Olen ollut
pitkään viattomuuden kannattaja, luottanut enemmän ihmisiin kuin olisi ollut
viisasta. Se on myös viisasta, sillä usko toisen rehellisyyteen ja aitouteen on
yksi luottamuksen peruspilareista. Mutta miten suhtautua sitten ihmiseen, jonka
huomaa valehtelevan patologisesti, eikä siihen muutosta tule, vaikka hänelle
todistuu kuinka usein valheellisuutensa. Ehkä hän on jäänyt mielikuviensa
vankilaan, tai tarunhohtoisiin ihanteisiin ja tarinoiden loukkuun, joissa hän
elää ja josta hän ehkä saa voimaa jatkaa eteenpäin, ahneestikin, eikä
ristiriita häiritse häntä, tai hän ei oikeastaan näe sitä. Hän puhuu kirkkain
silmin, ettei tuomitse, mutta tekee sitä koko ajan samassa tilanteessa. Usein
sanotaan, ettei skitsofreenikko näe sitä mitä oikeasti tapahtuu. Kasvatuksen ja
opetuksen tärkeimpiä tehtäviä on saada ihmiselle omatunto, että hän tietäisi,
näkisi, ja kuulisi oikean ja väärän.
Olen
opetellut sietämään valheita, sillä niistä ei pääse mitenkään eroon. Jos
todellisuus on vastoin ihmisen omia ihanteita, hän valitsee mieluummin
kuvitteellisen totuuden kuin sen mitä on, sillä se on osittain itsesuojelua.
Tällöin mieli on hallitsevassa asemassa valinnoissa. Jos ja kun ihminen tulee
tietoisemmaksi ihmisoikeuksista, hän suo toiselle mielipide- ja
muistikuvaoikeuden, eikä lähde vastakkainasetteluun. Eri mieltä voi olla, se on
rikkaus, ja siinä on useimmiten perusteet loogisina, valtataistelussa vaaditaan
oman näkemyksen oikeaa oppia ylemmäksi muiden, dogmiksi, mille ei ole
perusteita. Uskonnoissa on valitettavasti kyse usein mielipidevallasta, jossa
tutkittu tieto ei hetkauta ihmistä. Ajatuksensa kyseenalaistaminen on yksi
parhaimmista osaamisen alueista, kyseenalaistamatta itsenä olemisen oikeutta.
Näyttää
siltä, että monet ihmiset eivät edes tiedosta mikä ero on tieteellä, uskonnolla
ja mielivallalla. Joku sanoikin joku aika sitten, ettei hän usko tieteeseen,
koska se on vain jonkun mielipide. No, hän käytti itse paljon mielivaltaa,
joten se oli heijaste omasta itsestä, mielikuvittelija heijastaa toiseen,
valehtelija toiseen, ei aina. Tästä on useimmiten seurauksena vihaa, josta
seuraa vainoa ja syrjintää yksilöitä kohtaan. Itse olen valinnut tieteen
arvojeni viitekehykseksi, ja käsittelen uskontoa filosofiana, jossa voi olla
merkittäviä tietoisuustasoja ihmisyyden suhteen, mutta sanakieli eksyttää
niissä, kun taas tiede tarjoaa perustellumman ja loogisemman lähestymistavan.
Nuoruudessani
kymmenen vuoden iässä historian tunneilta tuttu Napoleon synnytti ihailua komean
ulkomuotonsa vuoksi, ensirakkaudessa oppi vuorovaikutuksen virvoittavan voiman,
mutta syvätietoisuudessa herkin, vahvin ja vaikuttavin voima on vanhemmilta
saatu kunnioitus, kuunteleminen ja huomioiminen, se kantaa koko elämän.
Twitteriin on pesiytynyt huijari kenraaleita, usein amerikkalaisiksi
verhoutuen, he käyttävät hyväkseen tunnetta, jossa ihastus on juuri ulkoisiin
tekijöihin liittynyttä.
Maailma on
miesten valtaa, (naistenkin voi olla) miesten ihmiskuvia, miesten järjestelmiä,
miesten tutkimuksia ja uskomuksia, naisen ääni ei juuri kuulu. Mies on luonut
ja näkee usein Jumalat oman valtansa suuruuden ja voiman kuvasta, se on
hiipinyt tutkimusten kautta ihmisluonteen piirteeksi autoritäärisen kulttuurin
seurauksena ja vallan hierarkkisen järjestelmän kautta aina heikompien
syrjintään. Jumalasta tuli autoritäärisen kulttuurin seurauksena ylistetty ja
palvottu, ei elämän jakaja sen oikeutena ja elämän ymmärtäjänä. Sieltä kumpuaa
vaino, jossa sorretut eivät saa puhua, heidät luokitellaan narsisteiksi heti,
jos he uskaltavat haluta tai tahtoa mitään. Omantunnon ääni ei puhuttele, jos
joku ylhäinen teki keskiajalla rikoksen, kuolemaan tuomittiin hänen puolestaan
arvoton ihminen, orja tai alainen. He maksoivat toisen synnin tuskan
kuolemalla.
Oikeudenmukaisuus
ei voi perustua toisen ihmisen valtaan toiseen nähden. Oikeudenmukaisuus
rakentuu oppiin oikeudesta. Se on Kristinopin ydin, kasvaa, oppia ja
itsenäistyä Jumala ohjaajana. Opin sisältö on ratkaisevaa, pääseekö viisaus ja
inhimillisyys esiin oppimisen kautta, viisas nöyryys.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti