Tunteet tarttuvat ihmisestä toiseen sekä
kasvokkain että somessa. Erityisen herkästi tarttuvat negatiiviset tunteet.
Siksi täälläkin kannattaa jakaa myös hyviä asioita ja ilonaiheita.
Negatiivisuus on kuin emotionaalista tupakointia.
Hetken nautinto tekee hiipien hallaa. Ja ympärillä olevat asiat saa passiivisen
tupakoinnin haitat. Mutta toimiihan se toisinkin päin. Hyvä meininki olisi niin
kuin pullan tuoksua. Nämä kaksi edellistä kappaletta oli suosituilta
twiittaajilta.
Negatiivisista ja positiivisista tunteista
puhutaan puolesta ja vastaan, mutta ei sitten useinkaan kerrota, miten ne
linkittyvät mihinkin. Vanha sanonta on sekin, ettei ole valoa ilman pimeyttä, näin
tunteita ja mieltä kuvaillaan, jos ja kun ne eivät ole saavuttaneet mielen vapautta.
Tunteista peruskokemuksina pidän surua ja iloa, synnynnäisinä. Sen jälkeen
arvot ja kokemukset tuovat ne värittyneinä erilaisiksi tunteiksi, kuten kateus,
ahneus jne. ne seitsemän kuolemansyntiä.
Mihin tunteet kohdistuvat, omaan mieleen,
jossa kokemus aktivoituu vai esim. asiaan? Jos vaellamme vain omien kokemusten
kautta havaiten, ei syvempää ajattelua tahdo kehittyä. Sanoja tarvitaan aina
kuvaamaan asioita, ei keskustelua tule tyrehdyttää, sanat ovat välineitä
ymmärrykseen. Jos ajattelemme ammatillisesti, ei lääkäri voi mennä omien tunteiden
mukana, ei psykologikaan, mutta niitä voi olla, ja ne voivat tulla kuormaksi,
jota ei kestä eikä ole selvittänyt omia tunteitaan. Ammatillisesti tunteista
voi olla vapaa ja keskittyä hyvään tietoon.
Mielen suojelemiseksi on hyvä olla vapaa
tunteiden kokemiseen, kuten Irwin laulaa, ”vain mielen vapaus” maailma on
kaunis biisissään. Kun kuulet karmean tarinan, murhan, pedofilian, sorron,
kavaluudet tmv. karvat nousevat pystyyn, mutta mielen vapaudessa pystyt
kohtaamaan tuon pahuuden, ja nostamaan hyvyyden tunteiden yläpuolelle, näkemään
negatiivisuuden samastumatta siihen, ja lähdet mahdollisesti taistoon
kärsimystä vastaan, piilottaminen on negatiivista. Me ei voida hävittää
tunteita, tiettyyn rajaan niitä on kestettävä, on osattava vapautua ja antaa ajattelulle
mahdollisuus kehittyä analyysin tasolle, käyttämään järkeä. Niin positivismi
kuin negativismi tunteiden sallimisella tietyin ehdoin voivat estää tunteita
tulemasta, ja silloin menetämme ihmisyyttä, ei voi valita kumpaa tahansa, ne ovat
tarpeellisia, ja voivat tuhota toisiaan ajautuessaan mieleen ehdollistumiksi.
Ne antavat voimaa, mutta niiden ei tarvitse johtaa ajattelua.
Jos mieli on omien kokemusten vuoksi
mustaa ja negatiivista, ja on sitä piilotajuisesti itseltä kieltäen, myös
niiden kohtaaminen ympäristössä synnyttää negatiivisia tunteita, jos ne on positiivista,
silloin positiivisia. Mieleen takertuessaan tunteet muuttuvat käänteiseksi, kauneuden
takana vaanii julmuus. Kohtelu on avainsana, sitä kautta tunteet voivat tulla
aika inhimilliseksi kokea, eivätkä takerru kehotuntemuksiin ylisaistimuksina erkaantuen
ajattelusta. Tunteen voimaa on hyvä laimentaa, etteivät ne mielen kautta liikaa
hallitse ja aidot tunteet säilyvät.
Jos ja kun tunteet muuttuvat mielen kautta
heijastaviksi, niiden taustalla on useimmiten kaltoin kohtelu, nöyryyttäminen,
väkivalta ja osattomuus yhteisössä. Tunteet voi kuolla kokonaan, tai tulla
näkymättömäksi, jos yksilöllä ei ole puheoikeutta, ja ihmisoikeuksia laajemmin.
Tällöin tunteet aktivoituvat mielen jännitteiksi kehossa ääreishermoston
aktivaationa, ja puhutaan kehotunteista. Äärimmäiseen voimakkuuteen tunteiden
kohdalla voi johtaa yliminä ja/tai ulkoa tulleet liialliset kontrollit ja/tai
muu väkipakoin opetettu, kuten sanakieli liikaa ja liian varhain, ja näin
tunteiden vapaalle ilmaisulle ei jää tilaa oppia säätelemään leikin avulla.
Voisin huutaa, antakaa aito lapsi takaisin. Monet ihmisyyttä tutkivat tieteenalat ovat harhautuneet tästä liialliseen järjen käyttöön ja sanakielen ylivaltaan.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti