Luen Brene
Brown kirjaa ”Nouse vahvempana”. Sain kirjasta suosituksen ja koska kunnioitan
suosittelijaa, olen lukenut nyt muutaman hänen kirjoistaan. Pääosin siinä
ajatukset ja teoriat sukeltavat vuorovaikutukseen, itsetutkiskeluun ja itsensä
opettamiseen. Kun ihminen lähtee lähestymään itseään, tunteita syntyy ja kokemuksia
nousee pintaan; loukkaantumista, haavoittumista, syyllisyyttä, häpeää,
sanomista, hylkäämistä, pettämistä, menettämistä jmv. Kirjassa on erinomainen
opetus. Kirjoita oma elämänkertasi paperille ja pääset käsiksi niihin
tunteisiin, jotka ehkä joskus ovat satuttaneet tai tuoneet iloa ja opettele
löytämään siitä koko ajan uusia ulottuvuuksia. Monet tunteet tulevat
menneisyydestä, mutta eivät auta, jos ihmisen todellisuutta ei hyväksytä, joko
itse tai muut, ihmisen itseilmaisua, jos rikollisuus on sallittua, jos
hierakkinen vallankäyttö on ohjenuorana, ja ihmistä kohdellaan yhä uudelleen huonosti,
haavat ovat jatkuvasti verillä ja synnyttävät uusia traumoja. Yhä liian monet
pakenevat rooleihin ja vanhoihin menetelmiin tavoissaan ja eivät kohtaa omia
tunteitaan. Roolien avulla valitaan se mitä saa tehdä ja olla. Tämä on hierarkkisen
vallankäytön tapoja, vuorovaikutteinen ja kaikkia tukeva lähtee
molemminpuolisesti, se ei tarkoita sitä, ettei osata kunnioitusta. Kirja ei ole
vastaus sellaisiin ongelmiin, joissa kohdellaan toista ja itseä brutaalisti, vaan
enemmän hyväosaisten ja omia kokemuksiaan havainnoivien ja kehittämään pyrkivien
oppimisteorioita, ei jatkuvaa psyykkistä puolustusta pahasti vaurioittavien
tekojen ja niiden seurausten kautta ongelmien ratkaisua, jolloin saa kertoa
vain valhetarinaa. Kyky käsitellä kokemuksiaan vaatii opetellun taidon, jossa
järkytykset otetaan hallitusti vastaan menetelmän avulla, elämän eläminen niin
kuin se vastaan tulee, ei välttämättä auta , vaan voi viedä tuhoon. Oppimista
tarvitaan.
Odotukset ja
turhat toiveet voivat viedä ojasta allikkoon, elämä pettää. Kauniimmat tarinat auttavat joskus käsittelemään traumaa etäännyttämisen avulla, mutta jos niillä
kielletään totuus ja tapahtumat, ne vievät mielen sairastumiseen. Trauman
synnyttänyt teko on kohteelle aina raskain, mutta myös läsnäolijat ja
kokijatkin rinnalla tarvitsevat tukea asian käsittelyyn, eikä kenenkään elämä
pitäisi olla arvoton. Sosiaalisen ylivallan kautta vääristellään asioita, jos kaikkia
ei kuulla, ja ne eivät paranna yksilön elämää, ja vaikka yksilö osaisikin
käsitellä psyykeään, valhe yhteisön narratiivissa tuhoaa sitä kykyä yhä
uudelleen traumatisoiden. Näemme sen nyt Venäjän kansan sokaistumisena, jossa
julmuutta ei haluta nähdä, vaan julkitarina on uskottava johtajan kautta. Kun
diktaattori käyttää käskyvaltaa, ihmisten mielet jumittuvat ja lukittuvat, he
liittyvät laumasieluihin, eivätkä enää tunnista tarinoiden opetusvaikutusta, he
sokeutuvat totuudelle. Tapahtuu tottelevaisuususko ja ihminen menettää
yksilöllisyytensä. Tällöin ihminen sidotaan häpeän ja syyllisyyden avulla,
ristiinnaulitaan, kuten Jeesus. Jeesuksen tarinassa Jeesus nousee ylös kuolleista
Jumalan avulla uskoen, mutta yhteisövallassa ei niin pääse tapahtumaan, kun
vallan ja häpäisyn avulla ruoskinta ei pääty koskaan. Jeesuksen oli noustava
salaisuuteen, kuoltava sekä hävittävä, jäljelle jäi vain usko, ei totuus elämän
oikeutena. Tarinoiden ja taiteen mahdollisuus vaikuttaa on näyttää sekä rumuus
että kauneus, että ihminen näkisi itseään mikä vahvistuu hierakkisessa vallan
väärinkäytössä.
Tunteita ei
pysty käsittelemään toisen kanssa, jos puhuminen on kielletty, asia kaunisteltu
tarinaksi, mikä ei ole totta. Tarinoiden avulla käsittelyn rinnalle mahtuu totuus.
Ei riitä, että yksilö saa sen kertoa, vaan sen vaikutukset yhteisössä on avattava
monella tasolla, kuten osalliset ja kohdanneen kohtelu, asia on tehtävä
näkyväksi. Unohdamme helposti oman osuutemme, kun vastuuta pitäisi kantaa.
Olemme oppineet syyllistämisen hyvin. Suomessa on historiallinen taakka erityisen
raskas, kun olemme olleet toisen valtion vallan alla hierarkkisesti johdettuna.
Sosiaalistaminen sokeana tottelemisena on yhteisövallan kautta hivuttautunutta
tapaa, jossa katsotaan, että kontrolloimalla toista, ihmisen moraali kehittyisi,
mutta jatkuva syyllistäminen väärin tekemisestä ja olemisesta vie ihmistä yhä
syvemmälle ahdinkoon ja masennukseen. Kunnioittamattomuus vie elämänvoimat. Vaikka
yksilö kuinka on itselleen saanut mielenrauhan ja antanut anteeksi, mutta jos
ja kun ihmiset eivät koskaan myönnä omia tekojaan, virheitään, huonoa kohtelua,
ja mitätöivät toisen kokemuksen, väittävät valheeksi tapahtumat ja kokemukset, anteeksipyyntöä/antoa
ei tosiasiassa tapahdu. Traumat vaativat koko yhteisön hoitoa.
Tuomitseminen
on yleistä, määritämme, ilmoitamme ja vaadimme herkästi, mitä, missä, milloin, kuka,
miten, mitä varten toinen saa olla ja tehdä. Tivaamme syyllisyyttä, ja asetamme toisen
täysin kerjäläisen asemaan, emme tule vastaan, pidämme pihdeissä. Yksi suhteeni
päättyi, kun henkilö ilmoitti ”meillä ei ole mitään ongelmia, sinä aiheutat
kaikki ongelmat”, puutuin lapsen kaltoin kohteluun. Minulle on sanottu
itselleni lasten kohtelusta, kun nuorena hölmönä en osannut nähdä sitä, ja se
oli minusta välittämistä.
Ihmiset,
jotka eivät arvosta toista, vaativat, että tuo arvostamaton on aina se, joka
tekee aloitteen, he vain kontrolloivat sitä, onko se oikein, se on vallan
väärinkäyttöä. En suostunut kantamaan toisen ihmisen taakkaa, en suostunut
syylliseksi ja sain rangaistukseksi ulkopuolelle siirtämisen. Lieneekö
taustalla ollut myös se, että uskonnon tavoin haluttiin minun uskovan, että
Jeesus kantaa kaikki syntini, opetettiin uskovaiseksi, minusta se johtaa
välinpitämättömyyteen ja on hierarkkista ylivaltaa, toisen alistamista, ei
rakkautta. Tämä on alistamisen ja vallan väärinkäytön menetelmä, jossa
ihmisarvoa ei ole, ei yritystä yhteyteen ja todelliseen anteeksiantoon, vaan
rangaistus ja häpeään saattaminen häpäisemällä. He voivat olla kirkossa
kävijöitä, jotka pyytävät anteeksi Jeesukselta, mutta ovat muualla ilkeitä, heitä
voi olla missä tahansa, perheissä, harrastuksissa, töissä jne.
Enkä nyt
tarkoita, että kaikki olisi hyväksyttävä, on oltava yhteiset säännöt, miten
kohtelemme itseä ja toista. Ei ole oikein, että riistämme toiselta ihmisyyden
oikeudet, tulla näkyväksi ja kuulluksi ja käytämme ylivaltaa, alennamme toisen
arvottomaksi. Olemme erehtyväisiä ja heikkoja, se on ihmisyyttä, teemme
virheitä, säädämme ehdot, jotka vievät ihmisoikeutemme, kun emme huolehdi toisistamme,
rakasta. Aina löytyy selityksiä sille, miksi emme voi huomioida toista.
Suomalaisessa
kasvatuksessa näkyy moralismia ja toisen kontrollia ylimitoitetusti. Kasvatuksen
ja opetuksen ydin on kuitenkin hyveissä, mihin meidän tulee pyrkiä.
Edm. kirjan
opetus on, että itseä täytyy opettaa myös itse, parantaa tapojaan, kehittää taitojaan
tunne-elämän kohtaamiseen itsen ja toisten kanssa. Sosiaalistamisen kautta me
kuitenkin kontrolloimme ja katsomme, että juuri meidän täytyy opettaa toista ja
alistetaan.
Anteeksianto
ja ymmärrys on enemmän konkretiaa hyväksymisessä kuin kohteliaita tapoja, vaikka
niitä on hyvä olla. Tuntuu irvokkaalta ja häpäisemiseltä, kun pyydetään sanoin
anteeksi, mutta annetaan rangaistus ja tuomio hylkäämällä ihminen yhteydestä
pois. Jokseenkin ajattelen, että vain Jumala lopulta kykenee anteeksiantoon,
armoon ja hyväksyntään, ihmisellä menee koko elämä sen oppimiseen ja yhteisöllinen
eriarvoisuus ruokkii tätä toisen halveksuntaa. Oudolta tuntuukin
synnintunnustus, ”niin kuin mekin anteeksi annamme”. Ikään kuin opettaisimme
Jumalaa. Tämä on minun hierakkisen hyväksynnän mittari, kristillistä oppia, pidetään
Jumala aina korkeammalla.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti