Seksuaalinen
vapaus on niitä kuvitteellisempia asioita joita maailma pursuaa, sitä
markkinoidaan kätevästi erilaisten tuotteiden kautta, kuten ruoka, auto, muoti,
puhe, ja kaikki mahdollinen, onhan se Freudin mukaan elinvoiman perusvoima,
jolla ihminen ponnistaa eteenpäin. Vääränlaiseksi seksuaalisuudeksi helposti
määritellään sen erilaiset muodot, kuten homous, joka näkyi nyt vahvasti Porin
jazzien toimitusjohtajan valinnassa.
Seksuaaliseksi
vapaudeksi nimetään myös tarjonta, tai pakkonaittaminen. Se näyttäisi olevan
enemmän oikeutta miehille kuin naisille. Koko seksuaalisuus on enemmän
määritelty miehen kokemusten ja käyttäytymisen perusteella kuin naisen.
Mutta kuvitelmat
ovat kuvitelmia, ja todellisuus on toinen. Ihminen on enemmän seksuaalisuutensa
kahlitsema nykyisten olemisoikeuksien valossa. On todennäköisempää, että
ihminen kärsii seksuaalisuudesta, kuin saa siitä vapauden nauttia ja iloita.
Olen omassa kehityksessäni nähnyt, että kehollinen ulottuvuus psyykkisen
puolustuksen liiallisuudessa tuo aistimukset liian vahvoiksi. Niistä ei
suinkaan nauti, vaan ne ovat kärsimystä ja kehollista kipua. Ne tuottavat
tunnottomuutta ja aistimuksen toimimattomuutta. Näyttää siltä, että myös tahdon
voimasta syntynyt aistivoimallisuus on samannäköistä, mutta se tuottaisi
nautintoa.
Kun ihmiselle
ei suoda oikeutta kasvaa ja kehittyä omana itsenään ja kokonaisena ihmisenä,
vaan hänelle pakkosyötetään olemista milloin epäterveellä syyllisyydellä,
liiallisella fyysisellä rasituksella, pakotetulla oppimisella tai ahdistavalla
roolilla yhteisössä, hän joutuu psyykkisen puolustuksen kutistavaan kuiluun, ja
vapaus on kadotettu. Tuo psyykkinen puolustus ilmenee yliaistillisuutena, eikä
yksilöllä ole enää itseyttä ja minuutta, hän on kehonsa vanki. Mieli on sellainen
puolustusolemus, joka hyökkää väkivaltaa vastaan, se on otettava vakavasti.
Sitä ei voi kahlita myöskään sanan avulla ja uskolla, joka on kahlittu
ihmisyyttä vastaan ilman vapauden yhteyttä, vaan se kumartaa henkilöitä,
usein miehiä.
Naisen seksuaalisuus
ilmenee todennäköisesti aivan erilaisena kuin miesten maailmasta sitä on
määritelty, ja pakotettu miehisyyden näkemyksiin penismäisinä klitoriksineen. Psyykkiset paineet ja
epäterve puolustus saa aikaan yliaistillisen ja historian paineista syntyneen
aktin, kun viattomasti saattaisi olla tässä ja nyt hetkessä syntynyt ilo
seksuaalisuudesta, jossa aistimukset ovat iloa ja nautintoa tuovia toisesta,
eivätkä keskity oman kehon keskeisyyteen.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti