Olen käynyt
läpi masennuksen pahimman muodon, syvän masennuksen. Se on ollut itselle
raskasta, mutta myös ympäristölle, sillä sen ymmärtäminen on vaikeaa, joskus jopa
mahdotonta, ellei itse ole kokenut ja usein on vielä niin, että vaikka on kokenutkin,
se on jokaiselle erilainen, eikä ymmärrystä synny. Masennus tuo syyllisyyttä ja
häpeää sairastuneelle, mutta myös ympäristön ihmisille, se tuo kontrollointia
sairastuneeseen päin, myös päinvastoin, mutta harvemmin, usein nk. terveet
kuvittelevat tietävänsä toisen parhaan, ja se aiheuttaa myös masentuneelle virheettömyyden
yritystä, täydellisyyteen pyrkimistä, jos ja kun yhteisön ihmiset rankaisee
julmasti tai vaativat kohtuuttomia, ihminen oppii hylkimään itseään, unohtaa
itsensä. Itselläni yhteisö esti puhumista ja tunteiden ilmaisua.
Turhasta syyllisyydestä
on syytä irtaantua, ja katsoa asiaa laajemmin, yhteiskunnallisena ilmiönä,
perinteiden ja tapojen ongelmina, opetuksen vaikutteina, teorioiden
heikkoutena, asenteina, ennakkoluuloina ja jos minkäkin oppisuunnan tai aatteen
hölmöytenä. Olen lukenut suhteellisen paljon psykologista kirjallisuutta, ja
todennut siellä perusongelmaksi sen, ettei ympäristön tekoja oteta huomioon ja
yksilön kuvitellaan keksivän ajatuksissaan teot, jotka hän kertoo tapahtuneen, luin
tuon näkemyksen juuri kahdesta peruskirjasta, skeemojen synnyssä. Jokseenkin
aika nurinkurista väittää, ettei pahaa tehtäisi.
Erotan myös
nk. psykiatrisen sairauden, eli aistimuksista syntyneen toimintakyvyttömyyden
tai häiriön yliaistimuksena, mikä hajottaa aistimukset, ja mikä voi vaikuttaa
tunteiden syntyyn, tai niitä ei juuri synny ollenkaan, voimat menee itsensä
koossa pitämiseen. Vaikka joissakin psykologian oppikirjoissa sanotaan, että
tunteet ovat sama kuin elämykset, erotan ne, elämys on kehollinen, kehotunnetta,
termi, mikä on jo päässyt psykologian sanastoihin, oppikirjoihin. Syvätunteet
ovat kuitenkin kehittyneet vuorovaikutuksesta itse itselle ja toisten kanssa, ja
niiden teoria on objektisuhdeteoria.
Opetusta suunnataan
yhä enemmän sanakielen kautta syntyväksi. Sanakieli on ehdottomasti hyvä asia,
että ymmärrystä syntyisi toistemme välille. Vuorovaikutteinen tunteiden synty
on syväulotteisempaa, kehonkieli on aistimuksia ja reaktioita, jotka peilautuvat
sisimpämme kanssa, ja enimmäkseen ovat tulkintaa. Tunteiden tunnistamiseen ja
ymmärtämiseen tarvitaan yksilön oman kokemuksen kuuleminen itseymmärrykseen auttaen
oppimisen kautta. Ongelmana on se, että yhä enemmän opetusnäkemyksissä ja
opetussuunnitelmissa on päädytty sanakielen liiallisuuteen, ja se on rantautunut
Euroopasta Suomeen, kielikeskeisesti opetetaan jo neljän vuoden iästä alkaen,
kun tunteiden tunnistamiseen tarvittaisiin seitsemän vuotta, eriytymiseen, ettei
lapsi sekoittaisi ja tulkitsisi omia tunteita peilaten kokemustaan toisiin,
vasta seitsemän ikävuoden jälkeen selkeytyy sanakieli oikein kuulemiseen ilman
tulkintaa. Riittävän pitkä ja vapaa leikki ja leikkiaika ja itsensä sekä ajatustensa
tunteminen on tie kykyyn, mitä tarvitaan koko elämän ajan. Liian aikainen
sanakielen keskittäminen vie lapsen unohtamaan syvätunteensa, tai hän ei saa
niihin yhteyttä. Katson tämän masennuksen perussyyksi. Ihmiset sosiaalistetaan
liian aikaisin.
Oppimisen
tärkeimpiä asioita on oppia erittelemään mielen sisältöjä, tunteita ja mieltä
perusrakenteena.
Aivan
varhaislapsuudessa kahteen ikävuoteen lapsi kokee itsensä kokonaisvaltaisena,
ikään kuin elää ajatuksen koko kehollaan ja ellei erittelykykyä synny, lapsi
kuluttaa voimavarat loppuun ajautuen täydelliseen yrittämiseen. Oppimisen
ongelmia on myös yksipuolisuus, kehitetään jotain puolta ihmisyydestä liikaa,
esim. urheilijat joutuvat kohtaamaan usein tunteiden unohtamisen. Traumat
vievät vuosia ihmisen kyvystä ymmärtää itseään, kuulla sisäisiä kokemuksiaan,
tuntea tunteita. Paineita psyykessä voi olla niin paljon, ettei ehdi koko
elämänsä aikana tutustua todelliseen itseensä. Masennukseen johtaa erilaisia
teitä, kullekin omansa, toisella täydellisyyspyrkimys, toisella vajavaisuus,
toisella toiminnan häiriintyminen. Mieli murtuu moralismin alle, ihmisen ei anneta
nauttia elämästä, ja alistetaan valtamekanismien alle. Katsoin jokin aika sitten dokumentin
psykiatrian kehityksestä, Yle Areenasta, se oli karmeaa kuunneltavaa, yhä olemme
psykiatrian vankeja, julmuus loistaa ihmisyyteen nähden, ja kansa tottelee, ihmisoikeuksista
ei voi puhua. En sano, etteikö poikkeuksia ole ja inhimillisiä psykiatreja,
opit vaan ovat osin päin helvettiä.
Suomessa syvätunteiden
huomioiminen on heikolla tolalla, niistä ei opeteta, eikä huomioida eikä
itseilmaisua hyväksytä kuin kauniina tarinoina Venäjän mallin mukaan. Niin
itsensä hylkääminen ja huomioimattomuus vie pinnalliseen oppimiseen ilman kosketusta
motiiveihin, haluun ja tahtoon ja itsen olemattomuus tuo masennuksen. Psykologian
tutkija Maslow, joka loi tarvehierarkian, pitää itsensä toteuttamista korkeimmalla
asteikossaan.
Masennus on
minusta aivojen aliaktivaatiota ja toimintahäiriöitä, masennus tunteena on
tulos niistä. Masennus voi tulla kaltoin kohtelusta ja väkivallasta. Se on
tekoja, joihin ihminen alistetaan muiden tahdolla, teorioissa on tuloksista
todistettua näkemystä, mikä usein rakentuu hypoteesien kautta hyväosaisten ja valtaapitävien
todisteluista. Tiedän, että tämä on ärsyttävää, ja kuulostaa tieteen
aliarvioimiselta, mutta tiede on minulla todella korkealle arvostettu, vaadin
vaan syvempiä syyseuraus suhteiden analyyseja. Tunteista ja mielestä on hyviä
teorioita ja tutkimusta, on olemassa perustiedot, mutta sisältö jokaisella
erilainen, joten vain kuunnellen yksilöä saamme esiin yksilön totuutta tai
valhetta, riippuen psyyken toiminnan ja avaamisen kehityksestä.
Psykologia, mikä
tutkii yksilöllisyyttä ja tunteita, näyttäytyy eriskummallisesti tuloksissaan,
koska etsii syitä yksilön ongelmiin ainoastaan yksilöstä itsestään. Kirjassa Skeematerapia,
Jeffrey E Young eri skeemat luetellaan yksilön valintojen kautta; Valitsee
partnerinsa, valitsee hyväksikäyttäviä, valitsee dominoivia, valitsee
kritisoivia, kokonaista kolme sivua yksilön valinnoista etsiä nöyryyttäjiä ja
narsisteja elämäänsä. (lainaukset kirjasta) Ei sanaakaan, kuinka muut
tunkeutuvat, estävät, sulkevat, määräävät, alistavat, ohjaavat, harhauttavat,
kiristävät, raiskaavat, kiduttavat, valehtelevat. Kirjan tekijä tunnustaa, että
psykologia on oireista lukemista. Muut ihmiset ovat ihania ja vilpittömiä,
pyrkivät aina hyvään, eivät tee pahaa. Minusta tuo ei ole totta.
Psykoosissa
ihminen ei tunnista eikä tiedosta tekojaan.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti