Tulin sitten
hyvälle tuulelle, kun luin jonkun yliopiston työryhmän kehittäneen pelin, jossa
kielen oppiminen on huomattavasti helpompaa pelin avulla. Ja mikä mahtavinta,
he uskalsivat kritisoida eri kieliä, kuten Englantia, niiden ongelmien vuoksi,
ja myös opetusmenetelminä, kuinka ne opettavat väärin, koska ne ovat Englannin
kielen pohjalta kehiteltyjä, ja eivät sovellu useinkaan muihin kieliin, ja
oppimista ei tapahdu. Bravo. (Artikkelin löytää profiilistani twitter tililtä @NaumanenR
Helsingin sanomien julkaisuna).
Tiedämme
hyvin, että jotkin ihmiset suhtautuvat Raamatun kieleen, kuin se olisi Jumala
ja pitävät sitä elämän lakina, jota on noudatettava kirjaimellisesti. Itse näen
Jeesuksen opetukset monessa kohtaa yhteiskunnalliselta tasolta ja aikaan
liittyneenä, jolloin ymmärrys on ollut sen mukaista. Jumaluus alkoi korostua,
koska aika oli autoritäärinen ja Jumalille uskollinen, tietoa ei ollut. Jeesus
persoonana tulisi nähdä monella tasolla, Jumalan poikana, jolla on yhteys syvällisen
tason elämän voimaan, mikä pitää ihmisyyttä kokonaisena. Jeesus ei itse korostanut
itseään, vaan Jumalaa, ja Jeesuksesta on tehty kuvaa enemmän yhteiskunnallisista
arvoista ja tavoista johtuen valtarakenteiden avulla, korostettu tietä totuuteen
hänen kauttansa, vaikka jokaisen ihmisen on etsittävä se itse, löydettävä itsensä, ja se
on Jumalan sekä elämän voima, mikä on jokaiselle yksilöllinen tie, totuus ja elämä.
Tämän Jeesus toi mallina väkivallattomalle tielle. Sana on sen selittäjä, ja ymmärryksen
synnyn osatekijä. Sana on kuin kuva, mikä avaa tietä ymmärrykseen, ja vasta etsimällä
sanan ja kuvan merkityksiä, olemme totuuden tiellä, jossa on monia ulottuvuuksia.
Koska sana
on ihmisyyden ydintä, ja usko on taas sanan veli, meidän tulee pyrkiä sille
tielle, jossa Jumala puhuu meille sanan kautta. Pitkään hiljaisuudessa olleena
tiedän, että sana tulee eläväksi, ja syntyy kuin Jumalan voimasta ja siksi se
on monelle pelottavaa, koska siinä syntyy uusi, niin kuin Jeesuskin syntyi
uudelleen, ja se syntyy myös jokaisen ihmisen kohdalla, jos sen uskaltaa vastaanottaa,
uudestisyntyneenä. Tapauskovaisuus tulee monilta osin autoritäärisen kulttuurin
tuloksena, ei uskalleta kohdata itseä, ja ajaudutaan sankarikulttuuriin,
odotusten ja pelastajien koukkuun. Väkisin sanakielen avulla toisia alistavat
ja sanakielen valtaa väärin käyttävät estävät myös ihmistä pääsemästä tähän vapauden
ja jumalallisuuden yhteyteen. Se ei tarkoita sitä, että sinulla tulee olla koko
ajan uudistunut kieli, vaan vanha saa olla mukana, mutta kumpikaan ei saa
terrorisoida. Omaa ymmärrystä ei ole syytä nostaa muiden yläpuolelle Raamattua
väärin käyttäen.
Väkivallattomuuden
tie on avain hyvään oppimiseen, mielen tasapainoon ja välittävään rakkauteen. Inhimillisyys
estää vakivaltaa ja vapauttaa ihmistä pois mielen pakkoreaktioiden ja mielivallan
tieltä. Se alkaa inhimillisestä hoivasta jo ennen syntymää.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti