunut
psykologisesti? Voi olla, että puhuja on rasittava, mutta tunnelukot voivat
estää kuulemista. Autoritäärisen kulttuurin tapa, jossa auktoriteetti puhuu ja
muut kuuntelevat, estyy vuorovaikutus ja osallisuus ratkaisuun sekä sopimukset,
on vain uskottava ja toteltava ja useimmiten se silloin on muita alistava. Tämä
asia on puhuttanut minua paljon Englannin kielen ratkaisussa, jossa puhuttu ja
kuultu on erilainen, mistä se kumpuaa. Kun kuulemiseen tulee lukko, näkömuisti
voi alkaa aktivoitua enemmän kuin lääkäri määrää, opimme havaitsemaan näköaistilla,
ja se yliaktivoituu. Joku voi sanoa, että en opi kuulemalla, vaan minun täytyy
nähdä asia. Itselläni oli vuosikausia tällainen vaihe ja muistan tarkkaan
vaiheen, kun opin kuuloaistimuksesta myös näköaistimukseen, korvani aivan
raksuivat vapautuessaan ehdollistumasta. Tämä tapahtui koulutuksessa, kun opetettiin
useammalla aistilla havaitsemista. Kuulon
estymisen aiheuttaa psyykkinen puolustus, jossa aistiin syntyy yliaistimus,
mikä estää kuuloaistimuksen syntymän. Siksi pitäisi oppia puhumaan psykologisesta
kuulosta, ja erottaa ne aistivaurioista, mitkä ovat elimellisiä.
Nykyään varhaiskasvatussuunnitelmassa
tavoitteena on tasapainottaa aistien toimintaa.
Lukittuneet
kuuloaistimukset estyvät tunteiden käsittelyssä, ja se voi näkyä heijasteisena.
Lukittunut voi hyökätä vahvoja esiintyjiä kohtaan, tai sitten hän kokee oman
pienuutensa niin ahdistavana, että riepottaa heikkoja. Lukittunut henkilö voi
tuoda ongelmaa esiin areenalle manifestina. Jos trauma on ollut harvinaisempaa,
ja alistaminen satunnaista, se jää enemmän tapahtumamuistiin ja niissä
reaktioina, ja tulee uusissa tilanteissa esiin aggressioina, yhtäkkiä joku saa
raivokohtauksen jostakin pienestä asiasta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti