Viime
päivinä on tullut esille muutamia artikkeleita, mm. YLE:llä, että
mielenterveystyö tulisi viedä kouluun. Ennen puhuttiin välittämisestä, nyt se
on mielenterveystyötä. Mielenterveystyötä tulisi tehdä kaikkialla. Siitä tulisi
tehdä tämän vuosisadan kehitystehtävä.
Rikoksen
uhriksi jouduttuani mieleni murtui. En ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että
mielenterveystyö olisi kohdillaan. Sain lääkettä ensiapuun, se helpotti
fyysistä oloa. Liikuntaa olen harrastanut aina. Mutta mielen hallitsemisen
saavutin vasta kun kävin työnohjaaja koulutuksen ja sitten menin näyttelemään
kesäteatteriin. Tuo näytteleminen oli ensiarvoisen tärkeää. Mielessä ja
kielessä velloi pelot ja kauhut, ja niitä tuli koko ajan lisää, tunteet syöksyivät
yli äyräiden, eikä niitä saanut hallintaan. Kun näyttelijä saa roolin ja
harjoittelee toistaen repliikit, aivot oppivat työskentelemään hallitusti. Onnekseni
sain vihaisen naisen roolin ensimmäiseen esitykseen, niin myös sisälläni riehunut
viha pääsi ulos. Myös kirjan kirjoittamisella saavutin mielikuvien
jäsentämistä, jossa mieli sai ensin tehdä suojaavan kuvan, uuden ahdistavan
tilalle, ja näin pääsin irtaantumaan tuskasta.
Ammattiauttamisen
ongelmaksi muodostui psykiatrien ja mielenterveyshoitajien kykenemättömyys
hoitaa nimenomaan tunteita, jotka syöksivät tulta, ja sekoittivat ajatuksen
juoksua niin, ettei siitä aina saanut selvää. Jos ammattiauttaja ei kykene
kohtaamaan sitä ongelmaa, minkä potilas on kohdannut, vaan etsii vikaa
persoonallisuudesta, ollaan pahasti hakoteillä. Minun tapauksessani raiskausta
ei otettu käsittelyyn. Toin sitä esiin jonkin verran, mutta siihen ei tartuttu,
ja siinä olisin juuri tarvinnut avun, asian jäsentämiseen ja syöksyvien tunteiden
hallitsemiseen oppimisen, turvallisuuden, luottamuksen sekä tunnustamisen myötä,
että minulle oli tehty väärin.
Mielenterveystyön
ydinkysymys on, kuullaanko ihmistä. Jos kouluun viedään tukea mielenterveystyössä,
näyttää pahalta siinä mielessä, että koulu on vertailujen ja kilpailujen
temmellyskenttä. Tukea tarvitsevalle annetaan tukioppilas, joka on tarkkailija
ja mallioppilas. Tällöin juuri asetetaan valta-asetelma, jossa toinen on toisen
vartija. Ylipäätänsä pidän tätä lapselle mahdottomana tehtävänä. Myötäelämisen
kyky on ratkaiseva, kuunteleminen ja kuuleminen, uskominen ja kunnioitus. Jos
auttaja vain epäilee autettavaa, on luottamus menetetty, ja se lisää
mielenterveyden murtumista.
Ennaltaehkäisyyn
pitäisi päästä, oppia puhumisen taito, kuuntelemisen taito, ja kunnioittamisen
taito. Ne ovat meillä suomalaisilla hukassa. Eikä niitä saada kehitettyä vain
lukemalla, ne vaativat todellista harjoitusta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti