On parempi ajatella itsensä hulluksi kuin viisaaksi, ajatuksena se on helppo, mutta se eläminen hulluudessa voi olla helvetti, viisaus ja hulluus on samassa päässä. Voin vain olla kiitollinen siitä, että hulluus on suojannut minua erityisesti tunne-elämän persoonallisuuden häiriöltä, koska elin pitkään ilman tunteita masennuksen vuoksi ja mitä minuun on yritetty väen väkisin istuttaa, persoonallisuushäiriötä, sitä miksi minä jouduin psykoosiin, miksi kauhu hajotti mieltäni. Syytä etsittiin persoonallisuushäiriöstä, ei niistä teoista, joita yhteisössä toteutettiin, ei siitä vallan väärin käytöstä, rikoksista, mitkä rikkoivat sieluni, mieleni ja kehoni. Hulluuteni esiintyi aina väkivaltateon jälkeen ja saattoi pysyä päällä pidempään, kun pilkka ympäristössä tiheni.
Toivoisin
yhteiskuntaan uutta ammattia, kokonaisuuden kartoittajaa, jos siihen
ylipäätänsä kukaan pystyy, mutta luulen, että se vaatii korkeampaa ikää, paljon
opiskelua, mutta ei ole vielä takuu. Vanhuskin voi olla kovin yksipuolinen.
Ihminen ihmisyydessään on kovin vajavainen. Miten käy sitten turvallisuuden ja
luottamuksen, jos on liikaa rikkinäisyyttä, osatotuuksia, tai liiallista
eriytymistä mielessä? Jos ja kun itsetunnon perusta, itseluottamus on alkujaan
kunnossa, se palautuu pahojen tekojen ja huonon kohtelunkin jälkeen, (ellei ne
ole täysin tuhoavia), kun syyllisyys on selkeää, omatunto puhdas ja kunnioitus
yhteisön taholta asiallista.
Keskiluokkaistunut
tiede on luonut minäkuvia, mitkä huonosti soveltuvat itsensä menettäneisiin,
ihmisiin, jotka on alistettu toisen vallan alle ilman itsemääräämisoikeutta. Se
on myös mieskulttuurin ongelma, miehellä on ollut valtaa, mikä on sokaissut
näkemästä totuutta. Kauhun, pelon ja itsekkyyden käytöshäiriöt esiintyvät
samantyyppisinä kuin alistetun, jolla ei ole edes puheoikeutta, ja joka yrittää
saada itsensä kokoon nostaen itseään ylös, itsekäs haluaa itselleen vallan,
johon muiden on alistuttava. Vallan väärinkäyttäjät luovat valtavälineillä
riippuvuuden alistetulle, jotka menettävät oikeuksiaan ihmisyyteen ja elämään.
Todellisuuden
ja totuuden selvittäminen ei ole helppoa, ei toisen kuuleminen, kun
mielikuvamme sinkoilevat minne sattuu, ja emme tavoita yhteneväistä kuvaa. Joku
kulkee vain omassa totuudessa, joku seikkailee tunteidensa viemänä, yksi katsoo
vain osaa asiasta, eikä vaikutteet tule näkyviin.
Mielestäni suurin
osa ihmisyyden ongelmista liittyy vääristyneeseen ihmiskuvaan ja kaltoin kohteluun,
jossa minuus rikkoutuu, syntyy eri persoonallisuuksia samaan ihmiseen, vain osa
minuudesta toimii tietoisesti, osa toimii tiedostamattomasti. Erilaisia kokemuksia,
eri puolia ihmisyydessä voi olla ja saa olla, ongelmia muodostuu silloin, kun
ihminen ei itse näe niitä tai muut peilaavat niitä itsestään toiseen, pakkoroolit
ovat vaarallisempia syitä persoonallisuushäiriöiden synnyssä, yhteisön vallankäyttöön
kehitetyt roolit. Ne tulevat usein syvältä uskonnoista, kulttuurista, ja myös
tieteestä, pahuus ja hyvyys, mitkä on rajattua ja erittäin puutteellista
tietoa. Kuinka paljon joudummekaan tänä päivä näkemään väkivallan jälkiä, kun
ihmistä yritetään kasvattaa ideologian mukaan paremmaksi ihmiseksi kuvitellun
pahuuden vuoksi, kuten esim. katolisen kirkon pedofilia teot kertovat?
Tunteista ja
itseilmaisusta rangaistu ja rakkaudettomuudessa elävä saa useimmiten persoonallisuuteen
häiriön, tunne-elämän jakautumisen ihanteen ja inhon vaihteluun, positiivisiin
ja negatiivisiin mielikuviin, joita yksilö alkaa toteuttaa tuhoavasti. Kun
tunteet lapsuudessa, mutta myös aikuisuudessa ovat tavallaan sekä ihailun että
inhon sokaisemia, hylättynä, petettynä ja menetettynä, negatiiviset ja
positiiviset tunteet liimautuvat kuin kuvaksi mielikuviin ilman kokemuksen
tuomaa mielihyvää/pahaa. Kun kateus on menetettyyn oikeuteen, tai mustasukkaisuus,
niin ne siirtyvät teoiksi, toisen tai itsen ihmisen tuhoksi, koska oma tunne
lukkiutuu hyväksymättömyydessä. Omassa realismissani ei ollut mahdollisuutta
haaveilla liiallisesti, ei kehittynyt fantasioita, toki koin sisareen
mustasukkaisuutta, mutta se tapahtui niin harvoin, etten kärsinyt siitä. Unelmani
olivat hyvin arkisia, halusin työtä, ammatin, opiskelua, kodin, avioliiton,
ruokaa ja asunnon.
Kun tunteet siirtyvät
yhteisötasolle, joku otetaan palvonnan tai syrjinnän kohteeksi, ihastutaan tai
vihataan sokeasti. Kun tuo palvottu, syyllinen tai muutoin rooliin pakotettu
henkilö joutuu yhteisön arvostelun kohteeksi, suhteellisuus katoaa. Ikään kuin yhteinen
ihastuminen on kuin valkoinen kangas, mihin ei saa syntyä tahraa, kollektiivinen
mieli. Palvomisessa uhrataan yhdestäkin virheestä, kymmeniä vuosia hyvin mennyt
ihmissuhde tuhotaan yhden virheen vuoksi, mennään valheellisiin tarinoihin,
luodaan tietoa, mikä on vain peiliä persoonallisuuksien ongelmasta, tunteita ei
ole saanut kokea, ei ilmaista, tunneosaamisen taitoja ei ole, vaan tunteet
kehollistuvat, seksuaalistuvat, voimistuvat suorituksiksi, voiman näytöksi
pakkomielteisesti. Hyvässä yksilökehityksessä vuorovaikutuksen tunteet syntyvät
tässä ja nyt, ne koetaan ja käsitellään, jäävät ehkä tunnemuistiin tai
unohtuvat, mutta eivät muutu pakkomielikuviksi, joita on pakko toteuttaa, toistaa
ja luoda rinnakkaistodellisuus tai viedä uusiin suhteisiin.
Todelliset
teot, väkivalta, rakastaminen, toiminta, tarinat ja välittäminen ovat ikään
kuin eri todellisuutta kuin tunne-elämän luoma, ne on hyvä erottaa erilaisina
toisistaan. Todelliset teot ovat kuin terveen kehon tuotteita, hormonit tuo
seksuaalisuuden, liikunta hyvää oloa ja iloa. Kun tunne-elämä on häiriintynyt,
nautinto ei enää ole normaalia aistimusta, vaan yliaistimusta, jossa
nautinnollisuus ylijännitteen vuoksi nousee epänormaalille tasolle,
jumaluuteen, jonka yksilö voi kuvitella saavuttavansa tai pakkomielle ajaa sitä
kohden, mutta hän ei välttämättä tiedosta sitä, ei edes muista tehneensä, kokeneensa.
Pakkomielikuva voi viedä väkivaltaan, jossa yksilö ei tavoita kokemustaan ja
väkisin yrittää saada yhteyden itseen, sisäisiin kokemuksiin.
Itsensä
huijaamista voi esim. tarkastella Auervaaran tarinoissa, he ovat tietoisesti
päättäneet hyötyä toisesta, mutta takana voi olla tunne-elämän häiriö.
Tunteiden
piirtyminen kuviksi ikään kuin jättää kokemuksen kokematta, eikä yksilö
tiedosta minkälainen olo itsellä on, ei kykene erittelemään tunnetilaansa
erilaisiksi tunteiksi. Ikään kuin kuva ei anna mahdollisuutta kokea tunnettaan,
tunteiden sanoittaminen on selkeämpi, ja tuo yksilölle itseymmärrystä enemmän.
Kuva voi kuitenkin antaa tien ymmärtää omaa kokemusta ilman pakkoa sanoittaen,
niin kuin musiikki voi antaa välineen. ”uusi mekko päälle ja unohtaa sen
naapurin äijän” Sakari Kuosmanen laulaa ”Pieni sydän” biisissä, voisiko ihastumisen
tunnetta, tai mustasukkaisuutta kuvata paremmin, riippuen sitä, kuka asia
katsoo.
On opittava
erittelemään tunne-elämän, persoonallisuuteen kehittyvien ilmiöiden syyt ja
seuraukset ja todellisuudessa tapahtuvat teot, jotka tuovat erilaisen oireiston
ihmisyyteen, käytöshäiriöt, vihaa, raivoa, kauhua ja mielen hajoamista, mutta
myös suojautuessa ikään kuin itsekkyyden. Tällöin opitaan ja toistetaan tekoja,
eikä yksilöllisesti analysoida, järkeillä eikä eritellä omia kokemuksia.
Jatkuvien uutisten, tarinoiden, kokemusten ja kiireen sälä voi muuttaa kokemukset
vain aistikuviin villisti virtaaviksi kuviksi, lopulta aivo-oppimiseksi, joista
ei ehdi päästä eroon ja havaitsemaan omia sisäisiä kokemuksia, mieli ei ehdi
mukaan, uskaltaisin jopa sano, että ADHD on oire tästä.
En ole
psykologian asiantuntija, näkemykseni ovat havaintoja.
Persoonan tervettä
kehityskulkua voisi kuvata seuraavasti, tunne->ajatus->teko->tapa->luonne->,
mutta ne voivat toki sekoittua epäloogisiksi ja toimia vain irrallisesti
tietämättä kokonaisuutta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti