Rakkaus on
merkittävin asia ihmisyyteen vaikuttavista tekijöistä. Luin äsken aivotutkijan ja empatiaan erikoistuneen Katri Saarikiven kolumnin, YLE:n sivuilta, jossa hän
sanoo, että romanttinen rakkaus ei ole tunne, vaan motivaatiota. Uskon tuohon.
Rakkauden taustalla on ihailu, normit ja arvot, mitkä voivat vaikuttaa siihen,
mitä ihailemme, mihin motivoidumme. Ainoan synnynnäisen motiivin taustalla on
uteliaisuus, vauva nostaa päätään kohti oman äidin rintaa hajun perusteella
lukuisten äitien joukosta. On siis nähtävä kokemusta ihailuun johtavana sekä kehoaistimusten
kautta kehittyvinä, että merkitysten, jotka ovat enemmän mielen ominaisuutta,
vuorovaikutuksesta kehittynyttä aitoutta, kunnioitusta, kuulemista, näkemistä
ja huomioimista.
Lapsuudesta
muistan hyvin, kun joillekin lapsille saatettiin sanoa, ”olet piru”. Tuo
Raamatusta ja jos mistäkin tullut ihmiskuva ihmisen pahasta katsotaan olevan
synnynnäistä, mitä ei voi muuttaa. Pitkään esim. psykiatriassa puhuttiin itsekkäästä
lapsesta. Nuo käsitykset joutavat romukoppaan, hyvyys ja pahuus ovat kehittyviä
ja opittuja, kasvatuksesta tulleita, kenelläkään ei joka asiassa, eikä
täydellisenä, toisilla alttius on herkempää. Lapsen täytyy olla itsekeskeinen
aika pitkään, vähintään kolmen vuoden ikään, että ajattelukyky voi alkaa kehittyä,
minuus kokonaisuutta kohden. Aikuisten suhtautumisen keskiössä on lapsen suojeleminen
kehitystason mukaan, missä minuus voi säilyä sekä tietoisena että
tiedostamattoman olemassaolona itseyden valinnanvapauden säilyttäen. Rajat ja
rakkaus, oppiminen ja tunteet vuorottelevat toiminallisten harjoitusten avulla.
Ei ole hyvä mennä liiallisuuteen, kultainen keskitie estää monia vaurioita. Mieli
on kuin sisäisesti kasvava puu, joka puhkeaa lehtiin kokemusten myötä. Ellei
tuo sisäinen puu kasva, ihminen jää kuin kuoreksi, kehoksi ja rooliaan
suorittavaksi ruumiiksi. Sisäisen itsen ja henkisen aktiivisuuden merkitys on
tunnettua hyvän terveyden kannalta. Ympäristön on annettava välineitä ja
mahdollistettava ihmisyys monella tasolla.
On opittava
erottamaan mielen prosessit vuorovaikutuksen kautta syntyneenä, omat havainnot
kehoaistimuksissa sekä sisäisesti että ulkoisesti, muiden luomat kuvat itsestä,
itsen luomat peilautumisissa, rankaisut, mahdollisuudet kehittyä ja oppia,
kielen, mielen ja tunteiden erittelykyky jne. Esim. tietoisuus ja tiedostamaton.
Tiedostamaton voi olla vapaassa tilassa mielessä, jolloin yksilö kohtaa
kokemuksestaan tulevat tunteet ja erottaa syntyneet tunteet, ja sitten
vuorovaikutuksen kohteluissa kehittyneet, palautteissa sanallisesti saadut ja
peilautuvat, tiedon saanti ja arvot oikeutena. Nk. alitajunta, kokemuksien
siirto piiloon on yhteiskunnallinen ja normien kautta kehittynyt ja oppimisessa
sekä opetuksessa minuuteen vaikuttavana, mitkä voivat olla liiallisina
vaurioittavia ja/tai tervettä pidättäytymistä ja kontrollia. Joskus jopa
kuulee, että luovuus on lähtöisin alitajunnasta, siis psyykkisestä paineesta,
kun taas itse olen kokenut sen tulevan vapauden tilassa, ikään kuin
syväoppimisena, jolloin mieli on alkanut kehittyä jo unissa ja kehittyy niissä
jatkuvasti.
Joukkovallassa
vaaran tuo liiallinen samaistuminen persoonallisella ja persoona tasolla
toisiin, mutta myös tarinoiden ehdoton samanlaisuus on vaaratekijä, jolloin
yksilöä ei synny.
Oikeus omaan
todellisuuteen on ihmisen henkisen kokemuksen perusta, muuten hän ei koe
olevansa olemassa, minuus katoaa. Jos tuota todellisuutta ei tunnusteta,
ihminen havaitsevana katoaa, tai muuttuu laumaeläimeksi, pahimmillaan menettää
muistinsa, ja sekoaa mielestään, ei hallitse tunteitaan eikä muistiaan. Kun
ihmistä ei kuunnella, hänen todellisuuttaan, merkitykset mielessä katoaa, hän
ei halua eikä tahdo mitään, vaeltelee sattumanvaraisesti kohtalon kynsissä. Kun
joku kirjoittaa runon luovuudessaan iloiten omasta todellisuudestaan, tuntuu
pahalta, jos joku alkaa arvostelemaan runoa. Joku viisas opettajani sanoi, onko
meillä oikeutta arvostella toisen elämää.
Jos ja kun
ihminen joutuu luopumaan minän todellisuudesta, se on varma tie masennukseen.
Itsekkyysajattelussa ja narsismiteorioissa kuvitellaan, että ihminen vaatii
liiallisesti omia päämääriään. Vanhoillisessa kasvatuksessa, jossa hierarkkinen
valta-asema määrittää ajatuksien kehitystä ainoastaan, ei huomioida, että
ajattelulle tulee olla mahdollisuus, tieto ei välttämättä rakennu
johdonmukaiseksi ja mahdollisuus itsensä mieli/muistikuviin, tieto rakentuu
tottelemiseen ja uskomiseen, eikä sisäistä merkitystä synny. Tiedon ymmärtäminen
vaatii ympäröivän todellisuuden yhteneväisyyttä tutkittuun tietoon, joskin
teoria voi olla käsitteellisesti vieraampi, ja yksilö ratkaisee kontekstin
todellisuuteen ja saa siten merkityksiä. Joskus tavoitteet ja päämäärät on niin
epäselviä, ettei niitä voi konkretisoida, tai ihanteet epärealistisia tai muuten
mahdottomia toteuttaa. Ryhmäennakkoluuloteorioitakin
on hyvä muistaa kysellä.
Sisäinen
todellisuus voi kadota, lakastua, jos ympäristön ihmiset eivät anna oikeutta
osallistumiseen, mielipiteeseen, ja/tai kokemuksensa kertomiseen, omaan todellisuuteen
Tällöin voi käydä niin, että vain keho suurine lihaksineen toimii ilman
sisäistä yhteyttä. Tietoinen ja tiedostamaton vapaassa mielessä ja ihmisen
todellisuudessa tajunnallisena turvaavat itsen vapaasti valitsevana ja
ylipäätänsä itsen olemassaolon.
Leikki on
perustaa ajattelulle, se on moninaista, ja niitä luokitellaan erilaisiksi, vapaan
leikin olemus on uuden syntymää. Kun leikki tulee unimaailmasta, se viedään
oppimisessa hallittujen mielikuvien maailmaan, jossa syntyy uusia mielikuvia luovuuden
fokuksessa ja ne sanoitetaan. Leikin tulisi säilyä pääsääntöisenä aina
seitsemään ikävuoteen ja jäädä pysyväksi kyvyksi mieleen sekä jäsentyä sanakielen
kautta ymmärrettäväksi. Euroopassa useammissa maissa leikkiä ei suojella
ihmisyyden hyväksi, vaan lapsi joutuu jo neljän vuoden iässä sanakielen oppimisen
yksipuolisuuteen ja se vie uskomiseen, eikä tuota uutta, lapsia on helppo hallita,
mutta eivät ole ihmisyyden kasvua mahdollisimman korkealle henkisesti. Leikki
ja luovuus voi myös jäädä hallitsevaksi piirteeksi ihmiseen, ja ehkä hyvä
joskus näin, ellei yhteisön jäsenillä ole leikin kykyjä, he voivat inspiroitua ”villistä”
taiteilijasta ja saada takaisin kykynsä oppimisen ytimeen.
Aivojen
toiminnassa on hyvä eriyttää omien kehitysalueiden, kielen, mielen, ja tunteiden
olevaisuus. Nämä voi saada haltuun vielä vanhuudessakin, kun tiedostaa niiden
olemusta. Ehkä on vaikeita sairauksia, jossa eriytymistä ei enää pääse
syntymään, mieli voi olla jakautunut, yliaistimuksiin tai mielen vajoamiseen,
jos itsemääräytyminen, halu ja tahto riistetään erilaisin keinoin.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti