Goffman kuvaili
yhteisön valtamekanismeja roolien kautta. Lyhyellä oppimäärällä roolit on annettuja
ja otettuja, virallisia ja epävirallisia. Rooleista erilaisena pidän ikonisointuneita
kohtaloita, joissa ihmisen rooli on kuin totuudeksi lukittu. Se on myös
syrjinnän oleellinen muoto. Siinä tämä ikoniksi muutettu henkilö ei saa samoja
oikeuksia kuin muut yhteisön jäsenet. Hänet voidaan palkita sekä hyvässä että
pahassa, mutta kumpikin omanaan, eikä samassa henkilössä nähdä hyvää ja pahaa. Leimattu
henkilö tuomitaan asioista, joista muita ei tuomita, häntä kiitetään asioista,
joista muita ei kiitetä.
Tämä ihmisten
erottelupolitiikka on kuin rikoksien suojaamista ja kilpailun yliarvostamista.
Niissä ilmenee sekä totuuden mukaisia tekoja, että mielikuvituksesta
syntyneitä, tarinatyyppisiä ja asenteilla ylläpidettyjä muotoja, jossa
yhteisövaltaa käytetään asian ajamiseksi. Yleistyksenä on paljon käytetty järjetöntä
kaikkiko kysymystä. Valtavyyhdessä ilmenee johtamista. Yksi henkilö, vainoharhainen
tai ylevyyteensä rakastunut ottaa kohteen, jonka hän ikonisoi yhteisön
henkilöiden avulla.
Ikonisointunut
ei pääse leimastaan eroon. Kun minut nuoruudessa suljettiin puheoikeuksista, se
on yhäkin arkipäivää, tietyt henkilöt haluavat sulkea suutani, suojellakseen
rikoksen salaisuutena pysymistä.
Sama henkilö
antaa ensin itse esimerkin teollaan kohteelleen ja sitten kun tämä on oppinut sen,
ja toteuttaa sen elämässään, hallintaan pyrkivä leimaa sen sitten julkisesti ja
häpäisee kohteen tai ylistää korkeuksiin. Näyttää siltä, että tässä on kysymys
persoonallisista piirteistä. Yleviksi itsensä kokevat ottavat hyvän ja pahan
itsessään toisen henkilön kautta näkyväksi.
Ikoneiksi
joutuminen on siitä vaarallista, että yhteisö ei anna tilaa vuorovaikutukseen,
vaan nostaa henkilön jalustalle tai pudottaa kuiluun, josta ei pääse ulos. Nämä
voivat kestää vuosikymmeniä, asenteina satoja vuosia. Nämä ovat
valtataisteluiden synnyttämiä ongelmia, joissa ei näyttäisi olevan ulospääsyä.
Asian tiedostaminen on yksi tie auttaa ikonisointuneita.
Raija
Goffman on tunnettu kuvauksistaan sosiaalisen vuorovaikutuksen luonteesta
ja sen evidentiaalisuudesta sekä sosiaalisesta läsnäolosta. Hän käytti useissa
teoksissaan dramaturgista lähestymistapaa ja kuvasi sosiaalista kanssakäymistä
itsensä esittämisenä. Goffmanille ihmisen identiteetti ei ollut pysyvä, vaan
alati muuttuva.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti