sunnuntai 30. tammikuuta 2022

MORALISTISET YHTEISÖT JA YKSILÖT

 

Lukuaika 15 - 30 min.

Yhteisöjen ongelmat pursuavat esiin niin työpaikoilla, perhesuhteissa, vapaa-ajalla, jos somen käytävilläkin. Ne ovat liian usein vallan väärinkäyttöä, totuuden kieltämistä, psyykkisiä häiriöitä, oppimisen ongelmia, tiedon puutetta, ohjaamisen ja ohjautumisen vaikeuksia, moraalittomuutta, hierarkian tuomia rajoituksia ihmisen oppimisen estämiseksi, kuvien kumartamista, työnkuvan problematiikkaa, sosiaalisten roolien pakkopaitoja ja jos jonkinmoisia epäselvyyksiä omista oikeuksista, vapauksista ja velvollisuuksista ym. ym. Äärimmillään ne tuhoavat ja sairastuttavat yhteisöjä ja yksilöitä, sekä murentavat moraalia ja synnyttävät uskomusten eetosta. Rakkaudeksi näitä ei voi kutsua, vaikka hevonen sillä tavalla potkiikin, sillä me emme ole eläimiä. Moralismin äärimmilleen vienti on tuhoa, vaikka joku sitä elämäksi kutsuu, olemme oppineet tuhoamaan elämää.

Ihminen tarvitsee valtaa asioiden ymmärtämiseksi oppimisessa, tietoon sitoutumisessa, ajattelunsa kehittymiseen, tunteiden tunnistamiseen, identiteettinsä vahvistumiseen, etteivät ne hajoaisi palaseksi, (dissosiaatio, liiallinen eriytyminen mielen kokemuksissa, kokemuksesta osan sulkeminen, itsesuojelu) minuutensa hallitsemiseen ja ylipäätänsä kaiken kehittymiseen. Se ei tarkoita juuttumista, paikalleen pysähtymistä, vaikka pysyvyys on tarpeellista, muutos on ihmisyyttä oppiessa oleellista, luovuus, tulla koko ajan uudelleen itseksi, nähdä itseään kehityksen kartalla. Joskus joku toimittaja kirjoitti vallan ongelmista Aamulehdessä ja sanoi, ”tunteita ei voi estää, mutta valtaa voi rajoittaa”. Muutaman luennon vallasta sain ilokseni kuunnella opiskeluaikoina. Ihminen ei tarvitse valtaa muihin nähden, sillä estetään autonomiaa ja luodaan todellisuuksia, jotka eivät ole totta, vaan tulkintaa.  Tiedon jakaminen asiallisesti on vuorovaikutuksen selkäranka. Kunnioituksen arvo on sitä, että kuunnellaan, annetaan toiselle tila, aika ja armo toteuttaa itseään, se ei oikeuta rikoksiin.

Virheiden etsijät, tuomarit, häpäisijät, tappajat, epärealististen ihanteiden kuljettajat, ylimieliset rajojen asettajat, ihmisyyden sulkijat, mielikuvaterroristit, valehtelijat, mielivallan opeilla terrorisoivat, alistajat, mielikuvien kuljettajat, ja aliarvoiseen pakkorooliin asettajat kannattelevat väärinkäytöksiä. Psykologisoituneet näkemykset, joissa rikoksia selitetään ja vesitetään luonteen ja/tai skeemojen kautta yksilön vastuuksi, kun yksilön kokemus ja todelliset tapahtumat ovat aivan erilaisia pahassa väkivallassa, eikä ne enää ole tunnekokemuksia, vaan fyysisiä oireita ja vaurioitumista. Nämä ovat tyypillisiä vallan väärinkäytössä syntyneitä ongelmia. Suomalainen sanalasku, kuka toisia kumartaa, se toisille pyllistää, selittää hyvin vallan mekanismia.

Toisinaan persoonallisuus saa kehittyä ja toisinaan taas ei. Kun se on kehittynyt itsessä halun ja tahdon kautta, se muistaa paremmin esim. psykoosissa, mutta ilman persoonallisuutta ihminen ei muista, teot ovat reaktioita, monet joutuvat toistotoimintaan yhteisön/yksilön alistamisessa mitkä näyttävät yksinkertaiselta ja vajaaälyiseltä. Kun ihmisen persoona on dominoiva, hän ei siedä heikkoutta ja alkaa ohjailla, opettaa ja kontrolloida toisia. Näitä usein näkee, kun ihmisen kokemuksiin ja kertomaan ei uskota, vaan kuvitellaan valheiksi, vaikka on hyvä huomata, että valehtelijoita on, mutta on yhtä suuri ongelma myös silloin kun ylivaltaan pyritään, itsensä yläpuolelle asettaen, silloin vain luodaan uusia valheita ja todellisuuksia vallan avulla, luuloon perustuen ja totuutta hävittäen. Itselläni esim. psykoosissa melkein 100 % katosi mustaan aukkoon ja vain jotain välähdyksiä jäi muistiin. Muistamattomuuden kieltäjät perustavat näkemykset omiin kokemuksiin, jolloin valtaa on voinut käyttää, ja jolloin kontrolloijalla tulee omaa etua ja valtaa lisää, monesti asemaa ja arvostusta, sokeaa ihailua. Muistini katosi, kun paha traumani nousi pintaan itsemääräämisoikeuden riistossa, ja toimi taas normaalisti, kun väkivaltaa ei tehty, siksi ihmisten oli vaikeaa arvioida, onko psykoosikokemuksessa muistin katoaminen totta. Toisen taholta toisen kokemuksen mitätöinti on valtaan pyrkimistä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö ihmisellä olisi joskus harhaisia näkemyksiä, mutta usein juuri tarkkailijat luovat uusia ajatusharhoja.

Oppimiseni tuhoutumisessa oli puheoikeuden menetys, puhuessani kuuntelun välttely, sulkeminen ulkopuolelle, huomiotta jättäminen, jossa itseilmaisuani tuhottiin ja oppimiskyky heikkeni vieraiden kielten osalta. Näistä kaikista seurasi ahdistusta runsain määrin, ääneni oli kuin karhun ja tätä sitten yritettiin korjata pukemalla pari kertaa juhliin karhuksi, koska heidän teoillaan ei katsottu olevan mitään vaikutusta ja niinpä en sitten oppinut englantia enkä ruotsia neljän opistovuoden aikana, se katsottiin tyhmyydeksi rotuoppinäkemyksillä, eikä kukaan huomannut, että olin ollut luokkani priimus aina väkivallan tekoon saakka, ja yhtäkkiä se kaikki katosi. Itseilmaisun sulkeminen johti oppimisen heikentymiseen ja siitä sain rankaisut laiskuuden leimalla, se oli sanakielen tuhoamisyritys, onneksi äitini oli juurruttanut sen niin hyvin, ettei se kadonnut tyystin. Työpaikalla virallisesti yritettiin estää opintojani, jotka olisivat tuoneet minulle ymmärrystä tunteista ja mielen toiminnasta, joita häpäistiin. No, jostain syystä minä vaan menin näitä opintoja kohden, ja sain takaisin sisäisen minuuteni, vai sanoisiko niin, että psyykeni.

Traumaattisten kokemusten jälkeen psyykeni oirehti. Minusta oli kyllä kummallista, että psyykeni vaurioituessa, kun kykyni itseilmaisuun heikkeni, siitä rangaistiin. Häiriöt olivat jaksottaisia, tekoihin liittyviä.

Kun tieto ei johda, niin mielikuvat johtavat, miten sitä voisi ennaltaehkäistä kasvatuksessa, opetuksessa ja tunteiden ymmärryksessä, on avainkysymys, se, miten kohtelemme toisiamme. On todella outoa, ettei mielenterveyshoidoissa kohdallani huomioitu väkivallan tekoja, jotka oli todella pahoja.

Ihanteiden ja romantiikan vaikutukset todellisuuden katoamisessa ovat kaikilla yhteisöillä erilaisia, liikaa työtä, liikaa väkivaltaa, ei kykyä asioiden käsittelyyn, sokeaa tottelemista ja ihailua. Useimmiten olen nähnyt, että toisia palvovat ihmiset ovat ihastuneita joko näennäisesti korkeaan moraaliin ja/tai kauniiseen ulkoiseen habitukseen, mutta myös pelon kautta uskomiseen, mikä muuttuu kauneudeksi ja ulkoiseksi, ja tarinat luodaan positiiviseksi, eikä todellisuuteen pohjautuen. Kaunista tarvitaan myös, se suojaa mielekkyyden kokemuksia, ja siten mieltä. Kauneuden kääntöpuoli on rumuus, jossa julmuus kukoistaa, ja joiden sisällöt vaihtelevat, kauniisti ja ystävällisesti toteutuvat saattavat sisältää valheita ja eksyttämistä. Valitettavasti jäsentymättöminä arvoina kauneus ja ihanteet ovat vajonneet moralismin eetokseen, ja alistavat näkemyksillä ihmisiä mielen murtumiin, joissa käytetään niin diktatuurista joukkovoimaa kuin asemoituja yksilön vallan elementtejä. Nöyryys ei koskaan synny alistamisesta, se on nöyryyttämistä, aito nöyryys tulee inhimillisen kulttuurin avulla kunnioituksen kautta. Ilman identifioitumista ja arvojen jäsentymistä yhteisiin sopimuksiin hyveissä jäämme kuin vajaiksi ihmisyydessä, sidomme ne vain kehotunteiksi, eikä minuudet valintaisina kehity. Tämä on arvovalinta, mitä ihmisyys saa olla, yhteiskunnallinen, uskonnollinen ja valtiollinen määre.

Syyllisyydentunto on asia, mikä on puhuttanut ihmiskuntaa vuosituhannet, eritoten uskontojen kautta. On katsottu, ettei ihminen jaksa syntejään kantaa, niinpä syyllisyyden kantajaksi on valittu Jeesus ja hänet uhrataan omien syntien vuoksi. Käytännössä kehotetaan antamaan anteeksi, vaaditaan sitä erityisesti uhreilta, uskotaan valhetarinoihin, koska se on niin kaunista ja ihanaa, tekee elämän suorastaan hurmokselliseksi. Kirkko on ratkaissut ongelman sanomalla, että Jeesus antaa syntisi anteeksi ja kantaa syyllisyytesi ja olet vapaa. Minusta se on Jeesuksen häpäisyä ja kaksinaismoralismia. En ole nähnyt, että se auttaisi ihmisiä syyllisyydestään. Päinvastoin se kasvattaa ylimielisyyttä, omat rikolliset teot siirretään toisten kannettavaksi. Auttaako silloin neuvot, anna anteeksi, tuntuu siltä, että se siunaa pahat teot, eikä asioita selvitetä, ja ihminen voi vapaasti valehdella. Uhri maksaa toisten synneistä. Totta kai se on raskasta syyllisyys, mutta en ole itse saanut itseltäni anteeksi vääriä tekoja muutoin kuin totuudessa. Moralistit, syyllistäjät ja tuomitsijat syyttävät uhria omista teoistaan. Uskon, että itsemurhia tehdään syyllistämisen kautta, yhteisövallan avulla, se on nykyaikaista ristiin naulitsemista. En ole syyllistämisen kannalla, mutta en voi hyväksyä toisen elämän uhraamista. Olen nähnyt niin paljon valheita, että en enää kestä niitä, niitä suojellaan virallisesti ja epävirallisesti. On hyvä kysyä, kuinka paljon toiselle siirretty syyllisyys auttaa ihmistä syyllisyyden kestämisessä, vai lisääkö se syyllisyyttä, kun asiaa ei käsitellä, eikä totuus ja rehellisyys saa tulla kohdatuksi ja näkyväksi.

Kun saamme valita vain kehotunteet ruumiskulttuurin välityksellä, sisäinen minuutemme kuolee. Asiat ja kokemukset eivät ole koskaan vain yhtä kerrallaan vaan noihin liittyy aikaa ja tapahtumia, mitkä vaikuttavat niiden ilmaantumisessa. Ellei ihminen saa valita arvojaan, ei hän myöskään onnistu valitsemaan oikeaa ja väärää jäsentäen niitä hyvyyteen, kauneuteen ja totuuteen.

Raija

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti