lauantai 7. tammikuuta 2023

ARMOA, ONKO SITÄ!

 



Armo on ehkä inhimillisin muoto osoittaa anteeksiantoa ja myötätuntoa. Siihen kytkeytyy myös ongelmallinen ihmisen vallan käyttö, annetaanko vai ei, vai tuomitaanko. Ikään kuin toisella olisi oikeus armahtaa toinen jostain asiasta, antaa anteeksi, joku teko, hyväksynnän ehdoksi, liian usein siihen liittyy nöyryyttäminen, sinä olet ansainnut tämän. No, hyveitähän nämä ovat ja ihanteita, joita on hyvä noudattaa, että elämä helpottuisi ja yhteiselo onnistuisi. Tiedän, etten ole pystynyt antamaan anteeksi yhtä asiaa, koska se on rikkonut niin paljon ihmisyyttäni, tehnyt elämästäni helvettiä, unohtanut olen, etten itse tuhoaisi lisää. Kun asiaa ei ole saanut käsitellä muiden henkilöiden vaatimuksesta, se on rikkonut monen mieliä. Toisen ymmärtäminen ja hyväksyntä vaatii moninaista tietoa kärsimyksestä ja sen elämää tuhoavasta voimasta, olen suojelun kannalla.

Yhden Kristillisen käsityksen mukaan armo (alla määritelmää, Wikipedia) ei ole tekojen vuoksi annettavaa, vaan kuolemanjälkeistä elämää, kun Jumala armahtaa teoista huolimatta, se on kuin suurinta rakkautta. Itse olen niin arkinen ihminen, että katson myös tekoja. En hyväksy Putinin hyökkäystä, ihmisen tappamista omien ideologioiden toteuttamiseksi. Jos teot tuhoaa ihmisen elämää valheiden perusteella, ideologian tmv. ihanteen vuoksi muille vaatimuksena, on se suuri ongelma.

Olen niin paljon maallinen ihminen, että katson ihmisen tarvitsevan armoa enemmän täällä maan päällä kuin taivaassa. Jumala ei ole tullut minua tuomitsemaan, sen sijaan ihmiset osaavat sen kovin helposti, unissakin tulevat kertomaan omaa totuuttaan. Yhteisövallassa tuomitseminen on useimmiten piilossa ja salaa tehtyä, ettei asiaa voida todistaa. Yksi todistumisen merkki on se, että on laitettu hiljaisuuteen, nurkkaan häpeämään, enkä saa puhua asioista, sillä siinä on vaarana paljastua asioita. En ole totuuden torvi, en halua ketään alistaa oman totuuteni alle, mutta toivon ettei myöskään minua alistettaisi, eikä minun totuuteni ole ainoa totuus, pidän vain itsen ilmaisuoikeutta merkittävänä ihmisyyden toteutumasta, että voi olla ihminen.

Niin paljon on moraaliin liittyviä ohjeita ihmiselle, että luulisi tuon jo onnistuvan, mutta yhäkin rämmimme suossa tämän asian suhteen, mutta jo tutkimusten mukaan olemme alimmalla tasolla, emmekä kykene korkeaan moraaliin, elämää kunnioittavaan lähestymiseen oikeuksista. Hyvin usein sanotaan, että ihminen on itse pahin tuomari itselleen, näyttää enemmän hyväosaisen näkemykseltä. Ihmettelen missä todellisuudessa ihmiset oikein elää. Psykologian opettajani sanoi, ”kyllä ihmiset aina itsensä hyväksyvät”, hyväksyvätkö, omatunto voi olla kovin rankaiseva. Olen nähnyt valtaa käytettävän enemmän joukkovoimassa väärin, kuin yksilön taholla.

Soitin joku päivä sitten eräälle vanhukselle. Hän totesi, ” ei anna elämä minulle armoa”. Tiedän hänen raskaan taakkansa elämän menetyksissä, suren hänen yksinäisyyttään, ja kuinka vähän ihmiset näkevät hänen tuskaansa, ”se nyt on sellainen”, kuulen sanottavan. Kuulen liian suuren nöyryyden ja armottomuuden myös häneltä itseään kohtaan, suuremman ympäristön taholta, välinpitämättömyyden. Olen kriittinen ihmisten oikeudesta käyttää valtaa (yli), niin uskonnoissa kuin maallisissa asioissa. En ole ollenkaan vakuuttunut siitä, onko taakankantaja Jeesuksen malli hyvä asia, miksi pitää kantaa toisten synnit, se voi viedä vastuuttomaan vapauteen paeta totuutta. Jokin aika sitten luin romaanin, jossa isän rikoksen tekeminen sai pojan tekemään hirveitä rikoksia, Jo Nesbo, Valtakunta. Isän rikokset siirtyivät masentuneen (tutkimuksen mukaan masentuneet ikään kuin sieppaavat toisten kokemuksia omaksi, mallin siirtyminen, jos itse ei voi toteutua, tunnekokemuksen kautta siirtymää taantumassa) pojan itsekoetuksi tekemisiksi, jotka hän siirtää kostoksi ja ottaa tuomiovallan itselleen. Kuin oppi isästä ja pojasta, mikä on vallan väärinkäytön ilmentymää, se ei ole vähentänyt häpäisemistä ja/tai syyllistämistä pois, päinvastoin, minusta tuntuu, että se oikeuttaa enemmän tuomitsemaan, kun on itse niin suureksi koettu.

Raija

 

Armo (latinaksi gratia) on kristinuskon peruskäsitteitä. Se merkitsee anteeksiantamista tai muuta hyvyyttä. Kristinuskon mukaan Jumala antaa ihmiselle armon, joka tarkoittaa useinkin pahojen tekojen eli syntien antamista anteeksi ja sitä, että sielu pelastuu kuoltuaan kadotukselta tai ikuiselta tuskalta. Kristillinen traditio tuntee monia Jumalan armon määritelmiä. Erilaiset määritelmät aiheuttavat helposti käsitteellisiä sekaannuksia ja teologisia väärinkäsityksiä. Armo määritellään kirkon piirissä usein Jumalan rakkaudeksi ja hyvyydeksi.

Eräs armon määritelmä on, että se on Jumalan ansaitsematon suosio, joka ei riipu sen saajasta mitenkään. Roomalaiskirjeen mukaan armo ja teko ovat toisensa pois sulkevia asioita (suhteessa ihmisen pelastukseen).[1] Efesolaiskirjeen mukaan ihminen pelastuu armosta, uskon kautta, ei tekojen kautta.[2]

Armo ilmenee monella eri tavalla kristinuskossa. Jumalan rakkaus ja hyvyys näkyy yhteytenä ihmiskuntaan (interaktiivinen tai profeetallinen armo), syntien anteeksiantamisena (juridinen armo), eettisten ohjeiden opettamisena (pedagoginen armo), olemassaolon ja elämänkatsomuksen avartajana (eksistentialistinen armo) sekä kuoleman voittamisena (viktoriaaninen armo).

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti