Lapsena ei
oikein osaa arvioida ja surra sitä mitä menettää, on vain iloinen siitä mitä
saa. Vanhempana kun niitä ajattelee, ne ovat useimmiten vain mukavia muistoja,
aika kultaa haavat. Kun sain veljeni puusta veistämät sandaalit jalkaani,
joissa oli vasikan nahkasta tehty remmi, se oli riemua. Paljain jaloin kävely
soratietä pitkin oli ikävää, kun kivet pisteli ikävästi. Puuhalosta nuken
tekeminen ei estänyt leikin iloa. Hahmottamiseen opit tulivat ikkunoiden
huurteeseen piirtämisestä. Ruuan puute toi tietysti heikkoutta. Monet hyvänolon
kokemukset syntyvät kuitenkin usein mielleyhtymistä, joita kuvittelee
tulevaisuudessa olevan ja toivoo niitä. Jokseenkin lapsuuteni oli kuitenkin
realistista lapsen näkökulmasta, taikausko näkyi ja pelot aikuisiin.
Lääkärileikissä sain kylmiä sammakoita selkääni, erittäin kylmästä purosta
haettuja.
Menetyksien
sarjassa tulin enemmän tietoiseksi niistä perusasioista, jotka ovat edellytykset
hyvään elämään, hyvinvointiin ja tarpeittensa ymmärtämiseen. Oli elämän
karuudessa tapahtuvia, köyhyydestä johtuvia, yhteiskunnallisia ongelmia,
ihmisen pahuudesta ja vallan väärinkäytöstä syntyviä.
Tietoisin
puute elämässäni oli perusopintojen toteutumattomuus, minkä totesin 30 vuoden
iässä ja mikä esti jatko-opintoja. Ystäväni sanoi, mitä siitä tulisi, jos
kaikki saisivat oikeudet opiskella, tuskaillessani asiaa. Oppikoulua ei ollut lapsuuden
ajan kylällä, jonne halusin, eikä vanhemmillani ollut varaa maksaa junamatkoja
ja toisaalta oli suojelu, ettei laiteta lasta vuokra-asuntoon liian aikaisin kantamaan
vastuuta. Kun puhun näistä asioista, moni ei usko niitä. Virnuillaan, että olen
keksinyt koko asian, kyllä kaikilla on valintamahdollisuus. Elin -50 luvulla
syntyneenä sota-ajan jälkeistä aikaa, jolloin oli paljon puutetta monista
asioista. Peruskoulu tuli myöhemmin Pohjois-Karjalaan kuin Etelä-Suomeen. Korjasin
asian yli 30 kymppisenä perusopintojen suhteen, kun tajusin menetykseni,
minulla ei ollut ammattia, minkä halusin. Kun sitten sain opiskella sosiaalisia
teorioita, niiden arvo kiteytyi taitojen puutteen ongelmiin.
Menetyksistä
katkerimmiksi koin kuitenkin vallan väärin käytöstä tulleet asiat. Eriarvoisuus
syntyy eriarvoistumisessa. Syyttelykierre alkaa, kun ihmiset joutuvat
selviytymistaisteluun ja roolit alkavat tuhota ihmisyyttä. Kärsimässä ovat niin
uhrit kuin tekijätkin. Ravinnonpuute voi aiheuttaa aivovaurioita, puheen puute
oppimishäiriön, syrjintä mielenterveyshäiriöt jne. Se mitä opin, oli häiriöiden
synnyn tutkiminen. Mutta puheen puutetta ja kaltoin kohtelua ei tutkita
niinkään, vaan persoonallisuushäiriötä. Psykoanalyysi tutkii näitä tunnepuolen tiedostamattomina
varhaislapsuuden ongelmia. Puheoikeuden tuleminen mukaan hoidossa jää huomiotta
ja voi olla ratkaiseva tekijä, että ihminen toipuu. Itselleni se oli kuin
tilaus hyvinvointiin, olin oppimisintoinen ja motivoitunut, osallistumisoikeus
antoi itseilmaisuoikeuden.
Kun
haukutaan vajaaälyiseksi, skitsofreeniseksi, ja sekopääksi, huumori ei tahdo riittää
ymmärtämään sitä. Mutta kun toin asian esille ja häpäisemisen rasitteeksi,
minua syytettiin valittamisesta, jankkaamisesta, ja vanhojen asioiden kaivelemisesta.
Häpäisijät saavat anteeksi, sillä onhan ihminen paha ja syntinen. Nämä
sosiaalisen syrjinnän muodot ovat tabu, eikä niistä osata puhua.
Kohtaamisessa
ja roolien vankilassa ihminen joutuu ja asettuu toisen arvioijaksi ja
tarkkailijaksi, eikä aidot tunteet pääse esiin. Niinpä joudumme filosofian
uhriksi, kun hybris (määritelmä alla) vaikuttaa meihin. Pilkattu ja halveksittu
ihminen on psyykkisessä puolustuksessa ja tällöin kehoon tulee ikään kuin
itsekkyyttä, liikaa lihasjännitettä ja syrjitty näyttää liian itsevarmalta ja
se aiheuttaa hylkimisen, halveksunnan ja pilkan. Tässä näkyy roolien ja
eriarvoisuuden ongelma, toinen on ylempänä ja toinen alisteisessa asemassa. Kunnioituksen
kulttuurissa nämä ongelmat eivät tule johtamaan kohtaamisia ja tunteita,
eivätkä nosta pintaa kateutta samassa mittakaavassa.
Kun
tarkastelen ahdistuksiani ja omaa käytöstäni, niiden negatiiviset piirteet
tulevat esiin yhteisöissä, joissa harjoitetaan väkivaltaa ja aliarvioimista.
Normaaleissa kunnioittavissa yhteisöissä näitä ei synny. Pahimmissa
loukkauksissa ja pitkään jatkuneena psyykeni on vaurioitunut pahoin ja toipuminen
kesti kauemmin. Elämäni näyttää siltä, että kaikki se hyvä, minkä minä olen
saanut, otetaan pois, kuin itse piru olisi takana suunnittelemassa tuhoani. Kun
löysin ensirakkaudessa puhumisen ja vuorovaikutuksen ilon, ne juuri on otettu
pois yhteisövallalla, demokratiaksikin sitä kutsutaan, taustalla on kuitenkin
pahan voimat, joita mielikuvien avulla ja asenteilla kuljetetaan.
Raija
Hybris (m.kreik. ὕβρις,
”loukkaus”) tarkoittaa nykyaikana liioiteltua itsevarmuutta ja -luottamusta,
joka lopulta usein johtaa ansaittuun rangaistukseen. Antiikin
Kreikassa hybris tarkoitti toimia, jotka niiden tekijä suoritti
häpäistäkseen uhriaan tarkoituksenaan siten ylentää itseään.
Hybris oli antiikin Ateenassa rikos.
Rikkomuksina tätä lakia vastaan pidettiin kaikkea aina pahoinpitelystä
seksuaaliseen väkivaltaan ja siitä julkisen tai pyhitetyn omaisuuden varkauteen
saakka.[1]
Antiikin kreikkalaisessa kirjallisuudessa esimerkki
hybriksestä ovat Homeroksen Odysseiassa Penelopen kosijat.
He joutuvat lopulta maksamaan julkeasta käyttäytymisestään Odysseuksen perhekuntaa
kohtaan.
Hybriksen vastakohdiksi on mainittu itsekritiikki ja itseironia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti