Katselin eilen
Dome Karukosken elokuvan ”Leijonasydän”. Kertoo valkoisen Suomen ihannoimisesta,
jossa joukko puolustaa isänmaata, ja harrastaa muualta muuttaneitten syrjintää.
Elokuva oli karu ja karmaiseva ryhmän säännöistä ja väkivallasta. Mutta
erityisesti huomioin tunteiden iholle nousun. Olen kiinnittänyt aiemminkin
tähän huomiota, miten suomalainen elokuva on ihmisen ilmeissä täysin erilaista
kuin monet ulkomaalaiset. Tunteet ikään kuin nousevat kasvojen ilmeisiin ja kehon
liikkeisiin ulkoisesti näkyväksi, kuten nykimiseksi, ilveilyksi jne. Onko tämä
hyvä vai huono asia, näemme siis toistemme aikeita, ja tunteita kehonkielestä? Se luo tilanteita, joissa aletaan tulkita toisen kokemia tunteita, ja ne voivat
mennä totaalisesti pieleen.
Kun olen
katsellut tässä viimeisinä viikkoina suomalaisten elokuvia menneiltä vuosilta,
tällaista ei ole ollut esim. Särkän tuotannossa. Onko nämä Turkan oppeja.? Onko
sivistyneenpää oppia tunteiden kieli sisäisten yllykkeiden, motiivin, tahdon,
intohimon, kateuden ja muiden tunnetilojen siivittämänä minuudessa, ikään kuin
reaktiona tunteeseen, mikä ilmaistaan sanakielin, keskustellen. Leijonasydän
oli erityisen vähäsanainen, nyrkit puhuivat. Sinällään tosi hyvä elokuva, ja
kertoo tietynlaisesta kehityksestä, mutta sitä eivät ymmärrä nk. sivistyneet
kansat, joiden minuuden kehitystaustat kulkevat eri polkuja.
Muistan,
kuinka tunteiden kieli alkoi näkyä ihollani levottomuutena väkivaltateon
jälkeen, kun sanallista lupaa ei ollut ilmaisulle, oli vain aggressio. Minuus alkoi kehittyä sisältäpäin paisuen ruumiissa
reaktioiksi, joka aiheutti epäilyjen vyöryn ympäristön taholta. Ihminenhän
valehtelee, jos korvat heiluvat, on kansan sanonta. Ympäristön tekemä rikos
vääristi minän kehityksen.
Huolestuttavinta
on se, että tämä vähäpuheinen ja väkivallan kieli jättää tunteet puolitiehen.
Ne ovat enimmäkseen aggressiota ja vihaa, pelkoa ja toivottomuutta, jossa
alitajunnan viestit antavat käskyn hyökkää ja puolusta. Stressitekijät ovat
huipussaan, ja elimistö varuillaan, josta kärsii keho sairauksina.
Liiallisessa
iholle esiintymisessä/nousemisessa/tunkeutumisessa tunteet eivät ole
tunnistettavissa, ne ikään kuin häipyvät pelon alle. Jos minuus saa olla kunnioitettu,
kehittyä rauhassa ja tutkia kokemuksiaan, monet tunteet selkenevät ja sanakieli
auttaa. Ihminen voi ymmärtää enemmän omien yllykkeidensä, motiiviensa ja
intohimojensa taustalta kateutta, vihaa, ylpeyttä, ihastusta ja muita tunteita
selkeämmin.
Jossakin
vaiheessa elämääni oli aistillisten kokemusten sarja, ne oli mielihyvää
tuottavia aistimuksia, ruokaa, liikuntaa ja muuta viihdykettä
vuorovaikutuksissa. Tällöin aistimukset olivat selkeitä ja löysivät intohimon kehon
aistimuksesta. Se toi esiin seksuaalisuuden vahvana, ja viehtymyksen nautintoon.
Näyttää siltä, että nykyään nämä elämysten virrat ovat pääasiallisia elämän
tarkoituksissa.
Näyttää siltä, että liiallinen kieltäminen ja pidättäytyminen
tuovat samanlaista seksuaalista yllykettä, kuin itse valitut nautinnot, mutta
niitä pitelee pelko, ja nautinto on epätodellista jännitettä, mikä ei synnytä
aitoa nautintoa. Uskon, että sanakielen kautta kehittynyt minuus on kokijalleen
miellyttävämpi ja edistää oppimista, ja viestit tunnistavat oman tunnekielensä
taustat, eikä valheelliseen minuuteen tarvitse mennä. Valheelliseen siinä mielessä,
että käyttäytymiseen tulee valta ja sillä selviytyminen, ei tieto.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti