Kuuluu kai
tähän vanhuuden kynnyksellä olemiseen, että katselee elämäänsä taaksepäin, mitä
tuli tehtyä, mitkä arvot johdattavat, oliko unelmia, mitä muisti, milloin
kokemukset olivat pääroolissa. Miten tietoista kaikki oli? Onko elämäntarkoitus
kenties joku toinen kuin muistista pengottu menneisyys? Oppimisessa tulee aina jotain jo koetusta.
Pidän
erityisen paljon professori Kari Uusitalon ajatuksista. Tässä muutama poiminta
hänen blogisivuiltaan.
” Kunnianhimo, lievemmin ilmaisten
tunnustuksen tarve, istuu lujasti ihmisluonnossa. Tässä kuitenkin rakentavat ja
tuhoavat voimat kulkevat käsi kädessä. Halu saada hyväksyntää on tervettä, kun
taas halu olla parempi, voimakkaampi ja älykkäämpi kuin kanssaeläjät johtaa
helposti itsekkyyteen, joka vahingoittaa sekä itseä että yhteisöä. Siksi
kasvatuksessa pitäisi varoa kunnianhimoon vetoamista työn motiivina.
Yksilöpalvonta, joidenkin
nostaminen muiden yläpuolelle, on epäoikeudenmukaista ja osoittaa huonoa makua,
varsinkin jos heihin yhdistetään yliluonnollisia henkisiä kykyjä. Tällainen on
tullut osakseni ja sanon suoraan, että kontrasti aikaansaannosteni ja maineeni
välillä on suorastaan groteski. Onneksi materialistisell a ajallammekin on
niitä, jotka asettavat tiedon ja moraalin ensimmäisiksi, ennen rikkauksia ja
valtaa. Itse kannan aina sydämessäni konsultti Sarasvuon kahta upeaa
iskulausetta: ”Kärsimys on oma valintasi” ja ”Sä pystyt mihin vain, jos
haluat.” Miksi teksti jäi pois hallitusohjelmasta?
Ihmisen jokaisen saavutuksen
taustalla on motivaatio, sisäinen halu saada aikaan jotain arvokasta. Sisäistä
motivaatiota pitäisi ravita kaikin keinoin. Pahinta koulutuksessa on pelkoon,
väkivaltaan ja keinotekoiseen auktoriteettiin turvautuminen. Sellainen tuhoaa
oppilaissa itseluottamuksen ja aitouden, tuottaa vain alistuvia alamaisia. Tärkein
ja arvokkain opiskelun ja työnteon motiivi on rakkaus omaan alaan.
Jossakin artikkelissa Uusitalo sanoo,
ettei ihmisen koulutus ole moraalin tae. Näen asian itsekin niin. Kaikkein
tärkeintä on selvittää, miten valtaa käytämme. Kävelemmekö ylitse muiden, vaadimmeko
omien arvojen mukaista toteutumaa?
Muistini oli
kutistunut trauman jälkeen ja kuljin pitkään häpeän ja syyllisyyden
saattelemana, se kavensi valinnat ja sai minut voimaan pahoin, ahdistuen ja
aggressioituen. Muisti valitsi kärsimykseni, sillä en voinut valita muuta kuin
muistin, siinä mielessä Sarasvuon lause ei päde kohdallani. Motivaatiota ei
ollut, oli vain toistoa toisten vaatimuksesta, että sai jokapäiväistä leipää.
Traumasta
puhumisesta sain julmat tuomiot, mikäli otin trauman aiheuttajan esiin. Minun
oli kuljettava kevyesti askarrellen, niitä näitä touhuten, enkä saanut tuoda totuutta
esiin. Totuutta, jota rakastin yli kaiken. Minut oli ahdistettu hauskan ja
mukavan rooliin. Kun on tarkkailun alla, jokainen pieni virhe luetaan sopeutumattoman
ja häirikön nimiin, ja yksilö poistetaan joukosta. Työelämässä puuttuminen
väkivaltaan langetti häirikön leiman päälleni.
Unelmat
hapuilivat yhä sielussani. Ensirakkaus piti toivoa yllä välittämisestä. Melkein
mahdottomassa tilanteessa, yksihuoltajana ja kahden lapsen äitinä aloin
toteuttaa unelmaani opiskelusta, iltalukiossa. Lapseni joutuivat näkemään äidin,
joka toteutti vasta omia unelmiaan. Menneisyys oli valitsija, toteutumattomien
haaveiden aukko. Se antoi voimaa ja uskoa itseen. Se oli jotakin itsestäni,
sitä mitä halusin, ei muiden määrittelemää. Elämästäni tuli korjaamista.
Valinnat ovat
hyväosaisten turinaa. Elämäntarkoitus on vaativa käsite, jossa ei selkeästi
esiinny ihmisen omat unelmat ja halut, mutta maailma on kirjoitettu
vallanpitäjien näkemysten mukaan. Maailmanhistoria on miesten historiaa.
Ihmiskuva on syntynyt miehen roolista, seksuaalisuuden ajamana. Mitä ihmisyys
voisi olla, jos menneisyys ja kulttuuri eivät pakottaisi pakkorooleihin?
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti