Maailma on
täynnä uskomuksia, mitkä johdattavat meitä harhaan, luovat yhtenäisiä harhaisia
näkemyksiä, joita pidetään yllä joukkovallalla, ja jota demokratiassa
toteutetaan. Vuosituhansia tämä on ollut vallitseva hallintamuoto. Näkemyksiä
luovat useimmiten johtavat henkilöt, joilla on myös tarve ylivaltaan,
hallitsemaan muita ihmisiä. Sen uskotaan olevan oikeudenmukaista, jos joukko päättää
yhdessä näkemyksen, usein johdateltuna. Olen toista mieltä, valta ei takaa hyvää
näkemystä ja sisällä viisautta, vasta tieto sinällään on turvaa, jos se on
loogista. No, joku voi sanoa, että ei myöskään loogisuus. Ihminen tarvitsee
myös illuusioita, jotka auttavat häntä ajattelun syntymässä, uuden luomisessa
ja mielekkyyden kokemisessa itsen olossa. Rajat täytyy kuitenkin löytää tietoisuuden
suojaamisessa. Ihmisyys kaikilta osin on sitä, että jos jotain kehitetään
liikaa, se voi heikentää toisen puolen ja/tai osien toimintaa. Yksi esim.
elämän varrelta tulee mieleen, kuinka syvältä liiallisuus voi olla
vaurioittavaa. Henkilö, joka harjoitteli äärettömän paljon urheilua, sai
vaivakseen sydämen toimintahäiriön. Sydämen toiminta ikään kuin muuttui
vastaisuudeksi, eli verenkierto alkoi toimia toisinpäin. En osaa tätä kertoa varmaan oikein, mutta hän joutuu käymään puolen vuoden välein sairaalassa kääntämässä sydäntä nukutuksessa.
Uskomuksia
kehittävät ja kuljettavat ihmisten tietoisuuteen uskonnot ja filosofiat.
Viisaus on usein vuosikymmeniä hiottua, vuosisatoja uudelleen mietittyä, vääristyneitä
mielikuvia kuljetetaan ihmisten mieliin vastuuttomasti, uskomukset muuttuvat
vallitsevaksi totuudeksi. Uskomukset vahvistuvat, kun niitä toistetaan, ja ne
saavat voimaa joukkojen yhtenäistämisessä. Ei ole väärin, jos oikea tieto
vahvistuu, väärin on, jos uskomukset alkavat johtaa ajattelua.
Alla
määritelmää lyhyesti hybriksestä. Tuo harhainen luulo yhteisön viisaudesta on
vienyt vainoharhoihin, joissa ihmistä hallitsemalla uskotaan omiin harhoihin.
Siinä ei pystytä näkemään vallan vaikutusta, tulkintaa omien linssien läpi. Se
perustuu kasvatuksen ja opetuksen kaikkivoipaan näkemykseen ja joukkovallan
ihannointiin. Tosiasiassa on kysymys ihmisen uhraamisesta omien syntien vuoksi,
mitä mielestäni Kristinoppi kertoo Jeesuksen kautta. Kristinuskossa on
sorruttu palvontaan ja hierarkkisiin valtamenetelmiin ihmisen luonteen
ylimielisyyden vuoksi.
Hyvä esimerkki
joukkovallan voimasta on tulkinta toisen itsekkyydestä, jos yhteisö lyö häntä.
Psyykkiset puolustusmekanismit nousevat pintaan, ja ihminen näyttää itsekkäältä,
voi jopa hyökätä yhteisöä vastaan, tai yrittää muilla keinoin nostaa itseään
alistamisen ikeestä. Itselläni se tapahtui opiskeluun panostamalla ja tutkitun tiedon
vahvana arvostamisena, sitä esiin tuoden. Tämä oli nk. terve puoli, jossa
kykenin tietoiseen toimintaan. Mutta sitten oli psyyken puoli, joka jatkuvaan
puolustukseen joutuessaan tuhosi ajattelukyvyn, näkemysten muodostamisen, koska
kauhu vei ajatukset hajaannukseen ja pakkoroolit toivat kivettyneen ruumiin.
Pakkoroolit
on yhteisön vakiintunein muoto hallita asioita ihmisyyden kautta. Se tuhoaa
yksilön kykyä ajatteluun, psyykestä tulee ”möykky”, eivätkä ihmiset kykene
erottelemaan tunteita, vaan mielestä tulee este ajattelun ja tunteiden
kokemiseen.
Joukkovallalla
päädytään useimmiten vainoharhoihin, yksilön mielenterveys on paremmin
mahdollista, joukkoharhoja ja joukkopsykooseja on mahdotonta hoitaa, jos tietoa
ei ole saatavilla eikä tieto ohjaa tekoja eikä ajattelua. Yksilön oikeudet
turvaavat yksilön tervettä järkeä, joukkonäkemykset tukevat enemmän harhoja,
koska yhteinen näkemys on jopa mahdotonta saada aikaan, koska yksilön
synnyttämät mielikuvat eivät rakennu siten vallan rakentuessa, vaan vievät
uskomuksiin. Ainostaan tiedon hyvä konteksti ihmisyydessä auttaa löytämään
toimivia ratkaisuja, jolloin ihmisyyteen on hyväksytty sekä tietoinen että
tiedostamaton puoli näkemysten synnyttäjinä. En ole nähnyt positiivisesti
rakentuvaa yhteisövaltaa, jossa tieto olisi ohjaajana, vaan mielikuvat
hallitsevat mielien kautta eriytymättä johdonmukaisuuteen.
Raija
Wikipedia:
Hybris (m.kreik. ὕβρις,
”loukkaus”) tarkoittaa nykyaikana liioiteltua itsevarmuutta ja -luottamusta,
joka lopulta usein johtaa ansaittuun rangaistukseen. Antiikin
Kreikassa hybris tarkoitti toimia, jotka niiden tekijä suoritti
häpäistäkseen uhriaan tarkoituksenaan siten ylentää itseään.
Hybris oli antiikin Ateenassa rikos.
Rikkomuksina tätä lakia vastaan pidettiin kaikkea aina pahoinpitelystä
seksuaaliseen väkivaltaan ja siitä julkisen tai pyhitetyn omaisuuden varkauteen
saakka.[1]
Antiikin kreikkalaisessa kirjallisuudessa esimerkki
hybriksestä ovat Homeroksen Odysseiassa Penelopen kosijat.
He joutuvat lopulta maksamaan julkeasta käyttäytymisestään Odysseuksen perhekuntaa
kohtaan.
Hybriksen vastakohdiksi on mainittu itsekritiikki ja itseironia.[2]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti