Maailma on
kirjoitettu mieskulttuurin näkökulmasta. Sarasvuo kirjoittaa kirjassaan ”Välähdyksiä
pimeässä ja pimeitä välähdyksiä”, kuinka hän eräässä valmennussessiossa kutsuu
lavalle esiintymispelkoisen naisen, ja on sitä mieltä, että häpeä hävitetään
nolostuttamalla. Loppuhuipentumana Jari pyytää naista tarttumaan nänneihin, ja
suoltamaan erikielistä tekstiä. Jarin näkemys on, että nainen on halunnut
esiintymään, ettei kukaan muu pääsisi ja että pelon takana on seksuaalisuuden
takautuma, josta pääsee eroon nousemalla ”seksuaalisuudessaan pinnalle, tullen
esiin huutaen”. (tämä tulkintani). Ylimielisyys
voi olla hävitettävissä nolostumalla, kuten hybriksen määritelmää voisi avata
Wikipedian kautta.
On erittäin
vaarallista tulkita toisen puolesta asioita, erityisesti tunteita, sillä kaikkien persoonallisuudet
ovat erilaisia.
Opiskeluaikoina
luennoitsijana oli syrjäytymisen tutkija, joka oli elänyt kadulla syrjäytyneiden
kanssa, ja tehnyt havaintoja syrjäytyneiden käyttäytymisestä toisiaan kohtaan
ja tullut siihen tulokseen, että nokkimisjärjestys on sielläkin vallalla.
Entäpä, jos näitä olisi tutkittu naisten keskuudessa, niiden hiljaisten, jotka
ovat lakanneet puhumasta, vetäytyneet syrjään. Tutkimuksissa usein tulee esiin
ne, joilla on pyrkimystä valtaan, näkymisen ja voittamisen tarve. Ylipäätänsä usein
tieteessä ihmiskuva on seksuaalilähtöinen ja mieskulttuurin tuottama.
Häpeä eroaa
ulkoa häväistynä ja itse aiheutettuna, ja on ne ovat täysin erilaisia. Halun ja
tahdon jälkeinen olotila on nolostuminen, mutta kun toinen tulkitsee toisen
haluavan ja halua ei olekaan, muisti hajoaa, itse ei ole paikalla. Muistan yhden
tilanteen elämässäni, jossa halusin vajota suohon, kun ajattelin kiihkeästi
erään miehen kohdalla, ”jos hän pyytäisi sänkyyn, olisin heti valmis”, ja mies
alkoi tuijottaa minua läpi. Häpesin itseäni niin, että halusin kadota maan päältä.
Se olikin ainoa paha häpeän tunne elämässäni, pieniä on kyllä ollut, mutta ulkoa
häpäisyjä on tullut runsaammin, ja sen jälkiseurauksena muisti hajoaa täysin,
ajatuksia ei saa kokoon, eikä tunnetta esiin.
Olin kaksi
kesää kesäteatterissa näyttelemässä pois esiintymispelkoa. Uskon sen
parantuneen juuri muistiharjoitusten vuoksi. Roolissa mielikuvaa on pidettävä
pysyvänä lyhytaikaisessa muistissa esiintymisen ajan, kun on ensin oppinut vuorosanat.
Tämä auttaa mielikuvien syöksyssä jälkeenpäin ottamaan ne haltuun, ja kun sen
on tehnyt tuhansia kertoja harjoituksessa, lopulta harjoitus on tuottanut kyvyn
saada muistikuvat hallintaan. Tämä ei vie kykyä vapauteen ja luovuuteen, kuten
usein väitetään, sillä ne syntyvät lopputuloksena. Luovuuden prosessi on
kolmiosainen, myyttinen, prosessi ja tulos. Tulosta käsitellään, ei luovaa
tilaa.
Nuo hybrispersoonallisuusteoriat
ovat monelle syrjitylle tuhon aiheuttajia. Lukematon määrä avuntarvitsijoita
joutuu yhä vaikeampiin ongelmiin, kun avunantajat eivät kuule heidän kipuaan ja
taustalla on juuri teoria ihmisen itsekkyydestä. Omaa kärsimystäni ei kuunneltu
ammatti-ihmisten taholta, enkä saanut tukea. Niinpä ongelma vaikeutui
vuosikymmenien ajaksi, niin, että lopulta vain vetäydyin täysin pois ihmisten
keskuudesta ja rukoilin illat kuolemaa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti