lauantai 25. maaliskuuta 2023

PAHUUDEN SETVIMISTÄ

 


Luin viime viikolla Aarno Malisen kirjan, ”Pimeyden ytimeen”. En ole kyllä koskaan kokenut niin hirveää inhoa, että piti monta kertaa pysäyttää lukeminen. Kirja kertoo TOR verkostosta, huumemaailmasta ja pedofiliasta. Käsittämättömät kidutukset ja kuolemantuottamukset vauvoista alkaen, pääosin lapsiin kohdistuvina oli järkyttävää luettavaa. Kirjan toimittaja joutui ottamaan terapiaa työn tehtyään.

Useimmat meistä joutuu pohtimaan pahuutta ja hyvyyttä löytämättä aina selkeää vastausta ja syytä sille. Kirjassa todetaankin, että taustalla ei ole aina trauma, vaan nk. hyvän lapsuuden kokeneista oli tullut hirviöitä. Mutta onko sittenkään olemassa nk. hyviä perheitä, ehkä syy onkin jossain muussa. Entä, jos perhe, yhteisö, yhteiskunta ja/tai valtio on tehnyt päätöksen ja arvovalinnan, liiallisen ruumiin trimmauksen, mikä kehittää pahuuden, kun henkisyyttä ei arvosteta. Huudan yhä leikin perään, siihen lapsuuden kykyyn, kun lapsi oppii erottelemaan kielen, mielen ja tunteet, mikä ei aina mahdollista, ja/tai kun kyky vapaan oppimisen tilassa kehittyy niin hyvin, ettei ne sekoitu täysin toisiinsa, tai suorastaan ehdollistu ja juutu niin ongelmalliseksi, ettei mikään loogisuus selitä niitä, olemassaolon premissit ja kuitenkin, siellä syvällä ensin voi syntyä vain kuva ilman sanayhteyttä. Mitään täydellistä kykyä ymmärtää, selkeyttää ja tajuta näitä edm. ei ole olemassa, kaikki on jokseenkin vaillinaista ja vain osin näkyvää. On enemmän vallan ottoa alkaa kontrolloida, määritellä ja vaatia toiselle tietynlaista ihmisyyttä, pääosin juuri omansa näköistä.

Joskus kauan sitten kuulin tai sain käsiini Raamatun lauseen, ”pahuus syntyy ruumiista” Itse olen määritellyt, että terminä ruumis on kuollut ihmisyyden suhteen, kun taas kehossa on elämän kokemuksen mahdollistuminen eri toimintojen ja kehityksen puitteissa. En ole uskovainen, en kuulu kirkkoon, enkä julista mitään oikeaa tai väärää, en itselle enkä muille, olen vain oppimassa elämää. Olen vain intohimoinen tutkimisessani ja etsin tietoa kaikista mahdollisista paikoista, ja yritän erotella tietoa mahdollisimman todeksi. Ei minulle ole arvottomia tiedon muruset, tulivatpa ne Raamatusta, tämän päivän somesta, mediasta, ihmisten kertomina, kuvina tai muuten, minä vain etsin siitä näkökulmaa, loogisuutta ja yritän ymmärtää sitä myös omien kokemusten kautta. Ehkä minun uskoksi voi sanoa sen, että kuuntelemalla sisimmässään Jumalaa, ensimmäinen käsky, löydämme tien omien mielikuvien syntymälle, ajatuksen kehittymiselle, jossa myytti  tai hypoteesi lähtökohtaisesti on ensin epämääräinen, koostamme sen ja lopussa tulos luovuuden prosessina. Opiskeluissani tämä harjoiteltiin konkreettisesti, sana ja kuva harjoiteltiin kyvyksi ajatteluun mielen mekanismina ja se palautui takaisin ajattelukykyyni pitkän väkivaltajakson jälkeen.

Mikä meidät pelastaa? Kristinuskossa julistetaan, että Jeesus. Pidän Jeesuksen oppeja viisaina, mutta myös ajan ilmentyminä. Onko viisasta uskoa Jeesuksen pelastavan? Mitä se auttaa, jos ihminen uskossaan pakenee vastuutaan lähimmäisestä, nostaa itsensä ylimieliseksi tuomisijaksi ja tarkkailijaksi, vartioi. Kukaan ei tietenkään kestä tätä ihmisen pahuutta, ei kestänyt Jeesuskaan. On väärin vaatia tunnustamista ja julistusta Jeesuksesta pelastajana, että pääsee vastuustaan, totuuden tunnustaminen on tärkeintä, millä ei tule terrorisoida, ei myöskään mielikuvituksen avulla. On oikein, että jossakin on jokin, mihin voi luottaa, ettei kaikki ole vain uhkaa, että saa sisäistä rauhaa ja luottamus itseen kehittyy keskittymisenä ajattelunsa suhteen. Elämässä tarvitaan todellista välittämistä konkretiassa toisiltamme, puhumista, ruokaa, juomaa ja suojaa, ihmisyyden kehittymistä. Ylimielisyys toista ihmistä kohtaan on välinpitämättömyyttä ja julmuutta, määrittely toisesta ja sitä oikeutenaan pitäminen, oppimisen rajoittaminen kuin toisen muistienkin säätely omien kuvitelmien mukaan. Liiallinen muisti voi olla myös vaarallista toistoa ja vaarantaa mielen kehityksen. Se ei tarkoita, etteikö oikeaa ja väärää tule pohtia, moraalin oikeutta, se vain tarkoittaa, ettei ylennä itseään niin suureksi, että nostaa itsensä toisen yläpuolelle lakeja ja ohjeita myöten. On mahdollista valita myös kunnioittamisen ja arvostuksen tie erilaisuudelle. Uskon periaate on se, että Jumala ohjaa, silloin ei tarvita muiden kontrollia uskon määrittelemiseksi tietynlaiseksi, eikä sillä tulisi estää tietoa.

Mielestäni pitäisi enemmän kysyä mitä on se hyvä ja paha, ei riitä, että se on tuloksena, ja että sitä käytetään moraalisena lyömäaseena tuhoten ihmisiä selittämättä. Yksi määritelmäni on, että elämän tuhoaminen on pahaa, konkretiassa estämällä ihmisyyden kehitystä ja olemista, tuhoamalla luontoa. Raamatussa se on henkiolentojen, tuonpuoleisen määritelmää. Ensin oli enkeli, joka muuttui hyvästä pahaksi. Hyvän kääntöpuolena voi olla pahuus ja kuitenkin on löydettävä kohtuullinen hyvää tuottava toiminta. Luomiskertomuksessa onkin hyvän ja pahan tiedon puu (olisiko tämä se mielen ominaisuus) ja elämänpuu, josta Jumala kehottaa keräämään hedelmiä. Konkretiaa ja tutkimustietoa tulisi jäsentää syvemmin ja loogisesti, mistä mitäkin seuraa, mikä on alkuasetelma ja silti ymmärrettävä, että elämään kuuluu järjettömyyttä, mielettömyyttä ja selittämätöntä. Uskonnollinen kieli on minulle tutkimusmatka tieteellisen tiedon avulla ja kokemuksen siivittämänä ymmärtää pahuuden ja hyvyyden olemusta, ei vain kokemuksen kautta totuutta määrittäen.

Onko esim. mielen ominaisuus lähtökohtaisesti vielä muuta kuin solujakaumaa, eikö siihen vaikuta ja tarvita tekoja, mitkä niihin kohdistuu, vai onko mieli sisäsyntyisesti jo geenien kautta valmis henkinen. Tämä erottaa minusta sen, että on olemassa hengellinen, mikä ei ole ruumis, vaan rakentaa kodin kehoon, jos henkisyydelle annetaan tilaa olla olemassa ja siten se vaikuttaisi erilliseltä, jos uskoo ainoastaan Jumalaan, minulle se on vaikutteiden tulosta ympäristöstä tulleena ja yksilön kehitystä.

Määrittelen henkisyyden seuraavasti; sosiaalinen, kielellinen, tunteet. Hengellinen; pyhä henki ja yhteys Jumalasta tulleena. Kun tarkastelen oma uskoani, siinä vahvin vaikuttajani on äitini opetus, ensimmäinen käsky ja kaikki muu on oppimista muilta. Tuo ensimmäinen käsky on vaativaa, mieli täytyy vapauttaa kuulemaan jotain sellaista sisintä, jossa ensin on tilana tyhjyys, oma mieli ei puhu, mutta sisältä tulee kuvia. Se on jotain samaa, kun ihminen menee erämaahan, hiljaisuuteen kuulemaan. Psyykkinen ja fyysinen väkivalta estää syvälliseen tietoisuuteen pääsemistä ja vapauden tilan saavuttamisen. En kutsu alitajunnaksi syvätietoisuutta, koska ymmärrän alitajunnan yhteiskunnalliseksi kiellettyjen asioiden saarekkeeksi, omantunnon seurauksena syntyneeksi. Siksi erotan alitajunnan ja tiedostamattoman, tiedostamaton on syvimmiltään vapaa kehon ja psyyken vaikutuksista, siellä on kuin uutena syntyvät kokemuksen tuomat tunteet ja luovuus.

Olen jakanut kokemukseni ja tietoisuuteni neljään osaan elämänmatkassani. Kymmenen vuoden ikään oli vapaus, leikki ja oppimisen oppimista, seuraavaksi työn ja vaatimuksen oppimista nuoruuden haasteen kanssa, sitten tuli väkivallan seurauksena itsen menetys, jossa häpeän vuoksi salattiin rikos, arvoista kehittynyt tabu, mikä kohdistui minuun, ja yhteisövallan vuoksi menetin itsemääräämisoikeuden, en saanut puhua.

Kokemukseni vaikein vaihe oli 16 ikävuodesta aina 57 vuoteen, jolloin lähdin pois työstä etsimään itseäni ja oppimaan itseilmaisua, minkä olin menettänyt todellisena itsenä, sain ilmaista, mutta muiden asettamilla ehdoilla, he määräsivät, mistä saa puhua ja mitä tehdä, pääsääntöisesti toiminnallista työtä. Tällöin masennus oli päällä koko ajan, kehoni ei viestinyt eikä toiminut, tiedot eivät kulkeneet käskyinä aivoista kehoon, menetin koordinaation kyvyn kehoni liikkeiden suorittamiseksi, en aina ymmärtänyt mikä oli vasempaan, mikä oikeaan, en osannut toistaa mallista. Jos ja kun harrastaa liikuntaa, vaikka kuinka paljon, vapautumista ei tapahdu, jos minuus on pakkoroolissa, ja se on ehdollistunut puolustautuvaan mieleen, kun itsemääräämisoikeus on riistetty. Masennus oli koko ajan päällä ja sulkeuduin, joskus aggressiot vyöryivät pintaan vihan ilmentyminä. Ihmettelenkin, kun puhutaan, että liikunta auttaa masennuksen hoidossa, minulla se vei liikuntakyvyn. Liikunta voi hieman virkistää ja parantaa olotilaa, aktivoida aivoja, mutta onko se vielä masennuksesta parantumista, eikö silloin pidä arvioida myös aikaa vaikutuksessa, aivojen kehittymistä toimintakykyiseksi. Nuoruuden ajan olin kympin tyttö liikunnassa, väkivalta tuhosi kykyni ja se palautui, kun pääsin vapaaksi orjuudesta, jossa muut asettivat ehdot elämiseni oikeudelle.

Mieli, psyyken kipu kirjasta voi olla tukea tämän ymmärtämiseen, mutta sen vaikutukset on erotettava omasta kokemuksesta reaktioina ympäristöstä tulleena ja tunne-elämän kehityksenä niissä se, kun ihmiseltä otetaan ihmisoikeudet, estetään itseilmaisu. Itselläni alkoi kehittyä ”narsismia” eli kuninkaallisten tapaan pukeutumista (ei se narsismia ole ammattilaisten termeissä, mutta tavallisten ihmisten mukaan on) Aggressio alkoi tuottaa voimakasta teorioiden ja tiedon ylistämistä, itsen kokemukset jäivät alle. Kun mieli on ehdollistunut, eikä omaa tahtoa ja halua ole, viestit eivät kulje tietoisesti, ei vaistona, eikä ajatuksina, ne eivät itseohjaudu. Unetkin alkavat muuttua arjen toistoiksi, kun ne syvimmillään on hyvin merkityksellisiä ja hoitavia.

Ihmisen mieli, siis se, joka on aistimuksellinen, kehosta syntyvää, vaistoja ja vaistoista viettejä synnyttävä, jossa syntyy kokemuksia, ja joista syntyy tunteita vapaudessa itseilmaisuun, vuorovaikutuksen vaikutteita. Tunnehäiriöt ovat enemmän sitä, että on saanut kokea itseilmaisua ja siitä kehittyneinä, usein ehdollistumisina. Kun itseilmaisua ei ole, ei ole tunteita. Keskittyminen on suorittamista ja kehonkuva vain esim. karkeamotoriikkaa ja asioiden toistoa. On aivan oma tiensä oppia henkisen kautta merkitysoppiminen omien mielikuvien kautta, jossa meillä on leikin kautta kehittynyt kyky synnyttää ajatuksia niin, että niissä koostuu näkemys, alkaen luovasta prosessista, myyteistä. Sosiologiassa ihmisen luonnetta määritellään kokemuksen summaksi.

Raija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti