Minulle Kristinuskon arvo on humaani ihmiskäsitys, mahdollisuus löytää ihmisarvo ja
ihmisyys. Se on polku, josta olen löytänyt tieni itseyteen sanojen kautta.
Joillekin se tie voi löytyä musiikin kautta, monille kuvien kautta.
Opinnoissani olen saanut tutkia ihmiskäsityksiä, mutta vasta syventävissä
opinnoissa olen löytänyt tien syviin tunteisiin, jotka ovat avanneet kuvan
tietoisuuteen itsestäni. Ei se, että lukee ja tietää eri käsityksistä,
mahdollista vielä sitä syvyyttä, että tuntee arvonsa, ja saa siitä kokemuksen,
ja että on arvokas ihminen, se tulee vasta omasta elämänkokemuksesta. Syvyys on
kuin lähde, josta voimavarat kumpuaa, se antaa rauhaa ja pysyvyyttä minuuteen,
se antaa uskon, turvan ja luottamuksen itseen, itsearvostuksen ja
itsekunnioituksen pysyvästi identiteettiin. Minun kohdallani se on usko
Jumalaan. Se on puhuttelutie, jossa omat näkemykset tulevat tarkkailun alle
kysymyksineen, ja se antaa kyvyn tarkastella omia ajatuksia ja tunteita. Tieteessä
se on kokemuksen konteksti itsensä hallintaan, mutta jos itse katoaa kuinka sen
saavuttaa.
Raamatun
ihmiskäsitys on aikansa vanki kertomuksissa, se tulisi päivittää nykyajan
tietoon, sen tulisi olla jatkuva prosessi.
Syvyyden
löytäminen ei ole itsestään selvää. Olen kulkenut tien, jossa olen menettänyt
tämän itseni kokonaisuudessaan syvyydestä kehon pintaan, kevyeen
toiminnalliseen viihtymiseen ja turhuuteen, olen ollut kuin löysä kangasmytty
kasassa. Kristinusko on minulle totuuden etsimisen tie, se on minulle vallan
väärin käyttöä julistava oppi. Sen ytimessä on Jumalan kuunteleminen, kuulemisen
oppiminen sisäisesti ja ulkoisesti, sanojen kautta, muuttamatta itsen tai
toisen kertomaa, muuttamatta havaintojaan. Se on jokaisen yksilönoikeus, tulla
sanojen avulla ykseyteen itsen ja Jumalan välillä, olla kiinni sanassa. Sana on
yhteys Jumalaan, silloin emme voi kulkea vain menneisyyden sanojen uskossa,
sana on jatkuvasti uusiutuvaa ihmisyyden suojaksi.
Kun menetin
yhteyden sisäiseen itseeni, se tuli vallan väärin käytössä muiden taholta.
Minut alistettiin järjettömästi joukkovallalla. Minulle ei annettu
puheoikeutta, jouduin ulkopuolelle vuorovaikutuksesta. Silloin tajusin, ettei
itseä ole silloin kun ihminen on vain lihaksien toimintayhteys, ilman oikeutta
puhumiseen, on vain tottelemisen ja käskyjen yhteys, jossa minuus katoaa. Silloin
kun menetin itseni ja yhteyden sisäisyyteeni, tuntoaistini katosi. Äärimmäiset aistit
viritettyinä voivat viedä voimakkaisiin vaistoihin, ja sisäisen kadottaminen
kadottaa ne. Se on juuri sitä vallan väärin käyttöä, jonka yhteisön jäsenet ottavat
joko yksilöllisesti tai joukkovoimalla yksilöltä oikeudet itseilmaisuun.
Sanaan
keskittymisessä on se hyvä puoli, että ihminen oppii kuulemaan toista. Hän ei
jää roolinsa ja asemansa vangiksi, jossa valta on vahvimmillaan, maallista
valtaa. Roolit voivat viedä minuuden vankilaan, jossa todellinen aito itse ei
pääse koskaan esiin. Roolit ovat parhaimmillaan suoja, liiallisena vankila, ja
minuuden poissa ollessa pelkkä kuori. Toisen tulkitseminen tuo esiin itsen kokemukset,
siksi on viisaampaa kuulla oikeasti, oppia hyvin sanakieli.
Ihmisten pahat
teot eivät ole todiste Kristinuskon ydinkysymyksen viisaudesta, jossa ihmisyys
kehittyy mahdollisimman hyväksi. Ihmisten pahat teot ovat vallan väärin
käytöstä, josta Jeesuksen opit juuri varoittavat. Minulle Jeesuksen ristiin
naulitseminen on yhteisöllisen vallan väärin käytön ilmentymä, enkä nosta sitä
Jumalan teoksi. Jeesuksen ydinsanomaa on väkivalta vastaisuus.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti