Heikot ne
elon tiellä sortuu, jätkä sen kun porskuttaa, tämä suomalainen sanonta tunnetaan.
Minusta elämä ja tavat toimintoineen näyttävät siltä, ettei heikkoutta ymmärretä
heikon kannalta, se on valtaa auttajan taholta, minkä hän rakentaa omaksi
edukseen. Se on usein helpommin toteutettavissa, helpommin määriteltävissä,
helpommin tutkittavissa, sille on järjestelmän tuki. Vaikeinta näyttää olevan
henkinen auttaminen, tukeminen ihmistä henkisesti, koska auttajan ylimielisyys
ja asema estää sen. Altruistista valtaakin on joskus olemassa.´
Olen
pyytänyt apua monessa asiassa, rikoksen uhriksi jouduttuani terveydenhuollossa,
ystäviltä, ammattilaisilta, ja pyytänyt apua myös muille ihmisille. Apua en ole
saanut, vain tuomioita. Tukea ja puuttumista tulee sellaiseen asiaan, jossa
syylliseksi katsottu on heikossa asemassa, ja jossa näyttää siltä, että syytetty
on niin heikko, ettei hän pysty puolustamaan itseään, siten syyttäjä on varma
voitostaan. Joskus 1990 luvun alussa lähetin ensimmäisen kirjani piispa John
Wickströmille, koska pidin tärkeänä sitä, että heikkoa ihmistä aletaan suojella
ja heikkoutta aletaan nähdä. Kymmenen vuotta myöhemmin tarjosin saman kirjan
paikkakuntani kirkolle. Molemmat palauttivat kirjan nopeasti, tuskin olivat lukeneet. Oli tietysti sopimatonta antaa kirja Kristinopin
edustajalle, sillä heidän mielestään ihminen on paha, joka ansaitsee vain
tuomion. Tämä on mielestäni Jeesuksen opetuksen vastaista. Ihmiskuva, jota kirkko
kuljettaa mukanaan on vastoin Jeesuksen oppeja, ja estää näkemästä totuutta.
Hyvä ja
paha, vahva ja heikko, näillä termeillä on pelattu aina kääntäen ne toisiksi,
toistensa kääntöpuoliksi, mutta siinäkin ilmenee vain vallan väärin käyttö,
muodostetaan sellainen käsitys, ettei ihminen kykene muodostamaan näkemystä oikeasta
ja väärästä. Mitkään ihmisoikeussopimukset eivät näytä auttavan tähän käsittämättömään
vallanhimoon. Yhteisöt ihmisineen toimivat juuri niin, että kaikki seitsemän kuoleman
syntiä mahdollistuu, ei ennalta ehkäisevästi.
Opiskellessani
yliopistossa sosiaalipsykologiaa, vein vaatimuksen mukaan tapauskuvauksen keskusteluun,
jossa kerroin kuinka päiväkodissa käsiteltiin huonosti käyttäytyvän lapsen
asiaa palaverissa. Litteroin puheenvuorot sanatarkasti ja suurin osa niistä oli
lapsen tuomitsemista. Ryhmän oli vaikea uskoa asiaa todeksi. Muutaman
tapauksen, jossa lapsia kohdeltiin huonosti päiväkodin henkilöstön taholta, vein
johtoon, mutta sain siitä rangaistuksen häirikkönä.
Auttamisessa
ilmenee hallitsemisen menetelmät, ei autettavan huomioiminen.
Tukijat,
ystävät ja auttajat määrittävät sen, mikä on sopivaa auttamista, mitä autettava
saa pyytää, mitä hän saa tuntea ja sanoa. Pahimmillaan koko autettavan
avunpyyntö, ilmaisu tai koko tapahtuma muutetaan täysin toiseksi.
Mitä järkeä
on julistaa oppeja, ylistää niitä, jos kuitenkin toimii vastoin niitä. Kun luen
Jeesuksen opetuksia, huomaan aina, että ihmiset toimivat juuri päinvastoin. Ei
ole todellista välittämistä ja rakkautta, on vain valtaa ja hallintaa toiseen
nähden. Yksilöllä ei ole oikeuksia, on vain joukkovaltaa, on vain mielten
kautta hallintaa, mikä kulkee yhteisövoiman mukana. Ei asioita voi korjata, jos
ei näe totuutta, vaan ylistää vaan omaa hyvyyttään, suojelee oma
organisaatiotaan, ja menee vahvemman puolelle.
Ihmiset
asettavat ehtoja sille, kuinka he hyväksyvät toisen. Jos toimit näin, jos tulet
sinne, jos harrastat tai teet sitä ja tätä, niin sitten vasta hyväksyn sinut,
muuten me hylkäämme sinut, eristämme ja tuomitsemme. Se on yhteisön
epävirallista tuomiovaltaa. Ei se ole ihmisen tehtävä, se on juuri vastoin Kristinopin
oppeja. Ei se tarkoita sitä, että ihmisen annetaan tehdä rikoksia, käyttäytyä
törkeästi, se tarkoittaa sitä, että ihmiselle annetaan ihmisarvo, häntä kuunnellaan,
ja hänelle suodaan ihmisoikeudet. Auttamiseksi ja tueksi hyväksytään se, mitä
auttaja antaa armostaan, ei sitä asiaa, mitä autettava tarvitsee. Tämä ei ole
todellista rakkautta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti