Kokemus on
aina totta ihmiselle. Se on syntynyt monien aistien kautta, perustunteiden, ihailun,
vihan ja inhon syntymisenä, arkisissa tilanteissa, ilmeissä, eleissä,
liikkeissä, äänenpainoissa, sanoissa, katseissa, kosketuksissa jne. viestimisessä.
Kehonkieli vaikuttaa enemmän meissä kuin osaamme arvata, joskus sanakieli on
vahva vaikuttaja. Tunnemuistiin jää kokemus, onko tuo totta mitä ihminen puhuu,
vai onko kysymyksessä tarina, kohteliaisuus, vai syvemmät kokemukset, jälkeen
jätetyt käsittelemättömät asiat, arvot asenteet ja normit.
Ihmisessä
syntyy ensin kokemus kehoon, ja siitä kokemuksesta syntyy tunteet. Joskus
tunteista kehittyy viettejä, jotka ovat tunteiden tuomia, vaistot taas kehon
tuomia aistimuksia.
Terapiassa
tärkeintä on luottaa kokijan kokemukseen, sillä se on hänen itseluottamuksen
jalusta. Epäilemällä kokemusta, järkytämme kokijan itseluottamusta, saatamme
häntä mielen järkkymiseen. Luonnollisesti pienet asiat eivät vaikuta, mutta
suuremmissa ihmisoikeusrikkomuksissa jälki voi olla tuhoavaa. Nämä on luonnollisia
asioita ihmisten välillä ja ne ovat avain ihmisen kasvuun ihmisenä. Ne ovat
välittämisen ja rakkauden kieltä. Jos asioita salaillaan pitkään, ne tulevat
aina vaikeammiksi käsitellä, ja pitkään jatkuneet syyllisyydet ahdistuksen
myötä tuovat vakavia mielenterveysongelmia, jopa mielen murtumista.
Sanat ovat
usein puhuttelevimpia asioita kohtaamisissa, ja niihin olemme tottuneet
luottamaan, mutta kehonkieli voi vaikuttaakin vahvemmin. Eri ihmisillä eri
aistit ovat erilailla korostuneet, joskus kuulo, joskus näkö, olemme
herkistyneet eri aikoina ja eri tilanteissa eri tavoin, joskus meillä on
pysyvämpää yhden aistin vahvuutta.
Lapsena koin
hyvin vahvana, että virsissä puhuttiin minun asioita. Näin puhutaan kaikissa
tarinoissa, koska ne ovat universaaleja tunteita, jotka tulevat esiin meissä,
ja ovat kohtaamisen ydintä. Niin ”Kauniissa ja rohkeissa kuin Emmerdalessa” nuo
sanat ja kokemukset tulevat vastaan, koska ne ovat meissä ja ovat vuorovaikutuksen
ydintä. Ne tulevat vastaan ystävissä, perheessä, sisarissa, koska ne ovat
henkisen kasvamisen ydintä. Ne kuuluvat elämään, ja jos haluaa kasvaa ihmisenä,
on kohdattava itsessään syyllisyys. Jos siirrämme syyllisyyden toiseen kohdatessamme
asian, syytämme vain toista, emme kohtaa itseämme.
Uhraamiselle
on pitkät perinteet, helposti siirrämme syyllisyyden toiseen, se on tapa joka
on juurtunut syvään minuuteen, se on kehon puolustusmekanismi, vihaamme ja
inhoamme heikkoutta, kulttuuri on tuonut tunteiden kautta asenteita ja arvoja,
jotka siirrämme toisiin. Itsensä kohtaaminen ei ole helpoimpia asioita.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti