Joku päivä
sitten ärsyynnyin, kun joku sanoi, ehkä opit tästäkin jotain, ehkä, mutta oliko
opetus relevantti minun elämääni. Sillä tuo opetus oli, tottele minua, mitä
käsken ja seurauksena oli rangaistus, kun en totellut. Mitä minun olisi pitänyt
oppia, kunnioittamaan sanojaa hänen asemansa vuoksi, ei sitä mitä oppimiseeni
tarvitsin, vaan itsetarkoituksellista hierarkian ylläpitoa? Kunnioituksen opit ja
viisauden tottelemisen suhteen olin saanut kotoa 60 vuotta sitten ja osasin sen.
Äitini ei opettanut tottelemaan sokeasti, kunnioituksen piti olla aitoa ja
perustua arvoihin, jotka olivat elämää ylläpitäviä. Jokaisen opettajan tulisi
ymmärtää toista siten, että näkee toisen kokemuksia ja osaamista, eikä pakota
toistamaan jotain sellaista mitä itse arvostaa, mitä oppija jo osaa. Alistaminen
tahtonsa mukaisesti on hierakkisia menetelmiä alistaen toista ihmistä tahtonsa
alle. Kun kysymyksessä oli monessa yliopistossa dosentuuria hoitava kasvatuksen
ja opetuksen asiantuntija, minulle heräsi kysymys, kuinka paljon hänen
alaisuudestaan tuli oppilaita, jotka sokeasti lähtivät uskomaan hänen
opetuksiaan. Vaadin tieteellisten oppien tarkastelussa kriittisyyttä, mutta
tiedämme, että tiede on politisoitunut.
Minun suurin
ja korkein auktoriteettini äidin opetuksen kautta on Jumala, ja arvostan
suuresti oppimista. Koska oppimisen tiet ovat vieneet tutkimaan ihmistä ja
ihmisyyden kehitystä, olen tutkinut teorioita, käytänteitä ja valtaa erityisen
tarkasti ja tullut siihen tulokseen, ettei kaikkein heikoimmassa asemassa
olevat saa apua, koska tieto on puutteellista jo oppien kautta ammateissa. Itse
olen pyytänyt apua paljon, mutta minut on katsottu niin ala-arvoiseksi, ettei
sitä ole annettu, tai erityisen vähän, ja usein vain valittuihin asioihin
antajan näkökulmasta, ei tukea, ei kunnioitusta, ei opetusta, mikä olisi
auttanut. Kuulun paarialuokkaan. Minulla ei ole heikko itsetunto, olen
yhteistyökykyinen, mutta aikuisena minulla on oikeus elää omaa elämääni omien
arvojen mukaan, ei toisten alistamisena.
Erityinen
kiinnostukseni on ollut ihmisen itsemääräämisoikeuteen ja psykologian sekä
sosiologian mahdollisuuksiin auttaa ihmistä hänen kohtaamastaan kaltoin
kohtelusta ja näitä tutkitaan ja tarkastellaan käyttäytymistieteiden kautta, vähemmän
vallan, sillä periaatteella, että käyttäytyminen olisi täysin itsevalittua,
jopa, kuinka suhtautua omiin reaktioihin, tämä on täysin utopiaa minulle. Olen
käyttäytynyt pääosin hyvin, mutta valtaa väärinkäyttävät eivät huomioi
sellaista, vain sen, kun olen romahtanut väkivallan jälkeen. Näiltä tieteenäkijöiltä
en ole apua saanut.
Ihmisen
oppimista sekä itsemääräytymistä selittää psykologinen kehitys ja
mahdollisuudet toteuttaa itseään. Kun itsemääräytyminen riistetään, oppimisesta
tulee toistoa, jossa tunteet ja persoonallisuus ei sitoudu oppimisessa, ja
niinpä nämä opit katoavat useimmiten muistista. Itsemääräytymisessä kiinnostuksen,
innostuksen, motivaation, tunnesitoutumisen ja autonomian toteuma on läsnä
mielen tasolla, ja kehollinen harjaantuminen esim. lapsella tulee oppimisen
ilosta, aikuisen itsemääräämistä jo ajattelukykyisenä loukatessa oppiminen ei muodostu
pysyväksi.
Viimeisinä
aikoina olen pohtinut skeemojen vaikutuksia ihmisyydessä. Ne perustuvat kaikki
itsemääräytymisen oppiin, niin että yksilö voi itse valita roolin, mihin asettuu.
Kun ihminen on alistettu, ja ei saa ilmaista tunteitaan, ei ilmeillä, eleillä,
sanoilla eikä mitenkään, ahdistus ja aggressio ottavat vallan ja kun yhteisö
vaatii hymyä ja ystävällisyyttä kilttinä olemisen kautta, yksilö jää mielen
vankilaan, kun itseilmaisusta ja tunteista rangaistaan julmasti. Itselläni tuo
10 vuoden ”siviilivankila” piti yllä aggressiota ja vihaa, mikä alkoi purkautua
satunnaisesti, milloin missäkin vapautumisen jälkeen. Aggressio on ja oli synnynnäistä
psyykkistä puolustusta. Liiallisessa psyyken puolustuksessa vahvistui fyysiset puolet
ihmisyydessä, voimallinen kehon olemus, ruumisolento ilman sielua ja sisäistä
itseä, ilman oikeutta tunteiden ilmaisuun. Tämä kaltoin kohtelusta tullut
olemus luokiteltiin narsismiksi ja itsekkyydeksi. Vihan juuttuminen kehoon näkyi sairastumisena
fyysisesti. Julmia rankaisuja antava yhteisö pakotti ottamaan kiltin roolin,
jossa oppimisessa ei tapahtunut sisäistymistä, vaan ainoastaan kehoruumis alkoi
kulkemaan ilman omia valintoja.
Skeemoihin
oleellisesti liitetään minuuden luokittelu; lapsi, aikuinen, vanhempi, ja näitä
selitetään tunnereaktioiden kautta. Kun ihminen on itsemääräytymätön, hän ei
ole missään näistä rooleissa, vaan reaktiot tulee psyykkisestä puolustuksesta.
En voinut motivoitua ihmisiin, jotka alistivat muita, minut oli kasvatettu
kunnioittamisen kautta, se tuli minusta ulos ja oli tavallaan aitoa, väkivalta
sitä kohtaan toi ahdistusta.
Aikuisiässä
vallan antaminen toisten käsiin yksilöön nähden on yksilöllisen tuhon alku, aito
vuorovaikutus ei toimi ja se näkyy maailmassa kaikkialla yksilöiden
syyllistämisenä, eikä moraalia kyseenalaisteta, kuvitellaan, että joukkovoimaihmiset
ovat hyviä, eikä heissä ole pahuutta. Yhteisölle annetaan rankaisuoikeudet aliarvostettuun
yksilöön nähden, ja hänen tekojaan valvotaan kontrollifriikkinä, mutta muut
saavat vapaasti tehdä rikoksenomaisia tekoja, ja sen siunaa valtaapitävät,
olipa kysymyksessä kirkko tai valtio, uskonnot, tai klaanit järjestelmineen. Mielikuvakulttuurin
ongelmat näkyvät yksilöiden ja yhteisöjen tuhossa toisiinsa vaikuttaen. Kun
kerran puhuin tästä ongelmasta psykologian opettajalleni, hän totesi, ”en minä
käskenyt heitä saattohoitamaan”.
Mitään
skeemoja ei synny, jos ihminen ei saa itse valita, jolloin valta on toisilla
määritellä ja valita toisen puolesta. Kun yksilö ei saa itse valita, vaan
alistetaan rooliin, psyyken puolustus alkaa johtamaan käyttäytymistä ja usein
se on ahdistunutta, aggressiivista ja poukkoilevaa, siinä ei auta ohjeet,
käyttäydy hyvin, sillä itsehallinta on menetetty itsemääräytymisen puuttuessa.
Tällöin skeemat tuhoutuvat, kun psyykkiset paineet luo liikaa jännitettä
aivoihin, ja jännite hajottaa aistimuksia ja sitä tietä muistia. Ei ole
olemassa vahvoja ja heikkoja ihmisiä, nämä ominaisuudet ovat kaikissa ihmisissä,
ja jokainen tarvitsee toisten tukea, että minuus voi olla olemassa.
Samaistuminen
nähdään sisäistämisenä oppimisessa yksilöllä, jolloin hän omaksuu toisilta
asioita, merkityksiä, tunteita, tapoja ja arvoja. Tämä on nk. normaalin ihmisen
kehitystä, mahdollisuuksien kautta kehitystä. Kun yksilöltä viedään
itsemääräytyminen, hänen samaistumisensa tapahtuu vain ruumiskehossa, eikä
sisäisyyttä ole.
(En ole
psykologian enkä sosiologian asiantuntija, vain vähäisen tiedon hankkija
näistä, omien kokemusten kautta eläneenä ja yhteisöjä havainnoineena olen
tullut näihin päätelmiin, syventävät opintoni on psykoanalyysissä)
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti